Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

 

Από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027» θα γίνεται τελικά η χρηματοδότηση του οδικού έργου «Παράκαμψη Χαλκίδας και Παράκαμψη Ψαχνών», με ανάδοχο την ΜΕΤΚΑ (όμιλος Metlen), σύμφωνα με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ν. Παπαθανάση (με συνολικό δεσμευόμενο κονδύλι ύψους 238 εκατ. ευρώ). Αρχικά, το έργο είχε βρει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Δημοπρατήθηκε το Φεβρουάριο του 2022, η σύμβαση υπεγράφη το Μάρτιο του 2023, ενώ η διάρκεια του έργου είχε οριστεί σε 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Ωστόσο, πρόσφατα έγινε γνωστό ότι δόθηκε παράταση διάρκειας 18 μηνών με ορίζοντα, πλέον, ολοκλήρωσης των εργασιών έως τις 2 Σεπτέμβριου 2028, εφόσον δεν προκύψει κάποια νέα τροποποίηση χρονοδιαγράμματος. Το αίτημα παράτασης, δίχως να αλλάξει το οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης, υπεβλήθη από την ΜΕΤΚΑ, και έγινε αποδεκτό από το υπουργείο, δίχως ευθύνη του αναδόχου, καθώς διαπιστώθηκε πλήθος προβλημάτων και καθυστερήσεων με παραδόσεις χώρων – απαλλοτριώσεις, δίκτυα οργανισμών κοινής ωφέλειας (ΟΚΩ), περιβαλλοντικά ζητήματα κ.α. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από σχετικά έγγραφα του αναδόχου, που εστάλησαν στις αρμόδιες αρχές στα μέσα Οκτωβρίου 2024, «δεκαεννέα (19) μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, μια σειρά από θέματα που είναι εκτός των υποχρεώσεων του Αναδόχου, έχουν οδηγήσει στην ολική ανατροπή του χρονικού και οικονομοτεχνικού προγραμματισμού του έργου, καθώς δεν έχει καταστεί εφικτό να ξεκινήσει καμία κατασκευαστική εργασία.
Τα θέματα αυτά είναι: Α) Η καθυστέρηση της διαδικασίας συντέλεσης των απαλλοτριώσεων. Β) Η καθυστέρηση στην απόδοση των εν γένει δασικών εκτάσεων του Δημοσίου. Γ) Η τροποποίηση του τεχνικού σχεδιασμού των έργων στην ευρύτερη περιοχή του κόμβου της Νέα Λάμψακου. Δ) Η τροποποίηση του τεχνικού σχεδιασμού των αντιπλημμυρικών έργων της Λίμνης Δοκού. Ε) Η αδυναμία ολοκλήρωσης των Μελετών».

 

Το έργο

Περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα: το πρώτο από την Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μήκους 2χλμ και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά μήκους 14,7χλμ. Ως προαίρεση περιλαμβάνονται τα τμήματα: α) το τμήμα πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα, δηλαδή το τμήμα «Α. Κ. Σχηματαρίου – Νέα Λάμψακος», μήκους 4,0 χλμ. περίπου, β) το τμήμα της παράκαμψης Ψαχνών και γ) το τμήμα της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Εύβοια.

Η οδός Παράκαμψης Χαλκίδας με τα συνεχόμενα τμήματα της Παράκαμψης Ψαχνών και της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας, εντάσσεται στα έργα βελτίωσης της σύνδεσης της Αθήνας και της Χαλκίδας με τη βόρεια Εύβοια και – παράλληλα – στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Ν. Αρτάκης και των Ψαχνών από τη διερχόμενη κυκλοφορία, η οποία σήμερα, αναγκαστικά διέρχεται από τις παραπάνω αστικές περιοχές.
Να αναφέρουμε επίσης ότι πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 16 Μαΐου η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την τροποποίηση της περιβαλλοντικής έγκρισης του έργου «Παράκαμψη Χαλκίδας & Παράκαμψη Ψαχνών – Τμήμα Ι: Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας – Νέα Λάμψακος», που είναι μέρος του οδικού έργου που θα υλοποιηθεί στην Εύβοια. Το τμήμα «Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας – Νέα Λάμψακος», αφορά σε οδικό άξονα μήκους περί τα 4 χλμ., συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, κατασκευή γεφυρών, 2 ανισόπεδων κόμβων, και λιμενικά έργα προστασίας του σώματος των οδικών έργων. Πρόκειται για οδικό έργο με τετράιχνη διατομή πλάτους 22,25 μέτρων χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις.