Η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και των προοπτικών της τουριστικής βιομηχανίας στο Δήμο Αλεξανδρούπολης και η αποτίμηση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας «Τουριστικό Βαρόμετρο Δήμου Αλεξανδρούπολης» που διενήργησε για λογαριασμό του ακριτικού Δήμου η Palmos Analysis, παρουσιάστηκε σήμερα από τη δημοτική αρχή στην Αποθήκη Νο1 στο λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Η ταυτότητα της έρευνας
Στο πλαίσιο του «Τουριστικού Βαρόμετρου Δήμου Αλεξανδρούπολης» διεξήχθησαν 14 ατομικές εις βάθος συνεντεύξεις με εκπροσώπους φορέων/οργανισμών που εμπλέκονται στο τουριστικό προϊόν της Αλεξανδρούπολης καθώς και επιχειρηματίες τουριστικών επιχειρήσεων και σύμφωνα με τις απαντήσεις τους:
-Η τουριστική εξέλιξη του Δήμου έχει ακολουθήσει μία δυναμική ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια, κυρίως μετά την πανδημία
-Η τουριστική περίοδος στην Αλεξανδρούπολη φαίνεται ότι την τελευταία διετία έχει διευρυνθεί από Μάιο έως Οκτώβριο
-Η κινητικότητα των επισκεπτών είναι αισθητή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με κορύφωση κυρίως τα Σαββατοκύριακα
-Η αύξηση του τουριστικού ενδιαφέροντος της Αλεξανδρούπολης οφείλεται στην προβολή με πρωτοβουλίες του Δήμου και της Περιφέρειας και στις συντονισμένες προσπάθειες των επαγγελματιών του τουριστικού κλάδου. Ενώ σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και η εξομάλυνση των διαδικασιών με την Τουρκία και τις γειτονικές χώρες με την αύξηση του χρόνου παραμονής της visa, του κόστους αυτής και τα κριτήρια απόκτησής της.
Ως προς τα δημογραφικά στοιχεία των 455 συμμετεχόντων τουριστών /επισκεπτών που συμμετείχαν στην έρευνα -στο χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2024- το 42% είναι κάτοικοι Τουρκίας, το 38% Έλληνες, το 13% κάτοικοι ευρωπαϊκών/άλλων χωρών και το 7% κάτοικοι βαλκανικών χωρών. Το 63% των ερωτηθέντων είναι άνδρες και το 37% γυναίκες με το 26% εξ αυτών ηλικίας 17-34 ετών, το 29% 35-44 ετών, το 25% ηλικίας 45-54 και το 20% άνω των 55 ετών. Σημειώνεται πως η έρευνα διενεργήθηκε με προσωπικές συνεντεύξεις σε επισκέπτες της πόλης με χρήση συστήματος CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing).
Τα βασικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών του Δήμου Αλεξανδρούπολης
Η Αλεξανδρούπολη προσελκύει τουρίστες κυρίως από την Τουρκία και τη Βουλγαρία, με τους πρώτους να αποτελούν το μεγαλύτερο μερίδιο που προέρχονται από την ανώτερη ή και την ανώτατη οικονομική τάξη.
Η πόλη είναι δημοφιλής προορισμός για διασκέδαση, φαγητό και παραλίες, ενώ οι επισκέπτες δεν φαίνεται να δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για μνημεία ή την τοπική πολιτιστική κληρονομιά (μόλις 6% απάντησε πως επέλεξε την Αλεξανδρούπολη για την ιστορία και τον πολιτισμό).
Καταγράφεται πτώση στον εσωτερικό τουρισμό γεγονός που όπως επισημαίνεται στα συμπεράσματα της έρευνας «επηρεάζει τη συνολική τουριστική δραστηριότητα και η εξάρτηση από τις συγκεκριμένες ομάδες επισκεπτών μπορεί μελλοντικά να είναι επισφαλής».
Η μεγάλη πυρκαγιά «έκαψε» το τουριστικό τρίμηνο του 2023
Από την ανάλυση των απαντήσεων των συμμετεχόντων στην έρευνα προκύπτει ότι όσον αφορά τη σύγκριση τζίρου και τουριστικής κίνησης (μεταξύ 2023-2024) η τουριστική κίνηση και τα έσοδα επηρεάστηκαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου του 2023 και τις κλιματικές συνθήκες όπως οι αυξημένες θερμοκρασίες και οικονομικούς παράγοντες. Παρά τη σταθερή ή αυξημένη επισκεψιμότητα σε πολλές περιπτώσεις οι επιχειρηματίες αντιμετώπισαν μειωμένο τζίρο (ειδικά στην εστίαση) λόγω καιρικών συνθηκών ή μειωμένης αγοραστικής δύναμης, ενώ αντίθετα τα ξενοδοχεία/καταλύματα κατέγραψαν αύξηση του τζίρου τους λόγω των ανατιμήσεων.
