Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Κίνδυνο δικαστικής εμπλοκής, με πιθανές επιπτώσεις στο χρηματοδοτικό σκέλος, φαίνεται να αντιμετωπίζει ένα σημαντικό σιδηροδρομικό έργο στο βόρειο μέτωπο της χώρας. Ειδικότερα, η εταιρία του Βιοτεχνικού Πάρκου (ΒΙΟΠΑ) της Καβάλας φέρεται να έχει καταθέσει προσφυγή στο ΣτΕ θεωρώντας ότι η γραμμή στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες περνάει από μέρος οικοπέδου του πάρκου, επηρεάζοντας την επένδυση. Ως εκ τούτου, προσέφυγε στο Ανώτατο Δικαστήριο ζητώντας την μετατόπιση της γραμμής, όπως προκύπτει και από όσα ανέφερε σε τοπικά μέσα ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΒΙΟΠΑ ΑΕ. Εφόσον δεν επιλυθεί άμεσα το ζήτημα, ενδέχεται να προκύψουν καθυστερήσεις στην προώθηση του έργου, κυρίως όμως ως προς την διασφάλιση πόρων σχεδόν 200 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, πρόκειται για το έργο κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες (δηλαδή λιμάνι Καβάλας έως περιοχή της Ξάνθης), με αρχικό προϋπολογισμό δημοπράτησης 193,2 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει οριστεί ανάδοχος της σύμβασης επικρατώντας σε σχετικό διαγωνισμό.

Το έργο, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027», αφορά σε εργασίες για την κατασκευή της υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων για νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες (περιοχή Ξάνθης), μήκους 32 χλμ. περίπου, καθώς και του κλάδου από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους 5,3 χλμ. περίπου. Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο των γειτονικών χωρών. Για την υλοποίηση του έργου εξασφαλίστηκε σημαντική κοινοτική χρηματοδότηση, καθώς προβλέπεται να επιτρέψει τη λειτουργία εναλλακτικών διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων (Διάδρομος ΒΒΑ – Baltic, Black, Aegean Seas και πρωτοβουλία 3Seas – Baltic, Black, Adriatic, με την επέκταση προς το Αιγαίο). Θεωρητικά, αναμένονταν η υπογραφή της σύμβασης ακόμα και μέσα στους πρώτους μήνες του έτους.

Για τον κίνδυνο καθυστερήσεων και προφανώς απώλειας κοινοτικών κονδυλίων έκανε μόλις προ ημερών λόγο ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας σε αναπτυξιακό συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, αναφερόμενος, μεταξύ άλλων, «σε αντιδράσεις που δεν επιτρέπουν να προχωρήσει έργο με στρατηγική σημασία για τη χώρα».