Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Κινήσεις προς την κατεύθυνση αναβάθμισης συρμών στο Μετρό προωθεί ο φορέας Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑ.ΣΥ.), με το θέμα της εγκατάστασης συστήματος κλιματισμού, ως μέρους του εκσυγχρονισμού δεκάδων συρμών, να «πέφτει στο τραπέζι». Στο βασικό σενάριο θα εξεταστεί η εγκατάσταση συστήματος κλιματισμού για τη βελτίωση των συνθηκών (θερμικής) άνεσης των επιβατών, ενώ θα εξεταστεί επίσης το σενάριο προμήθειας νέων συρμών με κλιματισμό. Όπως είναι γνωστό, υπάρχουν π.χ. 20 παλαιότεροι συρμοί από τους συνολικά 52, ηλικίας 25 ετών, οι οποίοι δεν έχουν κλιματισμό. Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα εξετάζεται η δυνατότητα ανακαίνισης των συρμών στις Γραμμές 2 και 3.

Ειδικότερα, η ΣΤΑΣΥ έστειλε στη ΣΥΣΤΕΜΑ Μελετητική Α.Ε πρόσκληση υποβολής προσφοράς «για υπηρεσίες συμβούλου για τη διερεύνηση της σκοπιμότητας της εγκατάστασης συστήματος κλιματισμού ως μέρους της αναβάθμισης συρμών σειράς 1». Βασικό αντικείμενο της Σύμβασης θα είναι η συλλογή, ανάλυση στοιχείων και διερεύνηση με σκοπό:

• Τον προσδιορισμό και εξέταση εναλλακτικών επιλογών (σεναρίων) με διαφορετικής κλίμακας παρεμβάσεις για την αναβάθμιση των συρμών σειράς Ι, καθώς και των κριτηρίων αξιολόγησής τους.

• Την εξέταση των επιπτώσεων της περίπτωσης κατά την οποία δεν θα πραγματοποιηθεί κανενός είδους επέμβαση επί των συρμών.

• Την ενδεικτική περιγραφή του έργου αναβάθμισης αναφορικά με τις ανάγκες και τον τρόπο λειτουργίας των Γραμμών 2 και 3, καθώς του χρονικού προγραμματισμού υλοποίησης της αναβάθμισης.

• Την εκτίμηση επιβατικής κίνησης ανά σενάριο.

• Την χρηματοοικονομική και κοινωνικοοικονομική ανάλυση με υπολογισμό των σχετικών δεικτών απόδοσης της επένδυσης.

• Την ανάλυση ευαισθησίας με προσδιορισμό των κρίσιμων μεταβλητών.

• Την πρόταση του βέλτιστου επενδυτικού σχεδίου

• Την εξέταση διαφόρων πηγών και μεθόδων χρηματοδότησης.

Τα στοιχεία που θα αναζητηθούν αφορούν μεταξύ άλλων τα τεχνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά δεδομένα που σχετίζονται, με την εγκατάσταση κλιματισμού και την αναβάθμιση των συρμών, τη διαθεσιμότητα των συρμών κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης του κλιματισμού, την επιβατική κίνηση διαχρονικά, τα κόστη λειτουργίας και συντήρησης κ.α.

Τα βασικά σενάρια

Τα εναλλακτικά σενάρια που θα τεθούν προς επεξεργασία θα καλύπτουν όλες τις εναλλακτικές δυνατότητες προσέγγισης του όλου θέματος και θα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, την προβολή στο μέλλον της συνέχισηςτης υπάρχουσας κατάστασης λειτουργίας και συντήρησης των συρμών, την αγορά νέων συρμών σταδιακά με ή χωρίς την πώληση των υπαρχόντων, την μερική ή ολική αναβάθμιση των 24 συρμών κ.λπ.. Ο προσδιορισμός των σεναρίων θα γίνει σε συνεννόηση με τη ΣΤΑΣΥ. Στο βασικό σενάριο θα εξεταστεί η εγκατάσταση συστήματος κλιματισμού για τη βελτίωση των συνθηκών (θερμικής) άνεσης των επιβατών, καθώς και αντικατάσταση συστημάτων των συρμών που θα οδηγήσουν σε επέκταση χρόνου ζωής τους κατά 20 χρόνια, όπως ενδεικτικά αναφέρεται η αντικατάσταση του συστήματος έλξης, η αντικατάσταση κινητήρων και η αντικατάσταση συστήματος διαχείρισης και ελέγχου συρμού TCMS.

Θα εξεταστεί επίσης το σενάριο προμήθειας νέων συρμών με κλιματισμό. Για όλα τα σενάρια θα δοθεί τεχνική περιγραφή, ενδεικτικό κόστος επένδυσης/συντήρησης/λειτουργίας, συνάφεια δράσης με στόχους εθνικών και κοινοτικών πολιτικών, κλπ. Σκοπός είναι να γίνει η αποτελεσματική εξέταση των σεναρίων, προκειμένου να βγαίνουν κατά το δυνατόν ασφαλή συμπεράσματα για την τεκμηριωμένη τελική επιλογή του καλύτερου με βάση ανάλογα κριτήρια. Η επιβατική κίνηση και η αναμενόμενη διαθεσιμότητα των συρμών και η χωρητικότητα και ώρες λειτουργίας του δικτύου θα συνεκτιμηθούν και παρουσιαστούν για κάθε σενάριο.