Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Αγοραστική κίνηση για τις προμήθειες «της τελευταίας στιγμής» παρατηρείται από το πρωί στην αγορά της Θεσσαλονίκης, με τους καταναλωτές να εμφανίζονται ωστόσο πιο συγκρατημένοι ως προς τις ποσότητες των αγορών τους, σε σχέση με πέρυσι, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι των επιχειρήσεων. Υψηλές είναι οι πληρότητες για τη σημερινή βραδιά στα ξενοδοχεία της πόλης, οι οποίες παρουσιάζουν βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με τα Χριστούγεννα, με αρκετούς ξένους επισκέπτες να έχουν επιλέξει τη Θεσσαλονίκη για το φετινό ρεβεγιόν. Στα δε ζαχαροπλαστεία της πόλης, στα οποία ήδη από νωρίς το πρωί έχουν αρχίσει να σχηματίζονται ουρές, κάποιοι ζαχαροπλάστες έσπευσαν να ενσωματώσουν τη «μανία» για τη σοκολάτα Ντουμπάι στα μελομακάρονα και τα τσουρέκια, με τους λάτρεις του γλυκού να υποδέχονται ευνοϊκά την …καινοτομία και να τα προμηθεύονται για το γιορτινό τραπέζι.

«Η Θεσσαλονίκη θα γεμίσει εντελώς»: με τη φράση αυτή, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων (ΕΞΘ), Ανδρέας Μανδρίνος, περιγράφει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ την εικόνα για σήμερα το βράδυ, παραμονή της Πρωτοχρονιάς, επισημαίνοντας πως, σε γενικές γραμμές, η κίνηση είναι «πολύ καλύτερη» σε σχέση με τα Χριστούγεννα. Για τη σημερινή γιορτινή βραδιά, η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία της πόλης εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 90%, χάρη και στους ξένους επισκέπτες -κυρίως Βαλκάνιους, Τούρκους και κάποιους ταξιδιώτες από την υπόλοιπη Ευρώπη- οι οποίοι προτίμησαν φέτος τη Θεσσαλονίκη για να υποδεχτούν τη νέα χρονιά.

Κατά τον Μάριο Παπαδόπουλο, πρόεδρο της Συντεχνίας Ζαχαροπλαστών και του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), η κίνηση στα ζαχαροπλαστεία είναι φέτος αυξημένη, αλλά παρότι οι τιμές είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, οι καταναλωτές φεύγουν από τα καταστήματα με λιγότερο γεμάτες σακούλες σε σχέση με πέρυσι. «Είναι θετικό ότι πλέον οι Έλληνες επιλέγουν το ζαχαροπλαστείο για το γλυκό τους, αλλά τα νοικοκυριά δεν έχουν την ίδια δύναμη με παλιά, η σακούλα μένει πιο άδεια. Χάρη στην αυξημένη κίνηση, πολλές επιχειρήσεις θα έχουν αύξηση τζίρου 10%-15% φέτος, αλλά αυτό πρέπει να το αξιολογήσουμε σε συνδυασμό με το κόστος παραγωγής, που είναι αυξημένο κατά 50%. Μόνο το κόστος της ενέργειας να δούμε, το πρόβλημα γίνεται εμφανές, μέχρι πρόσφατα πληρώναμε 8,5-9 ευρώ την κιλοβατώρα και έχουμε φτάσει στα 17-18, ενίοτε μέχρι και στα 20-22», επισημαίνει, καθώς στέκεται σε ένα ζαχαροπλαστείο γεμάτο από ανθρώπους, όπου δίπλα στα παραδοσιακά γλυκίσματα φιγουράρει και το Ντουμπάι μελομακάρονο και τσουρέκι. «Μελομακάρονα, κουραμπιέδες, ισλί, βασιλόπιτα τσουρεκένια, τριφτή, πολίτικη, όλα αυτά μόνο από ζαχαροπλαστεία. Άλλωστε η Θεσσαλονίκη είναι πόλη του γλυκού και με τη βούλα του δήμου, ενώ για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο πρόεδρος ενός Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της χώρας είναι ζαχαροπλάστης», σημειώνει ο κ. Παπαδόπουλος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Οι βασιλόπιτες που θα διαθέσουν φέτος οι ζαχαροπλάστες υπολογίζονται σε 100.000 με 150.000 κιλά.

