Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Το νέο έτος αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού (κατ’ εκτίμηση 50%, συν μίας μετοχής) του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, αν και αρχικά στο ΤΑΙΠΕΔ σχεδίαζαν την εν λόγω διαδικασία για το τέλος του 2024. Η αξιοποίηση της υποδομής έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον 6 ισχυρών εγχώριων και ξένων σχημάτων, αυτόνομα ή σε κοινοπραξίες, μεταξύ των οποίων βρίσκονται οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine – MSC Cruises, Jet Plan Shipping – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, GPH Cruise Port Finance – Promarine, Israel Shipyards Industries και ΙΝΤΕΡΚΑΤ.

Η εταιρεία «Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου A.E.» (ΟΛΛ Α.Ε.) έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Λαυρίου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της (ισχύει μέχρι το έτος 2062).

Ο λιμένας του Λαυρίου αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής.

Στο Λιμάνι του Λαυρίου λειτουργεί επίσης μαρίνα γιοτ με εκτιμώμενη χωρητικότητα 160 θέσεων (σήμερα) και επιπλέον 195 θέσεις ελλιμενισμού (με μελλοντική επέκταση). Το λιμάνι θεωρείται λιμάνι «εθνικής σημασίας» και βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει «βγάλει» προς αξιοποίηση το εν λόγω asset προβάλλοντας την γεωγραφική θέση του λιμένα για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές, όσο και το πλεονέκτημά του να εξελιχθεί σε home port κρουαζιέρας, καθώς επίσης και ως «πόστο» επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών αναψυχής.

Με βάση τα τελευταία ετήσια δημοσιοποιημένα οικονομικά μεγέθη, το 2023 τα έσοδα του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου διαμορφώθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ, τα EBITDA σε 2,25 εκατ. ευρώ, τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους σε 2,14 εκατ. ευρώ, τα ταμειακά διαθέσιμα σε 6,6 εκατ. ευρώ, η συνολική καθαρή θέση σε 8,06 εκατ., οι συνολικές υποχρεώσεις σε 2,57 εκατ., ενώ κατέγραψε σύνολο εισροών από λειτουργικές δραστηριότητες ύψους 3,42 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρονταν, «η χρήση του 2023 ήταν εξαιρετική, παρουσιάζοντας ισοζύγιο (έσοδα-έξοδα) 1.990.000 ευρώ, πολύ υψηλότερο από τον προϋπολογισμό του έτους. Η ανάπτυξη των εσόδων προήλθε από την εντατικοποίηση των παραδοσιακών δραστηριοτήτων του λιμένος (Εμπορικός Τομέας, Σκάφη Αναψυχής, Ακτοπλοΐα), αλλά και από τις νέες δραστηριότητες, όπως: α. Η συνεχής ανάπτυξη της Κρουαζιέρας. β. Η έναρξη της δραστηριότητας μεταφοράς και προσωρινής αποθήκευσης αυτοκινήτων με πλοία vehicle carriers. Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι υπήρχε κάμψη εσόδων από εναπόθεση ανεμογεννητριών, δεδομένου ότι οι υπεύθυνοι των φορτίων τα μεταφέρουν ταχύτερα εκτός λιμένος».