Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Στην κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΡΝΑ κατακυρώθηκε το έργο κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες (ουσιαστικό από Καβάλα έως περιοχή της Ξάνθης), με αρχικό προϋπολογισμό δημοπράτησης 193,2 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Η θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε μειοδοτήσει στον σχετικό διαγωνισμό τον περασμένο Σεπτέμβριο, με έκπτωση 27,63%, και προσφορά άνω των 140 εκατ. ευρώ. Πλέον, μετά τις σχετικές εγκρίσεις, το έργο «κλειδώνει» στην ΤΕΡΝΑ που ετοιμάζεται για υπογραφές, πιθανότατα εντός των επόμενων μηνών.

Το έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027», αφορά σε εργασίες για την κατασκευή της υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων για νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες (περιοχή Ξάνθης), μήκους 32 χλμ. περίπου, καθώς και του κλάδου από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους 5,3 χλμ. περίπου.

Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο των γειτονικών χωρών. Για την υλοποίηση του έργου εξασφαλίστηκε σημαντική κοινοτική χρηματοδότηση, καθώς προβλέπεται να επιτρέψει τη λειτουργία εναλλακτικών διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων (Διάδρομος ΒΒΑ – Baltic, Black, Aegean Seas και πρωτοβουλία 3Seas – Baltic, Black, Adriatic, με την επέκταση προς το Αιγαίο).

Το τμήμα αποκόπηκε από τη μεγάλη εργολαβία, ύψους 1,7 δισ. ευρώ, «Θεσσαλονίκη – Τοξότες» μήκους 206 χλμ., προκειμένου να μη χαθεί η χρηματοδότηση και να προχωρήσει αυτόνομα, καθώς θεωρήθηκε κρίσιμο και για τη διασύνδεση της Καβάλας.

«Τον περασμένο Οκτώβριο υπεγράφη σύμβαση με την ΕΤΕπ για την προετοιμασία της Σιδηροδρομικής Στρατηγικής και του Πολυετούς Επενδυτικού Προγράμματος», σημείωσε χτες ο υπουργός Υποδομών και μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, στην ομιλία του στο 3ο Φόρουμ των Δελφών στις Βρυξέλλες, ενώ η Ελλάδα εγκαινιάζει τη συμμετοχή της στους νέους σιδηροδρομικούς διαδρόμους που θα συνδέουν τη Βαλτική, Μαύρη θάλασσα και Ανατολική Μεσόγειο.

Για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν ήδη εξασφαλιστεί 1,5 δισ. ευρώ, μεταξύ άλλων για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Στερεάς Ελλάδας, την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στη Μακεδονία, την κατασκευή νέας ενιαίας γραμμής που συνδέει το λιμάνι της Καβάλας με το σιδηροδρομικό δικτύου, την αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης.