
Της Τέτης Ηγουμενίδη
Σε θετική φάση βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις από τον Όμιλο Aktor, με τις τελευταίες πληροφορίες να αναφέρουν ότι η κατάθεση της τελικής προσφοράς αναμένεται προς το τέλος του τρέχοντος μηνός, ανοίγοντας τον δρόμο για την υπογραφή της συμφωνίας.
Την Άκτωρ Παραχωρήσεις θα «υποδεχθεί» η μόλις πριν λίγες μέρες (03.04.2025) ιδρυθείσα θυγατρική του Ομίλου Aktor, υπό την ονομασία «Aktor Συμμετοχές σε Έργα Παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ ΜΑΕ». Η δημιουργία θυγατρικής για τις παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ εντάσσεται στο πλαίσιο του μετασχηματισμού του Aktor σε εταιρία συμμετοχών με πέντε θυγατρικές στις οποίες θα μοιραστεί η δραστηριότητα του.
Βάσει εκτιμήσεων της κατασκευαστικής αγοράς, η αξία της Άκτωρ Παραχωρήσεις κυμαίνεται μεταξύ 500 και 550 εκατ. ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες υποχρεώσεις που θα αναλάβει ο νέος ιδιοκτήτης, η εκτιμώμενη δαπάνη για την Aktor κατά την υπογραφή της σύμβασης ανέρχεται σε 160 – 180 εκατ. ευρώ.
Για την προαναφερθείσα εκτίμηση συνυπολογίζεται το γεγονός ότι στο τέλος Ιανουαρίου η Ελλάκτωρ προχώρησε στην έκδοση Κοινού Εμπραγμάτως Εξασφαλισμένου Ομολογιακού Δανείου, ύψους 275 εκατ. από την Τράπεζα Πειραιώς, με προεξόφληση μελλοντικών εισροών από υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης, ενώ η Άκτωρ Παραχωρήσεις θα εισπράξει μελλοντικά ένα ποσό της τάξεως των 100 – 140 εκατ. από την εκκαθάριση της εταιρίας που είχε μέχρι πρόσφατα τη διαχείριση της Αττικής Οδού (η σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου ανήκει πλέον στη ΓΕΚ Τέρνα).
Σημειώνεται ότι για την αποτίμηση μιας εταιρίας Παραχωρήσεων λαμβάνονται υπόψη κυρίως η προεξόφληση των μελλοντικών ταμειακών ροών (έσοδα από μερίσματα κ.λ.π.) από τις παραχωρήσεις (η τελευταία αναφορά της Ελλάκτωρ ήταν ότι αναμένει τα επόμενα χρόνια έσοδα από την Άκτωρ Παραχωρήσεις ύψους 1 δις. ευρώ), η διάρκεια ζωής των συμβάσεων και ο δανεισμός της εταιρίας.
Η Άκτωρ Παραχωρήσεις διαθέτει πλειοψηφική συμμετοχή (71,7%) στον αυτοκινητόδρομο Μορέας, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, σημαντικά ποσοστά (20,5%) στους αυτοκινητοδρόμους Ολυμπία Οδός (Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα) και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί) καθώς και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (27,7%). Συμμετέχει επίσης σε παραχωρήσεις χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων.