Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

«Στα κάγκελα» βρίσκονται οι μικρότεροι κατασκευαστικοί όμιλοι, κάτω της ανώτατης έβδομης τάξης, κάνοντας λόγο για αποκλεισμό τους από τις δημοπρατήσεις για τα έργα αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, αφήνοντας μάλιστα «ανοιχτό παράθυρο» για να κινηθούν με όποιον τρόπο κρίνουν ώστε να προασπιστούν, όπως αναφέρουν, τα συμφέροντά τους. Επί της ουσίας είναι ενάντια στο μοντέλο που φέρεται να προωθεί το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο ετοιμάζεται μέσα στις επόμενες ημέρες να προχωρήσει στις προκηρύξεις για τα έργα αποκατάστασης ζημιών σε οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, με μοντέλο, όπως από καιρό κυκλοφορεί στην αγορά ως ενδεχόμενο, αποστολής προσκλήσεων στους 4 ισχυρούς ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ ώστε να αναλάβουν, επί της ουσίας, από ένα μεγάλο τμήμα εργολαβιών ο καθένας. Τούτο, για να μην χαθεί άλλος χρόνος και να γίνουν οι διαδικασίες (από εδώ και μπρος) με χαρακτήρα κατ’ επείγοντος.

Όμως, οι ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ απέστειλαν επιστολή προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, με θέμα «Αναθέσεις των Έργων Αποκατάστασης Θεομηνιών Θεσσαλίας σε 4 Εργοληπτικές Εταιρείες 7ης Τάξης». Όπως σημειώνουν οι εκπρόσωποι των κατασκευαστικών συνδέσμων «διαβάσαμε, με έκπληξη, μια ιδιαίτερα δυσάρεστη επιλογή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφορικά με τα υπό δημοπράτηση έργα αποκατάστασης των υποδομών των περιοχών στην Περιφέρεια της Θεσσαλίας, που επλήγησαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias. Συγκεκριμένα, πληροφορούμαστε ότι την τρέχουσα εβδομάδα έχει προγραμματιστεί η αποστολή προσκλήσεων σε τέσσερις εργοληπτικές επιχειρήσεις 7ης τάξης, με την έκτακτη διαδικασία του άρθρου 32 γ του Ν.4412/2016, ώστε να αναλάβουν τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία ύψους 1,4 δις ευρώ. Θυμίζουμε ότι, σας έχει επισημανθεί κατ’ επανάληψη ότι οι τέσσερις εν λόγω εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δις ευρώ και υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να ανταπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα, αφού ο μέσος όρος του κύκλου εργασιών τους στα τρία (3) τελευταία χρόνια κυμαίνεται στα 2,5 δις περίπου».

Κατά τους ίδιους, «το συμβατικό αντικείμενο των εν λόγω έργων προέκυψε από τη συνένωση των προϋπολογισμών των επιμέρους έργων του εκάστου Δήμου της Θεσσαλίας, κατά παράβαση των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και της Βασικής Αρχής της Αναλογικότητας, αποκλείοντας τη συμμετοχή όλων των εργοληπτικών εταιρειών από 6ης τάξης και κάτω, που θα σήμαινε αύξηση του ανταγωνισμού και ωφέλεια στον χρόνο εκτέλεσής τους. Προστατεύοντας τα δικαιώματα των εργοληπτικών εταιρειών μελών μας, διαμαρτυρόμαστε έντονα για τη μη τήρηση – για ακόμη μία φορά – μίας στοιχειώδους κατανομής των δημοσίων έργων σε όλη την πυραμίδα των εργοληπτικών επιχειρήσεων, παρά τις δοθείσες υποσχέσεις».

Μάλιστα, όπως αναφέρουν, η κατάσταση «έχει οδηγήσει σε σημαντική στρέβλωση των ανταγωνιστικών συνθηκών στον εγχώριο κλάδο και δεν μας αφήνει άλλα περιθώρια από το να την ανατρέψουμε με κάθε τρόπο, προστατεύοντας τα συμφέροντα των εταιρειών μελών μας».