Γιώργος Παπακωνσταντίνου
«Κλειδώνει» η πολεοδομική ωρίμανση για το νέο Δικαστικό Σωφρονιστικό Συγκρότημα Αθηνών στον Ασπρόπυργο, καθώς, από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) έγινε γνωστό ότι δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 885 Δ’ 2024) το Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο εγκρίνεται η χωρική οργάνωση και ανάπτυξη του νέου σωφρονιστικού συγκροτήματος, καθορίζονται χρήσεις γης και περιορισμοί δόμησης, ενώ παράλληλα περιλαμβάνεται και η περιβαλλοντική του έγκριση. Επί της ουσίας, η έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου είναι ένα ακόμα σημαντικό βήμα για τη μετεγκατάσταση του καταστήματος κράτησης από τον Κορυδαλλό στον Ασπρόπυργο.
Το έργο θα περιλαμβάνει, εκτός από σωφρονιστικές εγκαταστάσεις, χώρους εκπαίδευσης, υγειονομικές δομές, θρησκευτικούς χώρους, αθλητικές εγκαταστάσεις και περιοχές στάθμευσης. Αναπτύσσεται σε ακίνητο του δημοσίου, έκτασης 103.022,28 τ.μ., σε δύο ζώνες, μία για τις εγκαταστάσεις κράτησης και μία για τις υπηρεσίες μεταγωγών.
Υπενθυμίζεται ότι είναι σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία από το ΤΑΙΠΕΔ, η οποία βρίσκεται στη φάση ολοκλήρωσης του ανταγωνιστικού διαλόγου. Το έργο θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ και έχει προϋπολογισμό 617,18 εκατ. ευρώ (άρα κοντά στα 765 εκατ. με ΦΠΑ), ενώ η συνολική διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης εκτιμάται ότι θα ανέλθει κατά μέγιστο σε 30 έτη. Για το έργο είχαν δείξει ενδιαφέρον οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Metlen. Για την άνοιξη του 2025, ενδεχομένως στα τέλη Μαρτίου, τουλάχιστον με τα τωρινά δεδομένα, προγραμματίζεται η υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Επίσης, βάσει του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ), που συνέταξε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το νέο Δικαστικό Σωφρονιστικό Συγκρότημα Αθηνών (ΔΣΣΑ) στον Ασπρόπυργο, καθορίζεται ζώνη πέραν της εξωτερικής περίφραξης των εγκαταστάσεων, σε απόσταση 500 μέτρων από αυτές για λόγους ασφαλείας και αποτελεσματικής περιμετρικής φύλαξής τους και εντός αυτής απαγορεύεται κάθε δυνατότητα ή χρήση ή έργο που θα μπορούσε να επηρεάσει την ασφάλεια των εγκαταστάσεων. Προβλέπεται η δημιουργία οδού ασφαλείας περιμετρικά των εξωτερικών ορίων των εγκαταστάσεων, πλάτους 10 μέτρων και επιβάλλεται η δημιουργία δευτερεύουσας όδευσης διαφυγής. Η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη είναι 35%, ο συντελεστής δόμησης 0,6 και τα μέγιστα επιτρεπόμενα ύψη, για τα κτίρια, τα 9 μέτρα και για τις υποδομές ασφάλειας, παρατήρησης και ελέγχου τα 14 μέτρα.
Όπως αναφέρεται, επίσης, στο σχετικό ΦΕΚ, πρέπει να ληφθούν μέτρα για την εξασφάλιση και προώθηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς για την μετακίνηση προς και από το ΔΣΣΑ. Ειδικότερα, η μετακίνηση του προσωπικού του ΔΣΣΑ να είναι δυνατή μέσω υπηρεσιακών ή ιδιωτικής χρήσης επιβατικών οχημάτων ή με συνδυασμένη χρήση του προαστιακού σιδηροδρόμου και τοπικής λεωφορειακής γραμμής από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Μαγούλας, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής (ΟΑΣΑ). Η χωροθέτηση των προβλεπόμενων έργων και δραστηριοτήτων εντός της περιοχής επέμβασης θα πρέπει να μην παρεμποδίζει την εκπλήρωση του έργου της Πολεμικής Αεροπορίας στην περιοχή.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται, παράλληλα, στην κάλυψη των σύγχρονων αναγκών για βιώσιμη ανάπτυξη του έργου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η εφαρμογή βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για τον περιορισμό του ενεργειακού αποτυπώματος, η υιοθέτηση καλών πρακτικών στη διαχείριση αποβλήτων, καθώς και η προστασία των δασικών εκτάσεων της περιοχής, η αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων.