Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Τρόπους αλλά και τα απαραίτητα κονδύλια για να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες από τα Μέσα Μεταφοράς Σταθερής Τροχιάς, όπως ο Ηλεκτρικός (Γραμμή 1) και το Μετρό (Γραμμές 2,3) αναζητούν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σύμφωνα με τον υπουργό, Χρ. Σταϊκούρα, στη Γραμμή 1 του Μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) γίνεται ανάταξη 14 και αναβάθμιση 9 συρμών, κάποιοι εκ των οποίων δεν είναι σήμερα σε κυκλοφορία, ενώ ορισμένοι εξ αυτών θα είναι έτοιμοι το 2025. Παράλληλα, δρομολογούνται παρεμβάσεις για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό οι οποίες, σε βάθος χρόνου, και υπό την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλιστεί χρηματοδότηση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ίσως και εκατοντάδων, θα περιλαμβάνουν και την απόκτηση νέων συρμών, κάποιοι εκ των οποίων διρευματικοί, δηλαδή θα φτάνουν έως το αεροδρόμιο χρησιμοποιώντας το «εξωτερικό» δίκτυο.
Επιπρόσθετα, υπάρχει και το θέμα του… χρόνου ωρίμανσης. Δηλαδή, ακόμα και αν υπήρχαν εξασφαλισμένοι όλοι οι πόροι, που δεν υπάρχουν, οι διαγωνισμοί και οι διαδικασίες απαιτούν μίνιμουμ χρονικό διάστημα πέριξ των 3 ετών. Αρα, για τα αμέσως επόμενα χρόνια τουλάχιστον αναζητούνται άλλες λύσεις – παρεμβάσεις.
Όπως αναφέραμε, στο μέτωπο της Γραμμής 1 (πρώην ΗΣΑΠ), προωθείται περίφημη αναβάθμιση 14 συρμών του Ηλεκτρικού (Γραμμή 1), ηλικίας 40 ετών, που θα ανακαινιστούν βάσει της σύμβασης με την ισπανική Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Ο συρμός – μοντέλο, που ανασκευάστηκε στον Βόλο, βρίσκεται στην Ισπανία και αναμένεται προσεχώς στην Ελλάδα. Για κάποιους από τους 14 συρμούς θα επιχειρηθεί να γίνει η μεταφορά τους στο δίκτυο του Μετρό. Η Γραμμή 1, όπως ονομάζεται σήμερα ο παλιός ΗΣΑΠ, πάσχει από έλλειψη συρμών, αλλά και πολλές βλάβες. Επίσης, δεν φαίνονται για την ώρα δραστικές λύσεις στον τομέα της έλλειψης κλιματισμού στα βαγόνια, που είναι ένα δύσκολο τεχνικά εγχείρημα αλλά και κοστοβόρο. Αντίστοιχα, στον πάγο μένει μέχρι στιγμής η εγκατάσταση κλιματισμού στους 24 -από τους συνολικά 80 συρμούς του μετρό- που δεν διέθεταν εκ κατασκευής, με το συνολικό κόστος να εκτιμάται σε 39,6 εκατ. ευρώ. Οσον αφορά στο Μετρό, εδώ η πλέον δραστική λύση θα ήταν η αγορά νέων συρμών, 7 διρευματικών και άλλων 7-8 κλασσικών. Ωστόσο, πρόκειται κίνηση που απαιτεί δεκάδες εκατ. ευρώ. Κατά συνέπεια, ο ορίζοντας για την απόκτηση των επτά νέων συρμών που θα αποσυμπιέσουν τη Γραμμή 3, η οποία εκτείνεται πια σε μήκος 46,5 χλμ. από το Αεροδρόμιο ως το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, παραμένει άγνωστος, όταν οι τελευταίοι μπήκαν στον στόλο το 2014.