Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Ανοδικά κινήθηκαν το 2024 τα μεγέθη της ΜΕΤΚΑ τόσο σε επίπεδο τζίρου όσο και ως προς την λειτουργική κερδοφορία, όπως προκύπτει και από την ετήσια οικονομική έκθεση της μητρικής METLEN. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της δραστηριότητας των υποδομών (ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και θυγατρικές της), για τη χρήση 2024, ανήλθε σε 285,4 εκατ. έναντι 158,3 εκατ. την προηγούμενη χρήση, ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 50,3 εκατ. έναντι 21,3 εκατ. την προηγούμενη χρήση. Στο τέλος του 2024 το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων υποδομών προσεγγίζει το 1 δισ., ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο επικείμενης συμβασιοποίησης, προσεγγίζει το 1,4 δισ. (για έργα που εκτελούνται από κοινοπραξίες, περιλαμβάνεται μόνο το μερίδιο της METKA ATE).

Για τη χρήση 2025, όπως σημειώνεται, «προβλέπεται σημαντική ενίσχυση των μεγεθών της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και των θυγατρικών της με πρόοδο της εκτέλεσης των έργων που βρίσκονται στο ανεκτέλεστο της Εταιρείας και έναρξη εκτέλεσης των προς υπογραφή συμβάσεων στις οποίες είναι προσωρινός ανάδοχος. Μεσοπρόθεσμα, οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα θετικές, τόσο για τα δημόσια και ιδιωτικά έργα, όσο και για έργα Παραχωρήσεων και Συμπράξεων Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στα οποία ο Τομέας Υποδομών (ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και Μ Παραχωρήσεις) ξεκίνησε ήδη να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο τον οποίον προσβλέπει στο να ενισχύει συνεχώς».

Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε διάφορες φάσεις, πολύ σημαντικά έργα υποδομών, είτε ως αμιγή δημόσια έργα (π.χ. επέκταση γραμμής 2 του ΜΕΤΡΟ Αθήνας, σιδηροδρομικά βορείου Ελλάδος), είτε ως έργα ΣΔΙΤ (οδικά έργα, έργα κτιρίων), στα οποία η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ τόσο αυτόνομα, όσο και ως κατασκευαστής της συνδεδεμένης με αυτήν Μ Παραχωρήσεις, φιλοδοξεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Επίσης, η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ φιλοδοξεί να συμβάλει στην ανθεκτική ανάταξη των κατεστραμμένων υποδομών, από τα έντονα καιρικά φαινόμενα στη Θεσσαλίας.
Το χαρτοφυλάκιο έργων

Αναφορικά με τις κυριότερες εξελίξεις του προηγούμενο έτους, τον Ιανουάριο του 2024, και συγκεκριμένα την 31.01.2024, παραδόθηκε εμπρόθεσμα στην κυκλοφορία το έργο «Υπολειπόμενες Εργασίες για την Ολοκλήρωση της Οδικής Σύνδεσης Περιοχής Άκτιου με τον Βόρειο-Νοτιοδυτικό Άξονα». Τον Ιούνιο του 2024, υπογράφηκε η σύμβαση με την LAMDA RIVIERA ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ για την κατασκευή του Εμπορικού Κέντρου Riviera Galleria στο Ελληνικό, διάρκειας κατασκευής 26 μηνών. Τον Οκτώβριο του 2024, υπογράφηκε η σύμβαση με την MC ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Α.Ε. ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ για την μελέτη και κατασκευή δεκαεπτά σχολικών μονάδων στην περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας (έργο ΣΔΙΤ).

Η εκτέλεση εργασιών των έργων «ΣΔΙΤ Αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης (FlyOver)» από την Κοινοπραξία ΑΒΑΞ – ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και «Αναβάθμιση υφιστάμενης Σιδηροδρομικής Γραμμής Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής» από την ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, καθώς και πλήθους άλλων έργων, συνεχίζεται ομαλά.

Επίσης, κατά το 2024 συνέχισε την εκτέλεση 2 Σιδηροδρομικών Έργων στην Πελοπόννησο: το έργο ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη καθώς και την επέκταση της σιδηροδρομικής υποδομής, ηλεκτροκίνησης και κατασκευής στάσεων και σταθμών στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο. Παράλληλα, μέσω της θυγατρικής του ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ συνεχίζει την αναβάθμιση υφιστάμενης ΣΓ Προαστιακού Σιδηρόδρομου Δυτικής Αττικής, το τμήμα: Άνω Λιόσια – Νέος Σ.Σ. Μεγάρων – Π.Σ. Μεγάρων. Τέλος, μέσω Κοινοπραξίας «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΑΤΕ» έχει αναλάβει την αναβάθμιση και κανονικοποίηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμού – Λουτρακίου με ηλεκτροκίνηση.
Τα κτηριακά