Μελομακάρονα- κουραμπιέδες: σημειώσατε επτά- τρία

Το 95% των καταναλωτών «ψηφίζει» την τσουρεκένια βασιλόπιτα, αφήνοντας λιγότερο από 5% για τις άλλες εκδοχές της, π.χ., με επικάλυψη σοκολάτας, ενώ στο δίλημμα «μελομακάρονα ή κουραμπιέδες;», τα πρώτα επικρατούν …κατά κράτος σε αναλογία επτά προς τρία, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η πρόεδρος Σωματείου Αρτοποιών νομού Θεσσαλονίκης «Ο Προφήτης Ηλίας», Έλσα Κουκουμέρια. Η κ. Κουκουμέρια παρατηρεί πως οι καταναλωτές σπεύδουν στα ζαχαροπλαστεία -«παρότι οι αργίες “έπεσαν” φέτος περίεργα και πολλοί είχαν πει ότι θα λείπουν εκτός Θεσσαλονίκης». Υπάρχουν ουρές και «πρέπει να εξοπλιστούν με υπομονή και οι μέσα και οι έξω», όπως λέει χαρακτηριστικά.

Οι τιμές της βασιλόπιτας κυμαίνονται στα 14-17 ευρώ το κιλό, ανάλογα με το είδος και την επικάλυψη, ενώ στα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες διαμορφώνονται στα περσινά επίπεδα των 13-16 ευρώ/κιλό για τα πρώτα και 16-19 ευρώ/κιλό για τα δεύτερα. Υπενθυμίζεται ότι για φέτος, οι αρτοποιοί της Θεσσαλονίκης είχαν προγραμματίσει να ψήσουν πάνω από 500.000 κιλά βασιλόπιτας συνολικά.

Πιο στοχευμένα ψωνίζουν φέτος για το τραπέζι της Πρωτοχρονιάς οι καταναλωτές, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Ν. Θεσσαλονίκης, Νίκος Μπαλαμπανίδης. «Οι τιμές στα περισσότερα είδη κρέατος κυμαίνονται στα περσινά επίπεδα και το ίδιο ισχύει για την κίνηση στα κρεοπωλεία. Ωστόσο, ο καταναλωτής κινείται πλέον πιο στοχευμένα σε θέματα αγορών. Παλαιότερα έμπαινε στο κρεοπωλείο, κοίταζε γύρω και έλεγε “βάλε μου και λίγο από αυτό και λίγο από εκείνο” και τελικά έπαιρνε τα πάντα. Πλέον, ξέρει τι θέλει να αγοράσει για το τραπέζι και αγοράζει μόνο αυτό» επισημαίνει, μεταφέροντας την εικόνα της αγοράς και συμπληρώνοντας ότι ο τζίρος των κρεοπωλείων είναι φέτος μειωμένος κατά τουλάχιστον 15% σε σχέση με πέρυσι.

Κατά τον κ. Μπαλαμπανίδη, οι καταναλωτές αγοράζουν κυρίως χοιρινό για το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι. Το αρνί και το κατσίκι έχουν εξαντληθεί από χθες, όπως και η γαλοπούλα, με πολλούς καταναλωτές να αγοράζουν κοτόπουλο για να την αντικαταστήσουν. «Οι τιμές των κρεάτων είναι στα περσινά επίπεδα, με εξαίρεση το μοσχάρι, που είναι “τσιμπημένο” κατά περίπου 13%», καταλήγει ο κ. Μπαλαμπανίδης.

«Τεράστια ζήτηση» για τα εστιατόρια ήδη από τις αρχές Δεκεμβρίου

Τις εποχές προ της οικονομικής κρίσης του 2009 στην Ελλάδα θυμίζει η ζήτηση που εκδηλώθηκε φέτος, ήδη από τις αρχές Δεκεμβρίου, για ρεβεγιόν στις επιχειρήσεις εστίασης της Θεσσαλονίκης, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ Νόμου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Επιτροπίδης.

