Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Κινητικότητα υπάρχει τις τελευταίες ημέρες στο «μέτωπο» της προώθησης διεργασιών που σχετίζονται με τα έργα αποκατάστασης ζημιών, σε σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων Daniel και Elias πέρυσι. Το υπουργείο Υποδομών και Mεταφορών δημοσιοποίησε προ ολίγων ημερών ότι δόθηκε το «πράσινο φως» για την εκταμίευση 396,6 εκατ. ευρώ δημόσιων πόρων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το έργο αποκατάστασης του οδικού δικτύου σε Θεσσαλία και Λαμία.

Επίσης, την Παρασκευή γνωστοποίησε, όπως και κυκλοφορούσε ως το πλέον πιθανό σενάριο στην αγορά, ότι αναλαμβάνει το ίδιο, μέσω των εσωτερικών δομών και διευθύνσεων, ως φορέας υλοποίησης για τα κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των σιδηροδρομικών υποδομών σε περιοχές που κηρύχθηκαν ή παρέμειναν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκη στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας. Βέβαια, εκκρεμούν μάλλον σχετικές αποφάσεις για τους πόρους των σιδηροδρομικών έργων και κυρίως, οι σχετικές δημοπρατήσεις που αρχικά αναμένονταν από το καλοκαίρι κιόλας.

Υπενθυμίζεται πως τον περασμένο Ιούνιο με υπουργική απόφαση καθορίστηκαν τα τέσσερα οδικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ. Επίσης, έχουν «κλειδώσει» και οι 4+1 εργολαβίες για τον Σιδηρόδρομο, ύψους άνω των 460 εκατ. ευρώ. Πλέον, αναμένονται οι δημοπρατήσεις και οι προσκλήσεις προς τους μεγάλους του κλάδου υποδομών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ), οι οποίοι αναμένεται να κληθούν στο πλαίσιο fast track διαδικασιών να αναλάβουν τα έργα, καθώς πέρα από την παραπάνω εξεύρεση πόρων το σχέδιο αποκατάστασης θα χρηματοδοτηθεί με 600 εκατ. ευρώ και από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης. Συνολικά, ο «λογαριασμός» θα προσεγγίσει τα 1,4 δις ευρώ.

Τα οδικά έργα

Τα οδικά έργα αποκατάστασης (με φορέα υλοποίησης τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου), συνολικού ύψους σχεδόν 900 εκατ. ευρώ, αφορούν σε πάνω από 1.000 θέσεις επέμβασης, στις περιφερειακές ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Φθιώτιδας και Εύβοιας. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων του οδικού δικτύου και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες. Με βάση την καταγραφή των ζημιών, οι πόροι θα διατεθούν ως εξής: 33% του ποσού στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, 25% στην Περιφερειακή ενότητα Τρικάλων, 21% στην Περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Λάρισας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Ευβοίας και 2% στην Περιφερειακή ενότητα Φθιώτιδας. Αντικείμενο, η αποκατάσταση ζημιών σε δρόμους και γέφυρες. Ειδικότερα, τα 4 τμήματα για την αποκατάσταση ζημιών ελέω «Daniel» και «Elias» είναι:

· Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό: 278.200.000.

· Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό: 267.500.000 ευρώ.

· Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό: 184.000.000 ευρώ.

· Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό: 170.000.000 ευρώ.

Οι σιδηροδρομικές υποδομές

Όπως αναφέρεται και στο πρόσφατο έγγραφο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «απαιτείται η κατεπείγουσα εκτέλεση έργων που συνδέονται, άμεσα ή έμμεσα, με την αποκατάσταση του Σιδηροδρομικού Δικτύου των Δημοτικών Κοινοτήτων, των Δημοτικών Ενοτήτων, των Δήμων και των Περιφερειακών Ενοτήτων. Το Σιδηροδρομικό Δίκτυο αποτελεί κρίσιμη υποδομή και απαραίτητη για το δημόσιο συμφέρον και την ασφαλή μετακίνηση ανθρώπων και εύρυθμη μεταφορά εμπορευμάτων. Απαιτείται συνεπώς η πλήρης αποκατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής με ταυτόχρονη θωράκιση, προκειμένου η κατασκευή να παρουσιάζει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα έναντι παρόμοιων καιρικών φαινομένων».

Σύμφωνα με το ΥΠΟΜΕ, «υπάρχει άμεση συνάφεια μεταξύ των βλαβών του Σιδηροδρομικού Δικτύου και των βλαβών του Οδικού Δικτύου, καθώς προήλθαν από τα ίδια ακραία καιρικά φαινόμενα και εμφανίστηκαν την ίδια χρονική στιγμή. Απαιτείται η κατά τόπους ταυτόχρονη ή/και παράλληλη ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης σε τμήματα του Σιδηροδρομικού Δικτύου που συνδέονται άρρηκτα με σημειακές ή εν σειρά αστοχίες του Οδικού Δικτύου. Κρίνεται αναγκαία η στενή παρακολούθηση της πορείας και του χρονοδιαγράμματος των κατεπειγόντων έργων, μέσω ενός κοινού φορέα του Υπουργείου, με πρότερη εμπειρία στην εκτέλεση έργων αποκατάστασης. Ο ΟΣΕ, ως εποπτευόμενος Φορέας του Υπουργείου, προχώρησε στην ολοκλήρωση της προπαρασκευαστικής διαδικασίας που απαιτείται για τη δημοπράτηση των παραπάνω έργων, ήτοι τη σύνταξη των τευχών Τεχνικής Περιγραφής των προς εκτέλεση εργασιών, των χρονοδιαγραμμάτων εκτέλεσης αυτών, των Προϋπολογισμών δημοπράτησης και των τευχών Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων (Ε.Σ.Υ.). Επίσης έχει εκτελέσει προσωρινές εργασίες αποκατάστασης σε εντοπισμένα τμήματα των γραμμών όπου διεκόπη η κυκλοφορία, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση των συρμών».

Τα έργα που θα δημοπρατηθούν είναι τα εξής:

· Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840), με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 173.600.000€ (με ΦΠΑ).

· Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, με προϋπολογισμό 57.660.000€ (με ΦΠΑ).

· Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, με [ροϋπολογισμό 181.660.000€ (με ΦΠΑ).

· Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων (Χ.Θ. 12+500) έως τον Σ.Σ. Μηλεών (Χ.Θ. 28+200), με προϋπολογισμό 1.860.000,00€ (με ΦΠΑ).

· Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) έως ΣΣ Κράννων (ΧΘ 336+330), με προϋπολογισμό 37.200.000,00€ (με ΦΠΑ).