Η Νέα Υόρκη γίνεται η πρώτη πόλη στις Ηνωμένες Πολιτείες που εισάγει το σύστημα χρέωσης κυκλοφοριακής συμφόρησης για τα οχήματα, με στόχο να μειώσει τα κυκλοφοριακά προβλήματα και να χρηματοδοτήσει τη δημόσια συγκοινωνία.
Το νέο μέτρο τέθηκε σε εφαρμογή παρά τις αντιδράσεις, μεταξύ των οποίων από τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει δεσμευτεί να το καταργήσει, και από αξιωματούχους της γειτονικής και συνδεδεμένης με τη ΝΥ πολιτείας του Νιου Τζέρσεϊ, οι οποίοι προσπάθησαν να μπλοκάρουν την εφαρμογή του.
Η ζώνη συμφόρησης εκτείνεται σε ένα μεγάλο τμήμα του Μανχάταν, νότια του Central Park, καλύπτοντας γνωστά σημεία όπως το Empire State Building, η Times Square και η Wall Street. Η χρέωση θα επιβάλλεται στους οδηγούς που εισέρχονται στη ζώνη κατά τις ώρες αιχμής, με το ποσό να ανέρχεται σε 9 δολάρια (7,5 ευρώ) την ημέρα για επιβατικά αυτοκίνητα. Εκτός αιχμής, η χρέωση μειώνεται στα 2,25 δολάρια (2 ευρώ). Τα μικρά φορτηγά και τα λεωφορεία χωρίς προαστιακή σύνδεση θα πληρώνουν 14,40 δολάρια (12 ευρώ) για να εισέλθουν στην περιοχή, ενώ τα μεγαλύτερα φορτηγά και τα τουριστικά λεωφορεία θα καταβάλλουν 21,60 δολάρια (18 ευρώ). Οι μοτοσικλέτες θα πληρώνουν 4,50 δολάρια (3,80 ευρώ) την ημέρα κατά τις ώρες αιχμής και 1,05 δολάρια (0,90 ευρώ) εκτός αυτών.
Οι χρεώσεις θα καταβάλλονται μέσω του συστήματος E-ZPass και εξαιρούνται από την πληρωμή ορισμένα οχήματα έκτακτης ανάγκης, κυβερνητικά οχήματα, σχολικά λεωφορεία και επιβάτες χαμηλού εισοδήματος ή με ιατρικές αντενδείξεις που καθιστούν δύσκολη τη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Η πολιτεία του Νιου Τζέρσεϊ είχε προσπαθήσει να εμποδίσει το σχέδιο με την υποβολή αγωγής για περιβαλλοντικούς λόγους, προβλέποντας ότι η κυκλοφορία θα αυξηθεί στις περιοχές πέρα από τον ποταμό Hudson. Ωστόσο, οι προσπάθειες απέτυχαν, και το πρόγραμμα προχώρησε κανονικά, με την υποστήριξη της κυβερνήτη της Νέας Υόρκης, Kathy Hochul, η οποία προσέφερε χρηματική αποζημίωση για να διευθετήσει τη διαφορά, χωρίς να καταλήξει σε συμφωνία.
Το πρόγραμμα αναμένεται να μειώσει την κυκλοφορία στην περιοχή κατά 10%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Μητροπολιτικής Αρχής Διαμετακόμισης (MTA), ενώ τα έσοδα που θα συγκεντρωθούν από τις χρεώσεις θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού του δημόσιου συγκοινωνιακού δικτύου. Επιπλέον, το πρόγραμμα στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και στην ενθάρρυνση της χρήσης των δημόσιων μεταφορών, προσφέροντας, ταυτόχρονα, μια λύση για τα ιστορικά κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης. Η Νέα Υόρκη, η οποία το 2023 καταγράφηκε ως η πιο πολυσύχναστη πόλη στον κόσμο όσον αφορά την κυκλοφορία, με τους οδηγούς να χάνουν 101 ώρες ετησίως σε καθυστερήσεις, αναμένεται να δει σημαντική βελτίωση. Αποτελεί ένα πείραμα που σίγουρα θα παρακολουθούν οι συγκοινωνιολόγοι και οι πολιτικοί σε πόλεις με αντίστοιχα προβλήματα όπως η Αθήνα.
Η εφαρμογή αυτού του συστήματος φέρνει τη Νέα Υόρκη στην πρώτη γραμμή της αμερικανικής και διεθνούς προσπάθειας για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και τη βελτίωση της αστικής βιωσιμότητας, ακολουθώντας το παράδειγμα πόλεων όπως το Λονδίνο και η Στοκχόλμη, που έχουν εφαρμόσει αντίστοιχα συστήματα εδώ και χρόνια.
Πηγές: BBC, NBC, AP, AXIOS