Πού αποδίδεται αυτή η εικόνα σε μια περίοδο που η ακρίβεια επιμένει; «Μετά την πανδημία, οι άνθρωποι έχουν έντονη επιθυμία να βγαίνουν, να διασκεδάζουν. Μπορεί να παραγγείλουν λιγότερα, για παράδειγμα να μην πάρουν ορεκτικά ή να ζητήσουν έξι πιάτα αντί για οκτώ, αλλά θα βγουν με την οικογένεια ή την παρέα τους. Στα εστιατόρια τα διαθέσιμα τραπέζια για την αποψινή βραδιά είναι ελάχιστα, αφού και εδώ και δύο εβδομάδες έχουν κλείσει τα περισσότερα. Μόνο στις ψαροταβέρνες μπορεί κάποιος να βρει τραπέζι», σημειώνει και υπενθυμίζει πως πολλές επιχειρήσεις προσφέρουν γιορτινά μενού, σε ένα εύρος τιμών 30-100 ευρώ/άτομο, που συνήθως περιλαμβάνει και μια φιάλη κρασί. Αντίστοιχα, υψηλή πληρότητα υπάρχει και στα μπαρ της πόλης. «Οι προκρατήσεις στα μπαρ κυμαίνονται γύρω στο 60%-70% για απόψε, αλλά η εικόνα ως προς τις πληρότητες θα αλλάξει στην πορεία, καθώς οι νεαρότεροι θαμώνες δεν συνηθίζουν να κάνουν προκρατήσεις», λέει.

Πόσοι αγοράζουν;

«Ναι, κινείται πάρα πολύς κόσμος στην αγορά σήμερα. Το ζήτημα είναι πόσοι αγοράζουν. Δεν βλέπουμε σακούλες και να κυκλοφορούν και δεν μιλάω για τις πολυεθνικές και τις αλυσίδες, μιλάω για το μικρομεσαίο κατάστημα. Ξένους επισκέπτες έχουμε πολλούς στη Θεσσαλονίκη φέτος, αγοραστές έχουμε λίγους», επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), Παντελής Φιλιππίδης, συμπληρώνοντας ότι η εικόνα επιδεινώθηκε περαιτέρω όταν καταργήθηκε το δώρο Χριστουγέννων των δημοσίων υπαλλήλων. Όπως παρατηρεί, τις ημέρες αυτές η εικόνα είναι θετικότερη σε σχέση με το υπόλοιπο έτος, γεγονός που διαμορφώνει στους καταστηματάρχες την ελπίδα ότι τα πράγματα μπορεί να πάνε καλύτερα, αλλά «δυστυχώς λίγες ημέρες δεν λύνουν το πρόβλημα μιας χρονιάς».

Κατά τον κ. Φιλιππίδη, το 2025 θα είναι μια δύσκολη χρονιά, καθώς τα προβλήματα που ταλάνισαν τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα το 2024 εξακολουθούν να υφίστανται και δεν έχει δοθεί, όπως λέει, επαρκής στήριξη από την Πολιτεία. «Τα προϊόντα που πουλάμε εμείς, ρούχα, παπούτσια, έχουν γίνει είδη δεύτερης ανάγκης, έχουν φτάσει να θεωρούνται πολυτελείας, όταν υπάρχει τόση ακρίβεια, που οι καταναλωτές προσπαθούν να προμηθευτούν τα απαραίτητα από το σούπερ μάρκετ ή να βάλουν πανάκριβη βενζίνη στο ρεζερβουάρ. Την ίδια στιγμή, η ενέργεια είναι επίσης πανάκριβη και μεγάλο μέρος του πληθυσμού που επιβαρύνεται με κόκκινα δάνεια ζει μέσα στο άγχος και την αγωνία. Η κατάσταση δεν δίνει στον καταναλωτή το περιθώριο να έρθει να αγοράσει», υποστηρίζει ο κ. Φιλιππίδης.

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα, Παραμονή Πρωτοχρονιάς, τα εμπορικά καταστήματα στη Θεσσαλονίκη θα λειτουργήσουν μέχρι και τις έξι το απόγευμα, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να πραγματοποιήσουν αγορές μέχρι την τελευταία στιγμή. Ανήμερα την Πρωτοχρονιά θα παραμείνουν κλειστά, ενώ ο Εμπορικός Σύλλογος προτείνει να μην ανοίξουν και στις 2 Ιανουαρίου «όπως παραδοσιακά και εθιμικά γίνεται».