Στην 51η θέση μεταξύ 117 χωρών, χαμηλότερα από ανταγωνιστικούς προορισμούς όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Πορτογαλία, κατατάσσεται η Ελλάδα στον υποδείκτη βιωσιμότητας του δείκτη «World Economic Forum Travel & Tourism» για το 2021, όπως αναφέρεται σε έρευνα της Deloitte σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων). Παράλληλα, βάσει των ευρημάτων της έρευνας (2023), οι τουριστικές επιχειρήσεις μικρότερου μεγέθους της χώρας (με έσοδα ύψους 10 εκατ. ευρώ ή χαμηλότερα) φαίνεται πως υστερούν στους τομείς της βιώσιμης δράσης, ενώ το 44% των μικρών και πολύ μικρών του κλάδου δεν έχουν θέσει συγκεκριμένο στόχο μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2030. Στο δε ερώτημα «ποια είναι τα εμπόδια που σας εμποδίζουν να επενδύσετε περισσότερο στη βιωσιμότητα;» (πολλαπλές απαντήσεις), το 62% των ερωτηθέντων επιχειρηματιών του τουρισμού απαντούν πως το κόστος των απαιτούμενων επενδύσεων είναι πολύ υψηλό.
Στοιχεία της έρευνας αναφέρθηκαν σήμερα, στο πλαίσιο της 39ης διεθνούς έκθεσης τουρισμού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού Philoxenia-Hotelia, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσαν ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), το ΙΝΣΕΤΕ και η Marketing Greece, με αντικείμενο την παρουσίαση της πρωτοβουλίας METRON «Τουρισμός και Βιώσιμη Ανάπτυξη». Πρόκειται για πρωτοβουλία αυτοδέσμευσης, αυτοελέγχου και αυτοβελτίωσης των τουριστικών επιχειρήσεων της Ελλάδας, με στόχο τη μετάβασή τους στην αειφορία, με γνώμονα την κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη. Σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece, αλλά και με τη συνδρομή εξειδικευμένων συμβούλων, ο ΣΕΤΕ διαμόρφωσε τόσο τη μεθοδολογία όσο και τα απαραίτητα εργαλεία, στοχεύοντας στις επιχειρήσεις του ευρύτερου τουριστικού τομέα. Μεταξύ άλλων, οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από την ψηφιακή πλατφόρμα αυτοαξιολόγησής τους, το Συμβουλευτικό Συμβούλιο που θα καθορίζει τη στρατηγική και τη Συντονιστική Επιτροπή (Steering Committee), που θα μεθοδεύει τα τεχνικά εργαλεία.
Όπως επισήμανε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρος Θάνος, στόχος της πρωτοβουλίας είναι να βοηθήσει τους επιχειρηματίες του τουρισμού να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν μεθόδους για τη βιώσιμη ανάπτυξη, σε μια περίοδο που η βιωσιμότητα ενός προορισμού αποτελεί κίνητρο για να ταξιδέψει -ή να μην ταξιδέψει- κάποιος σε αυτόν. Πρόσθεσε ότι στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ξεκίνησε ήδη πιλοτικό πρόγραμμα, με τη συμμετοχή 50 επιχειρήσεων στην ψηφιακή πλατφόρμα αυτοαξιολόγησης, το οποίο ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο του 2024 και τα αποτελέσματά του θα παρουσιαστούν στο ετήσιο συνέδριο του Συνδέσμου, με τίτλο «Shaping the future of tourism» («Διαμορφώνοντας το μέλλον του τουρισμού»).
Η γενική διευθύντρια του ΣΕΤΕ, Μαρία Γάτσου, γνωστοποίησε ότι από τον Ιανουάριο του 2025 και σταδιακά στο πρώτο τρίμηνο του έτους η πλατφόρμα θα «ανοίξει» για το σύνολο των επιχειρήσεων-μελών του Συνδέσμου και στη συνέχεια θα συμπεριλάβει και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις. Μάλιστα, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 η πλατφόρμα αυτή δεν αποκλείεται να συνδεθεί με την αντίστοιχη των τραπεζών. Η αξιολόγηση των επιχειρήσεων μέσω της πλατφόρμας θα γίνεται βάσει των ακόλουθων πέντε δεικτών: κατανάλωση ενέργειας, νερού, παραγωγή και διαχείριση αποβλήτων, εργασιακά θέματα και κοινωνικά θέματα. Μάλιστα, οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις θα μπορούν υπό προϋποθέσεις να διεκδικήσουν την έκδοση σχετικής πιστοποίησης, εφόσον έχουν απαντήσει θετικά τουλάχιστον στο 70% των ερωτήσεων που αφορούν τις δράσεις βιωσιμότητας και έχουν καλύψει τουλάχιστον το 50% των απαιτήσεων ανά κριτήριο.
Ο γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, Ηλίας Κικίλιας, επισήμανε ότι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα για τον ελληνικό τουρισμό είναι η ταυτότητά του, που τον διαφοροποιεί από ανταγωνιστικά προϊόντα, κυρίως στη Μεσόγειο, ενώ πρόσθεσε πως η ανταγωνιστικότητα του κλάδου υπερβαίνει την αντίστοιχη της ελληνικής οικονομίας. «Η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού είναι παγκοσμίως στη θέση 21, έχοντας κερδίσει έξι θέσεις (…) ενώ σε αντίστοιχες λίστες η ελληνική οικονομία κατατάσσεται στις θέσεις 50 έως 59» εξήγησε, αναφερόμενος στη σημαντική ανταγωνιστικότητα του κλάδου, ενώ παρουσίασε επιμέρους δράσεις στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας.
Τις πρωτοβουλίες της Marketing Greece στο πεδίο του τουρισμού παρουσίασε ο γενικός διευθυντής της, Νίκος Διαμαντόπουλος, αναφερόμενος μεταξύ άλλων στο «Discovergreece.com», που παρέχει πληροφορίες για κάθε προορισμό. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στο «sustainable travel guides», το οποίο ενθαρρύνει τους επισκέπτες να μάθουν πώς μπορούν να αφήσουν θετικό αποτύπωμα στον τόπο των διακοπών τους και στο «WorkfromGreece.gr», που έχει στο επίκεντρο τους ψηφιακούς νομάδες. Ειδικότερα αναφέρθηκε στη διοργάνωση «Nomad Village in Central Greece», που φιλοξενήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο στο χωριό Κορυσχάδες της Ευρυτανίας, γοητεύοντας 13 ψηφιακούς νομάδες από διάφορες χώρες, που εργάστηκαν και έζησαν στο ιστορικό χωριό για 15 ημέρες, ενώ προανήγγειλε αντίστοιχες πρωτοβουλίες για τα Χανιά και τα Ιωάννινα. Αναφέρθηκε τέλος στους τέσσερις οδηγούς ακουστικής ξενάγησης (audio guides) που έχουν δημιουργηθεί για διάφορους προορισμούς, μεταξύ των οποίων και η Θεσσαλονίκη.