Της Τέτης Ηγουμενίδη
Την κατάργηση του ορίου στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή των τεχνικών εταιριών σε διαγωνισμούς για δημόσια έργα φέρνει σχετική ρύθμιση σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την «αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» που έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Η νέα ρύθμιση αφορά πρακτικά τις εταιρίες 6ης και μικρότερης τάξεως και όχι τόσο τις 7ης δηλαδή τους τέσσερις μεγάλους κατασκευαστικού ομίλους, για τους οποίους το όριο του ανεκτέλεστου καθορίζεται μέσω αλγορίθμου και πρακτικά δεν είχαν πρόβλημα.
Αποτελούσε πάγιο αίτημα της κατασκευαστικής αγοράς ιδιαίτερα σε αυτή την περίοδο που υπάρχει δουλειά καθώς με το όριο του ανεκτέλεστου οι τεχνικές εταιρίες αποκλείονταν από πολλούς διαγωνισμούς. Με την κατάργηση του οι εταιρίες, όπως σημειώνουν τα στελέχη τους, αποκτούν τις δυνατότητες καλύτερου προγραμματισμού και περαιτέρω ανάπτυξης.
Παρατίθεται δε το εξής παράδειγμα: Μια εταιρία 6ης τάξεως μπορεί να πάρει δημόσια έργα με προϋπολογισμό μέχρι 44 εκατ. ευρώ. Αν είναι ανάδοχος σε τρία τέτοια έργα και κάποιο από αυτά κολλήσει για λόγους δικαστικούς ή άλλους, εξαιτίας του ορίου στο ανεκτέλεστο (123 εκατ.) δεν μπορούσε να διεκδικήσει 4ο έργο ώστε να αξιοποιήσει το διαθέσιμο δυναμικό της.
Η κατάργηση του ανεκτέλεστου ουσιαστικά ήταν επιβεβλημένη. Με την απαλοιφή της προϋπόθεσης που αφορά στο όριο ανεκτέλεστου από τους υποψήφιους αναδόχους δημοσίων έργων, η διοίκηση συμμορφώνεται με την υπ’ αρ. 1271/2024 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, την υπ’ αρ. 419/2023 απόφαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, καθώς και τις συνεκδικαζόμενες υποθέσεις Δ.Ε.Ε. C-27, C-28 & C29/86 (Ευρωπαϊκό Δικαστήριο). Έχει κριθεί ότι οι διατάξεις που αφορούν στο ανεκτέλεστο αντίκεινται εν γένει στις γενικές αρχές που διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις, όπως η απαγόρευση των διακρίσεων και οι αρχές της ίσης μεταχείρισης, της ελεύθερης ανάπτυξης του ανταγωνισμού, της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών, της αναλογικότητας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.
Να σημειωθεί επίσης ότι σήμερα μια εταιρία 6ης τάξεως από το εξωτερικό μπορεί να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα χωρίς όριο στο ανεκτέλεστο.