Μηχανικοί στο Πανεπιστήμιο του Μισούρι θα αναπτύξουν Περιβαλλοντική Δήλωση Προϊόντος (EPDs) για την δημιουργία ασφάλτου από την επεξεργασία καουτσούκ.
Μετά τη χορηγία ύψους 1,2 εκατ. δολαρίων που έλαβαν από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, οι ερευνητές σκοπεύουν να μετρήσουν πόσο διοξείδιο του άνθρακα και άλλα αέρια του θερμοκηπίου εκλύονται στην ατμόσφαιρα τόσο κατά την κατασκευή των δρόμων όσο και κατά την επεξεργασία του καουτσούκ.
Η Περιβαλλοντική Δήλωση Προϊόντος λειτουργεί όπως η ετικέτα συστατικών στα τρόφιμα, και αφορά τα δομικά υλικά, σύμφωνα με τον επίκουρο καθηγητή Punya Rath του Εργαστηρίου Ασφαλτικών Οδοστρωμάτων και Καινοτομίας που συμμετέχει στην έρευνα.
«Οι ετικέτες τροφίμων βρίσκονται σε εμφανές σημείο και σε ενημερώνουν για το προϊόν. Τα EPDs θα σου γνωστοποιούν πόσο CO2, διοξείδιο του αζώτου και άλλα αέρια εκπέμπονται κατά την παραγωγή ασφαλτομιγμάτων τροποποιημένων με καουτσούκ», δήλωσε σύμφωνα με το Global Construction Review.
Τα στοιχεία υπάρχουν ήδη για τα παραδοσιακά ασφαλτομίγματα και μπορούν να εντοπιστούν στην εθνική βάση δεδομένων.
Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ (FHWA) έχει επίσης διαθέσει χρηματοδότηση για την αύξηση της χρήσης δομικών υλικών με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
«Για να επιβάλει η FHWA υλικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα, πρέπει να υπάρχει κάποιος τρόπος ποσοτικοποίησής τους», δήλωσε ο Rath. «Πώς θα πείτε ποια άσφαλτος είναι λιγότερο ενεργοβόρα σε άνθρακα; Χρειαζόμαστε ένα σύστημα βαθμολόγησης για να κάνουμε αυτή τη σύγκριση».
350 εκατ. λάστιχα τον χρόνο
Για τη συλλογή των δεδομένων, οι ερευνητές συνεργάζονται με την Ένωση Κατασκευαστών Ελαστικών των ΗΠΑ, καθώς και με το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και το Ίδρυμα Έρευνας και Εκπαίδευσης για τα Παλαιά Ελαστικά.
Περισσότερα από 350 εκατομμύρια ελαστικά παράγονται στις ΗΠΑ κάθε χρόνο, με περιορισμένες χρήσεις για εκείνα που καταλήγουν σε αχρηστία.
«Η βιομηχανία μεταφορών παράγει περίπου 500 εκατομμύρια τόνους ασφάλτου ετησίως», δήλωσε ο Rath. «Θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε έναν σημαντικό αριθμό από αυτά που καταλήγουν στα σκουπίδια στις ΗΠΑ, αν όχι όλα» πρόσθεσε.
Ο καθηγητής του Κολλεγίου Μηχανικών, Bill Buttlar, εξέφρασε την ελπίδα ότι τα ευρήματα θα ανοίξουν το δρόμο για την κατασκευή οδών από ελαστικό.
«Οι δρόμοι κατασκευασμένοι με υλικά που έχουν βάση το καουτσούκ υπάρχουν για περισσότερες από τρεις δεκαετίες, απλώς η ποσότητα αυτού του υλικού ήταν σχετικά μικρή», δήλωσε ο ίδιος.
«Στις ΗΠΑ, η ανάπτυξη της τροποποιημένης με ελαστικό ασφάλτου ήταν αργή. Τώρα, η αυξημένη εστίαση στη βιωσιμότητα ενισχύει τη ζήτησή της» πρόσθεσε.
Όταν τα ελαστικά συναντούν τα …ελαστικά
Για να δοκιμάσει τη βιωσιμότητα της τροποποιημένης με καουτσούκ ασφάλτου, ο Buttlar και η ομάδα του εργάζονται σε διάφορα οδικά έργα σε όλο το Μιζούρι, συμπεριλαμβανομένου ενός τμήματος 1,4 μιλίων στη λεωφόρο Stadium Boulevard στην Κολούμπια.
Στο Κάνσας Σίτι, τα συνεργεία τοποθέτησαν πρόσφατα άσφαλτο που περιείχε τόσο καουτσούκ όσο και ανακυκλωμένο πλαστικό κατά μήκος ενός δημοτικού δρόμου.
Επιπλέον, η τροποποιημένη με καουτσούκ άσφαλτος έχει χρησιμοποιηθεί κατά μήκος των διαπολιτειακών οδών 44, 70 και 155, καθώς και του αυτοκινητόδρομου 63 κοντά στη Rolla.
Σύμφωνα με τον Buttlar, μελέτες έχουν δείξει ότι οι δρόμοι με τροποποιημένη άσφαλτο από καουτσούκ μπορούν να έχουν διάρκεια ζωής έως και δύο φορές περισσότερο από τις παραδοσιακές ασφαλτικές επιφάνειες, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα λιγότερες κατασκευές και λιγότερες λακκούβες.
Το καουτσούκ κάνει επίσης τους δρόμους πιο ομαλούς, πράγμα που σημαίνει λιγότερη φθορά στα οχήματα και τα πέλματα των ελαστικών.