Πλεονεκτήματα- μειονεκτήματα της Αλεξανδρούπολης ως τουριστικού προορισμού
Το γεγονός ότι η πόλη είναι εύκολα προσβάσιμη οδικώς, αεροπορικώς και ακτοπλοϊκώς αναδεικνύεται ως το βασικό πλεονέκτημα της Αλεξανδρούπολης ενώ το φυσικό περιβάλλον είναι ο λόγος επιλογής της ως προορισμού διακοπών σε ποσοστό 47%, η γαστρονομία και η τοπική κουζίνα σε ποσοστό 49% και η ξεκούραση σε ποσοστό 43%. Στα μειονεκτήματα της ως τουριστικός προορισμός συμπεριλαμβάνονται το κυκλοφοριακό (9%), η έλλειψη χώρων στάθμευσης (25%), οι μεγάλες καθυστερήσεις στο τελωνείο (αναμονές 6-12 ώρες) σε ποσοστό 11%, η ανάγκη αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου και η ενίσχυση των ξενοδοχειακών μονάδων με αύξηση των κλινών. Σημειώνεται ότι ως προς τη διαμονή το 61% επέλεξε ξενοδοχεία, το 16% ενοικιαζόμενα καταλύματα τύπου Airbnb, το 5% ενοικιαζόμενα δωμάτια, μόλις το 1% camping και το 15% άλλο χώρο διαμονής (φίλους, συγγενείς κ.λ.π).
Σε ποσοστό 62% οι ερωτηθέντες επισκέφτηκαν την πόλη για διακοπές, το 15% για επαγγελματικό λόγο/συνέδρια, το 14% λόγω φίλων και συγγενών. Το 37% των ερωτηθέντων είχε ξαναεπισκεφθεί την Αλεξανδρούπολη για διακοπές, ενώ το 63% ήταν νέοι επισκέπτες. Το 65% δεν επισκέφθηκε κατά την παραμονή του περιοχές εκτός της πόλης.
Επίσης σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το 66% των ερωτηθέντων επισκεπτών αξιολογεί πως η Αλεξανδρούπολη είναι περίπου το ίδιο συγκριτικά με άλλους τουριστικούς προορισμούς με το 18% να δηλώνει πως είναι καλύτερη και το 27% να απαντά πως ξεπέρασε τις προσδοκίες τους, ενώ το 92% των επισκεπτών που συμμετείχαν στην έρευνα θα σύστηνε τον συγκεκριμένο τουριστικό προορισμό και το 57% θεωρεί πολύ πιθανό να την επισκεφθεί εκ νέου. Σε ότι αφορά στο καθαρό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα των συμμετεχόντων στην έρευνα ανέρχεται έως τις 20.000 ευρώ για το 27%, κυμαίνεται από τις 20.001 έως 50.000 ευρώ για το 28% και 500.000 και άνω για το 13% των επισκεπτών. Ως προς τα σημεία που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των τουριστών ήταν ο φάρος της Αλεξανδρούπολης σε ποσοστό 72%, οι παραλίες της Χιλής σε ποσοστό 26%, το αληθινό ρολόι Αλεξανδρούπολης 18%, οι κοινότητες ‘Αβαντα και Μάκρης 17%.
Τέλος σε ότι αφορά την αξιολόγηση (βάση κλίμακας από το 1 χαμηλότερη έως το 5 υψηλότερη βαθμολογία ) η διαμονή ως γενική εμπειρία (συνεννόηση, ευταξία, εξυπηρέτηση, value for money )συγκεντρώνει 4,8, η καθαριότητα -ευταξία περιβάλλοντος 4,4, οι ευκαιρίες για δραστηριότητα και ψυχαγωγία που προσφέρει η πόλη 4,3, η ασφάλεια 4,9 και η φιλοξενία 4.9.
Όπως σημείωσε ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Γιάννης Ζαμπούκης κατά την παρουσίαση της έρευνας ζητούμενο πέραν των στατιστικών στοιχείων είναι η καταγραφή της εικόνας της τουριστικής δυναμικής και των αδυναμιών της περιοχής η οποία έχει καταφέρει την τελευταία πενταετία μέσα από στοχευμένες δράσεις και συνεργασίες να ενισχύσει το τουριστικό της αποτύπωμα. «Είμαστε σήμερα, εδώ, για να συζητήσουμε με μετρήσιμα πλέον στοιχεία για το τουριστικό ρεύμα που καταφθάνει στην πόλη μας ή με άλλα λόγια για τα αποτελέσματα μιας προσπάθειας που ξεκίνησε πριν από 5 χρόνια και από ό,τι φαίνεται θα συνεχίσουμε να μετράμε με αυξητικές τάσεις τους καρπούς των ενεργειών μας…», ανέφερε χαρακτηριστικά συμπληρώνοντας πως της καταγραφής των δεδομένων του τουριστικού προϊόντος έπεται ο σχεδιασμός της αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων της πόλης ως εφαλτήριο για την κατάκτηση ακόμη υψηλότερων στόχων και η αντιμετώπιση των αδυναμιών της.