Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Οι βασικές στοχεύσεις
Η αναβάθμιση των περιφερειακών υποδομών βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων τριετίας. Το Υπουργείο, ως κομβικός πυλώνας υλοποίησης υποδομών για τα οικοσυστήματα κατασκευών και μεταφορών, συνδυάζοντας ιδιωτικές και δημόσιες πρωτοβουλίες, προχωρά στην ολοκλήρωση εμβληματικών έργων, επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων και στην εκκίνηση υλοποίησης νέων, αναγκαίων υποδομών, χρήσιμων για την χώρα και με ισχυρό κοινωνικό πρόσημο. Οι οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές αποτελούν επίσης προτεραιότητα.
Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς η κατασκευή των οδικών παραχωρήσεων για τους αυτοκινητοδρόμους Πατρών – Πύργου και Κεντρικής Ελλάδας για το τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία Οδός, καθώς επίσης και των έργων οδικής σύνδεσης Μπράλος – Άμφισσα, παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, ενώ παράλληλα ξεκινά η κατασκευή της σύνδεσης Ιωάννινα – Κακαβιά. Επιπλέον, σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευαστική περίοδος των έργων ΣΔΙΤ για την ανατολική περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης (Flyover) και την οδική σύνδεση Καλαμάτα –Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη. Ξεχωριστή θέση στα εμβληματικά οδικά έργα τέλος, κατέχει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) με την παράλληλη υλοποίηση και στα τρία τμήματα, από τα Χανιά έως και το Λασίθι.
Όσον αφορά στο σιδηρόδρομο, η αναβάθμισή του αποτελεί πυλώνα της στρατηγικής του Υπουργείου. Σε αυτό το πρίσμα, προωθείται η υλοποίηση έργων με προστιθέμενη αξία για την καθιέρωση της Ελλάδας και ως εμπορευματικού κόμβου, όπως είναι η αναβάθμιση της γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη -Ορμένιο και η νέα γραμμή Νέα Καρβάλη Τοξότες. Εκτός όμως από την εμπορευματική, δίνεται ιδιαίτερη σημασία και στην επιβατική πτυχή των σιδηροδρομικών υποδομών, με τις επεκτάσεις του Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, προμήθεια νέων συρμών και ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογικών εγκαταστάσεων. Ωστόσο μεγάλη βαρύτητα εξακολουθεί να δίνεται και στην υποστήριξη του βασικού δικτύου. Αυτή επιτυγχάνεται με την ενίσχυση των προαστιακών τμημάτων, όπως αυτό της Δυτικής Αττικής, έργο που υλοποιείται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Στο πεδίο των υποδομών των εναέριων μεταφορών, 126 δύο είναι οι κρισιμότερες παρεμβάσεις. Η πρώτη αφορά στην κατασκευή νέου διεθνούς αερολιμένα στο Ηράκλειο Κρήτης, με τη διαδικασία παραχώρησης, ο οποίος θα συνδέεται με κλειστό αυτοκινητόδρομο με τον υπό κατασκευή ΒΟΑΚ. Η δεύτερη, αφορά στην αναβάθμιση και συμμόρφωση 13 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται επίσης και για την αποκατάσταση των καταστροφικών συνεπειών των καιρικών φαινομένων “DANIEL” και “ELIAS” στα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα της Κεντρικής Ελλάδας, με την προγραμματισμένη ολοκλήρωση των αντίστοιχων έργων.
Επιπλέον, συνεχίζεται η υλοποίηση αντιπλημμυρικών και εγγειοβελτιωτικών έργων τόσο στην Κρήτη, με την κατασκευή των φραγμάτων Μπραμιανού και Μύρτου, όσο και στην Αιτωλοακαρνανία, στις περιοχές Αμβρακία, Αμφιλοχία και Βάλτος, αλλά και στην Αθήνα με τη διευθέτηση και οριοθέτηση του ρέματος Ραφήνας, με ορίζοντα ολοκλήρωσης την τριετία.
Εκτός όμως από την κατασκευή έργων που συμβάλλουν στη βελτίωση της κοινωνικής και οικονομικής ζωής του τόπου, το Υπουργείο προχωρά στην αναβάθμιση του εγχώριου οικοσυστήματος Βιώσιμων Μεταφορών. Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την οδική ασφάλεια, τίθεται σταδιακά σε εφαρμογή μέσω θεσμικών (Κανονιστικό πλαίσιο και ενημερωτική εκστρατεία για τη μικροκινητικότητα), αλλά και άλλου είδους άμεσων (Έξυπνες Γέφυρες) ή έμμεσων (Ενιαίο Ρυθμιστικό Κέντρο Κυκλοφορίας Αττικής) παρεμβάσεων.
Επίσης, η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας προχωρά ταχύτατα, με δεκάδες νέα λεωφορεία να κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους. Στο ίδιο πλαίσιο της πολιτικής μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα, εκατοντάδες δικαιούχοι επιδοτούνται για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων Ι.Χ. και ταξί. Τέλος, συνεχίζονται οι παρεμβάσεις για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας με έργα όπως οι ανέπαφες πληρωμές TAP-N-PAY και το αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου.
Οι 25 εμβληματικές μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις
Σε γενικές γραμμές, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεχωρίζει «πακέτο» 25 εμβληματικών πολιτικών, εκ των οποίων 20 εντάσσονται στην κατηγορία «Έργα & Επενδύσεις» και οι υπόλοιπές αφορούν σε «Μεταρρυθμίσεις».
Οι σημαντικές Μεταρρυθμίσεις
1. Ενίσχυση της Οδικής ασφάλειας και της ασφάλειας των μετακινήσεων.
2. Ολοκληρωμένο σχέδιο για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.
3. Οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα.
4. Υλοποίηση Οδικού Χάρτη για την εφαρμογή του ΒΙΜ στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων πιλοτικών έργων.
5. Ψηφιακό ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης χαρτοφυλακίου τεχνικών έργων και περιουσιακών στοιχείων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Μεγάλα έργα και Επενδύσεις
1. Έργο Παραχώρησης- Νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης.
2. Νέα σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες.
3. Οδικός Άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά.
4. Flyover – Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, με Σ.Δ.Ι.Τ.
5. Αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική (Άνω Λιόσια – Μέγαρα).
6. Αναβάθμιση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
7. Αντιπλημμυρικά έργα στις περιοχές Λασιθίου Κρήτης, Αμβρακίας – Αμφιλοχίας – Βάλτου.
8. Αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας «DANIEL» (RRP) – Thessaly Master plan.
9. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65: Τρίκαλα – Εγνατία Οδός.
10. Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος.
11. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης.
12. Εκσυγχρονισμός στόλου αστικών λεωφορείων.
13. Ενιαίο Ρυθμιστικό Κέντρο κυκλοφορίας Αττικής.
14. Ενίσχυση της ασφάλειας των αερομεταφορών.
15. Έξυπνες γέφυρες.
16. Επέκταση μετρό Θεσσαλονίκης.
17. Ηλεκτροκίνηση.
18. Μετρό Αθήνας: Γραμμή 4, Τμήμα Α’ “Άλσος Βεϊκου – Γουδή’’ ( η διάνοιξη των σηράγγων από τους δύο μετροπόντικες της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας).
19. Υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών TAP-N-PAY: Εισαγωγή της χρήσης τραπεζικών καρτών και κινητών τηλεφώνων για μετακινήσεις με ΜΜΜ.
20. Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΟΣΕ.