Πηγή Εικόνας: Image by Jens P. Raak from Pixabay

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Στη γραμμή εκκίνησης εισέρχεται σταδιακά η μεγάλη επένδυση για τη δημιουργία logistics center στον Ασπρόπυργο, στις παλιές εγκαταστάσεις της Ελληνικής Χαλυβουργίας, που προωθεί το αμερικανικό fund της HIG Capital, που έχει ως επικεφαλής στην Ελλάδα τον κ. