
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Από 15 έως και 48 μήνες θα χρειαστούν για την ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης των σιδηροδρομικών και οδικών έργων, αντίστοιχα, στη Θεσσαλία, μετά τις καταστροφικές κακοκαιρίες (Daniel, Elias) του 2023. Αυτό το διάστημα θα απαιτηθεί, μετά την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων, για να γίνει το σύνολο των υποδομών και υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει δικαστική εμπλοκή, καθώς εκκρεμούν οι συζητήσεις στην ΕΑΔΗΣΗ των προδικαστικών προσφυγών που έχουν καταθέσει, κατά της διαγωνιστικής διαδικασίας, οι Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΤΕΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.. Οι αποφάσεις επί των προσφυγών εκτιμάται ότι θα βγούνε εντός Φεβρουαρίου και μάλλον έως τα τέλη του επόμενου μήνα, ενώ οι μικροί κατασκευαστικοί όμιλοι δεν αποκλείουν, αν δεν δικαιωθούν, την προσφυγή και στο ΣτΕ.
Μέχρι τότε, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί τις διαδικασίες που μπορεί νομικά. Ηδη, ως γνωστόν, έχουν ανακηρυχθεί οι προσωρινοί ανάδοχοι ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ για 4 οδικές και 3 σιδηροδρομικές εργολαβίες, σχεδόν 1,35 δις ευρώ (με ΦΠΑ). Όπως ανέφερε χτες ο κ. Σταϊκούρας, παρουσιάζοντας ένα ολιστικό Σχέδιο Ανάκαμψης της Θεσσαλίας μετά την κακοκαιρία «Daniel», στο πλαίσιο της ημερίδας «Thessaly Forum» (στον Βόλο), για τις δύο αυτές αυτές δέσμες παρεμβάσεων (οδικά έργα 900 εκατ. και σιδηροδρομικά ύψους 452 εκατ.), μετά την παραλαβή από την Αναθέτουσα Αρχή των τελικών παραδοτέων ακολούθησε πλήθος ενεργειών και αποφάσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναφορικά με τις προαπαιτούμενες εγκρίσεις καθορισμού του τεχνικού αντικειμένου, καθώς και της απαραίτητης εξασφάλισης των οικονομικών πόρων που προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου 2021-2025. Ενώ, όπως αναφέραμε, υπάρχουν ήδη και προσωρινοί ανάδοχοι.
Το αντικείμενο που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το χρόνο ισχύος του χρηματοδοτικού εργαλείου (λογικά στα μέσα 2026). Για την ολοκλήρωση του υπόλοιπου αντικειμένου των οδικών έργων, που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), η διάρκεια των συμβάσεων έχει οριστεί σε 48 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής τους. Για την ολοκλήρωση του υπόλοιπου αντικειμένου των σιδηροδρομικών έργων, που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΠΔΕ, η διάρκεια των συμβάσεων έχει οριστεί σε 15 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής τους.
Κατά συνέπεια, τα έργα που συνδέονται με το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και τα σιδηροδρομικά, έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2026. Αλλά για τα οδικά έργα (του ΠΔΕ), θα χρειαστούν έως και 48 μήνες, δηλαδή 4 χρόνια, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος 2028 με αρχές 2029, πάντα υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έχουμε νέες δικαστικές εμπλοκές, αρνητική απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ και υπογραφούν σύντομα οι συμβάσεις.
Όπως τόνισε ο υπουργός, χτες έγινε και η αποστολή των Σχεδίων Συμβάσεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο. Συγκεκριμένα, στο Ελεγκτικό Συνέδριο υποβλήθηκαν τα 4 οδικά έργα, 1 οδικό έργο που αφορά το παράπλευρο οδικό δίκτυο στην Θεσσαλία, 3 σιδηροδρομικά έργα και 2 φάκελοι Τεχνικών Συμβούλων για τα προαναφερόμενα έργα, ένας για τα οδικά και ένας για τα σιδηροδρομικά. Έτσι, υπό την προϋπόθεση θετικής έκβασης των προδικαστικών προσφυγών, ολοκληρώνεται η διαδικασία υπογραφής συμβάσεων με τους αναδόχους για την εκκίνηση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου.
Για τα οδικά, διατέθηκαν 293,4 εκατ. ευρώ για έργα στη Μαγνησία, 230,3 εκατ. ευρώ για τα Τρίκαλα, 184,5 εκατ. ευρώ για την Καρδίτσα, 85,6 εκατ. ευρώ για τη Λάρισα, 87,3 εκατ. ευρώ για την Εύβοια, 18,6 εκατ. ευρώ για τη Φθιώτιδα, ενώ οι σιδηροδρομικές παρεμβάσεις είναι ύψους 452 εκατ. ευρώ. Στο επίκεντρο βρίσκονται, όπως επισήμανε ο Υπουργός, και τα αρδευτικά έργα στην περιοχή της Θεσσαλίας, όπως η κατασκευή δικτύου άρδευσης Τρικάλων, έργο ύψους 13,1 εκατ. ευρώ, η κατασκευή ταμιευτήρια στο Πουρνάρι Αμπελακίων, έργο 7,5 εκατ., επίσης η κατασκευή ταμιευτήρα στον Αγιόκαμπο Λάρισας, έργο 19,1 εκατ. ευρώ και η δημιουργία κατασκευή Λιμνοδεξαμενης στον Αλμυρό Μαγνησίας, έργο 3,6 εκατ. ευρώ. Επιπρόσθετα, υπάρχουν σε ανάπτυξη και το έργο του φράγματος του Ενιπέα και η μελέτη αρδευτικών δικτύων Σμόκοβου.