Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο συρμός στο μετρό της Βαρκελώνης ακινητοποιείται, οι πόρτες ανοίγουν και εκατοντάδες άνθρωποι βγαίνουν για να συνεχίσουν το πρόγραμμά τους. Αυτό που δεν ξέρουν είναι ότι εκείνη ακριβώς τη στιγμή ένα «κύμα» ενέργειας κατευθύνεται στο επίπεδο του δρόμου για να βοηθήσει στη φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος (EV).

Πώς γίνεται αυτό; Τα αναγεννητικά φρένα επιτρέπουν στα τρένα του μετρό να παράγουν ενέργεια αντί για θερμότητα, η οποία χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία σημείων φόρτισης EV στο επίπεδο του δρόμου.

Η Βαρκελώνη δημιούργησε ένα πακέτο τεχνολογιών καθαρής ενέργειας για να βοηθήσει τις δημόσιες μεταφορές να γίνουν πιο πράσινες, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και στη δύσκολη στροφή της Ευρώπης προς την αγορά των ιδιωτικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα λέγεται MetroCharge, και συμμετέχουν 16 σταθμοί του μετρό της Βαρκελώνης, σύμφωνα με το Euronews. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, η ενέργεια από τα φρένα των συρμών χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία των τρένων και των ίδιων των σταθμών, ενώ η υπόλοιπη ενέργεια στέλνεται μέσω καλωδίων στην επιφάνεια για την τροφοδοσία σταθμών plug-in για τα ιδιωτικά οχήματα.

Δεσμεύοντας ενέργεια με τη χρήση των φρένων

Τα αναγεννητικά φρένα υπάρχουν στα τρένα εδώ και δεκαετίες και χρησιμοποιούνται πλέον και σε ορισμένα αυτοκίνητα. Αποτελούνται από έναν ηλεκτροκινητήρα που δεσμεύει την ενέργεια η οποία χρησιμοποιείται κατά την πέδηση και θα χανόταν ως θερμότητα από τα συμβατικά φρένα.

Η ενέργεια αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί αμέσως για την επιτάχυνση του οχήματος ή, στην περίπτωση του μετρό της Βαρκελώνης, να σταλεί μέσω καλωδίων για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στον σταθμό ή σε φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ο καθηγητής ηλεκτρολόγος μηχανικός στο Πολυτεχνείο της Καταλονίας, Alvaro Luna, δήλωσε, σύμφωνα με το Euronews, ότι το σύστημα είναι καινοτόμο στο βαθμό που επιτρέπει την ανακυκλωμένη ενέργεια να ανακατευθύνεται σε συγκεκριμένες τοπικές χρήσεις – στην προκειμένη περίπτωση στην τροφοδοσία ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι σταθμευμένα σε κοντινή απόσταση. Αυτό, όπως υποστηρίζει, ενισχύει την αποδοτικότητα.

«Δεδομένου ότι οι σταθμοί επαναφόρτισης είναι εγκατεστημένοι σε κοντινή απόσταση, η ενέργεια, αντί να επιστρέφει στο γενικό ηλεκτρικό δίκτυο, πηγαίνει απευθείας στους σταθμούς φόρτισης και αυτό επιτρέπει στον πάροχο να προσφέρει ενδεχομένως χαμηλότερες τιμές», αναφέρει.

«Μπορούμε να πούμε ότι η καινοτομία είναι μια καινοτομία του αστικού σχεδιασμού, της δυνατότητας να φέρουμε σε επαφή τις ενεργειακές χρήσεις μέσα σε μια πόλη» προσθέτει.

Ο επικεφαλής των συστημάτων του TMB, του μετρό της Βαρκελώνης, Jordi Picas, ανέφερε ότι η δημόσια εταιρεία εκτιμά πως μπορεί να αποσβέσει την επένδυση ύψους 7,3 εκατομμύρια ευρώ που για το MetroCharge, μέρος της οποίας χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε τέσσερα χρόνια χάρη στη μείωση του ενεργειακού κόστους.

Το σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει επίσης ηλιακούς συλλέκτες, καλύπτει όλες τις ενεργειακές ανάγκες 28 από τους 163 σταθμούς του μετρό, από τα φώτα μέχρι τους ανελκυστήρες και τα συστήματα εξαερισμού, και εξοικονομεί το 6% της συνολικής ενέργειας που δαπανά το μετρό, σύμφωνα με τον Picas.

Κατά μέσο όρο 2,3 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το μετρό της Βαρκελώνης σε κάθε εργάσιμη ημέρα.

Η Ισπανία διαθέτει 37.000 σημεία φόρτισης, λιγότερα από τον στόχο για 100.000 σημεία που είχε θέσει η κυβέρνηση για το 2021, σύμφωνα με την ANFAC, την ισπανική ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων και φορτηγών.

Έτσι, ενώ η ιδέα του μετρό της Βαρκελώνης μπορεί να βοηθήσει στη χάραξη μιας πορείας για τον αστικό σχεδιασμό, χρειάζονται ακόμα να γίνουν πολλά.