Μέσω της θυγατρικής του ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, ο όμιλος έχει αναλάβει την ανάπτυξη και κατασκευή μιας ξενοδοχειακής μονάδας 5 αστέρων στην Κίσσαμο (Κρήτη), δυναμικότητας 414 δωματίων, σουιτών και μπανγκαλόου, με 1.280 κλίνες, που αναπτύσσεται κατά μήκος ενός παραλιακού μετώπου 600 μέτρων. Το 2024, η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ ανέλαβε επίσης την κατασκευή της Riviera Galleria στο Ελληνικό, ενός πολυτελούς εμπορικού και ψυχαγωγικού συγκροτήματος 23.000 τ.μ… Το έργο περιλαμβάνει τρία διώροφα κτίρια που θα φιλοξενούν εμπορικά καταστήματα, χώρους παροχής υπηρεσιών και αναψυχής, καθώς και υπόγειους κοινόχρηστους χώρους, διαμορφωμένο περιβάλλοντα χώρο και υπαίθριους χώρους στάθμευσης, ενώ η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται σε 26 μήνες.

Επιπλέον, μέσω της κοινοπραξίας “ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – ΜΕΤΚΑ Α.Τ.Ε.”, η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ έχει αναλάβει την κατασκευή του νέου γηπέδου ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό, καθώς και τη διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων και της πρόσβασης στον περιβάλλοντα χώρο του γηπέδου. Παράλληλα, ανέλαβε την κατασκευή ενός νέου Αθλητικού Κέντρου στην περιοχή Ελληνικό-Άγιος Κοσμάς.

Η κοινοπραξία Metlen-ΑΤΕΣΕ ανέλαβε έργο ύψους 159,21 εκατομμυρίων ευρώ για τον σχεδιασμό, κατασκευή και διαχείριση 17 νέων βιοκλιματικών σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία, με στόχο την αντικατάσταση των παλαιών εκπαιδευτικών υποδομών. Η κατασκευή αναμένεται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια, ενώ θα ακολουθήσει 25ετής περίοδος συντήρησης και λειτουργίας των εγκαταστάσεων. Το 2024, ο Όμιλος ολοκλήρωσε το έργο Athens Heart- Κτίριο ΑΑΔΕ, το οποίο περιλάμβανε την πλήρη ανακαίνιση ενός τετραώροφου κτιρίου 30.000 m² σε σύγχρονους γραφειακούς χώρους, την κατασκευή ενός νέου πενταώροφου κτιρίου 3.000 m², καθώς και την ανάπτυξη περιβάλλοντος χώρου 4.000 m², με πιστοποίηση LEED Gold και ενσωματωμένα φωτοβολταϊκά συστήματα.

Ο Όμιλος ανέλαβε επίσης την κατασκευή νέων κτιριακών συγκροτημάτων στο Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού, ιδιοκτησίας της Hellinikon S.M.S.A., την κατεδάφιση, ενίσχυση και προσωρινή διαμόρφωση του εννιαώροφου κτιρίου της Alpha Bank (15.000 τ.μ.), ενώ ολοκλήρωσε την πλήρη ανακαίνιση του KARELA BUSINESS PARK στην Παιανία, μετατρέποντας ένα τετραώροφο κτίριο 30.000 τ.μ. σε σύγχρονους χώρους γραφείων, κατασκευάζοντας ένα νέο πενταώροφο κτίριο 3.000 τ.μ. και υλοποιώντας διαμορφωτικές εργασίες σε επιφάνεια 4.000 m².

Η ΕΛΕΜΚΑ, θυγατρική της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, ανέλαβε τις προκαταρκτικές εργασίες (χωματουργικά, αντιστηρίξεις, πασσαλόπηκτα) για τη θεμελίωση και κατασκευή του εμβληματικού κτιρίου στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης “ΟΔΥΣΣΕΑΣ – ΟΙ ΈΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ Η ΘΑΛΑΣΣΑ”. Επιπλέον, ολοκλήρωσε τις θεμελιώσεις, Η/Μ και την κατασκευή εργοστασίου χαρτιού 15.500 τ.μ. για την Intertrade στα Οινόφυτα, καθώς και τη διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου 18.000 τ.μ. και την εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού.

Ο Όμιλος ανέλαβε την πλήρη δομική αποκατάσταση του Αρχοντικού Αθηνογένη, ενός χαρακτηρισμένου ιστορικού και διατηρητέου μνημείου, που χτίστηκε μεταξύ 1875-1880, με στόχο τη διατήρηση και ανάδειξη της αρχιτεκτονικής του σημασίας. Το έργο περιλάμβανε επίσης την κατασκευή ενός οκταώροφου κτιρίου στο πίσω μέρος του χώρου, το οποίο συνδέεται με το αρχοντικό μέσω ισόγειου διαμορφωμένου χώρου και υπερυψωμένου περάσματος στον πρώτο όροφο. Τέλος, ο Όμιλος ολοκλήρωσε την κατασκευή του κτιρίου διεύθυνσης κυβερνοχώρου εντός του στρατοπέδου Παπάγου, ένα έργο δωρεά του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.