Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν γίνει συνηθισμένη εικόνα στους δρόμους, όμως, πόσο πιθανό είναι να δούμε να συμβαίνει αυτό και σε μεγάλο φορτηγά μήκους έξι μέτρων και ύψους τριών;
Η πολυεθνική Danfoss, χρησιμοποιεί οκτώ πλήρως ηλεκτρικά φορτηγά που ταξιδεύουν μεταξύ των εγκαταστάσεων παραγωγής και εφοδιασμού της στη Δανία.
Το 2023, η Danfoss συνεργάστηκε με τη Volvo για να αποδείξει πώς η τεχνολογία της μπορεί να συμβάλει στην απαλλαγή των αλυσίδων εφοδιασμού από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Στόχος της εταιρείας είναι να κατακτήσει ηγετική θέση στον τομέα της βιωσιμότητας, σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος βιωσιμότητας και επικεφαλής των παγκόσμιων υπηρεσιών της Danfoss, Torben Christensen που μίλησε στο Euronews Next.
Σε αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλλει και ένα γκρι κουτί, στο μέγεθος μίας μεγάλης βαλίτσας και το οποίο είναι ένα κρίσιμο στοιχεία της ηλεκτροκίνησης καθώς ελέγχει τη φόρτιση της μπαταρίας.
Τα περισσότερα δημόσια και οικιακά συστήματα φόρτισης παρέχουν ηλεκτρισμό εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), αλλά οι μπαταρίες EV αποθηκεύουν ενέργεια ως συνεχές ρεύμα (DC). Ο ενσωματωμένος φορτιστής διαχειρίζεται αυτήν τη μετατροπή. Χωρίς αυτό, ένα EV θα βασιζόταν εξ ολοκλήρου σε εξωτερικούς γρήγορους φορτιστές DC, οι οποίοι είναι λιγότερο συνηθισμένοι και πιο ακριβοί στην εγκατάσταση.
Τα μεγάλα φορτηγά απαιτούν μεγαλύτερο φορτιστή επί του οχήματος σε σύγκριση με τα επιβατικά EV λόγω των υψηλότερων ενεργειακών απαιτήσεών τους και της ανάγκης για γρήγορη φόρτιση κατά τη διάρκεια σύντομων στάσεων προκειμένου να διατηρηθεί το όχημα λειτουργικό.
Ο ενσωματωμένος φορτιστής της Danfoss, Editron, είναι ειδικά σχεδιασμένος για βαρέα ηλεκτρικά οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία. Παρέχει έως και 44 kW ισχύς φόρτισης, η οποία είναι σημαντικά υψηλότερη από τους τυπικούς ενσωματωμένους φορτιστές 7,2 έως 22 kW που χρησιμοποιούνται σε επιβατικά EV.
Το φορτηγό Volvo είναι εφοδιασμένο και με άλλα εξαρτήματα της Danfoss που απαιτούνται για τη φόρτισή του και οι προσαρμοσμένοι υπερσυμπιεστές εγκαθίστανται στα εργοστάσια, σύμφωνα με την εταιρεία.
Η μπαταρία του φορτηγού μπορεί να φορτιστεί κατά τη διάρκεια της φόρτωσης και της εκφόρτωσης, η οποία συνήθως διαρκεί περίπου 15 λεπτά, επιτρέποντάς του να είναι σε λειτουργία 24 ώρες το 24ωρο. Τα Σαββατοκύριακα, όταν τα φορτηγά δεν λειτουργούν, απαιτείται μεγαλύτερη διάρκεια φόρτισης κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Ο ενσωματωμένος φορτιστής μπορεί επίσης να τροφοδοτήσει με ρεύμα εξοπλισμό που είναι προσαρτημένος σε βιομηχανικά οχήματα, όπως γερανούς ή φορτωτές.
Τα βαρέα οχήματα ευθύνονται για το 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις οδικές μεταφορές στην ΕΕ.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών στην Ευρώπη σχεδόν τριπλασιάζονται το 2023, φτάνοντας πάνω από 10.000 μονάδες, δηλαδή πάνω από 1,5% αύξηση των συνολικών πωλήσεων φορτηγών.
Η Danfoss υποστηρίζει ότι ο στόλος συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών της κατά 10 έως 15% στη Δανία στα πεδία 1 και 2, δείκτες για τις άμεσες και έμμεσες εκπομπές από την αγοραζόμενη ενέργεια αντίστοιχα. Η μείωση αυτή αντιστοιχεί στην εξοικονόμηση περίπου 250.000 λίτρων ντίζελ ετησίως.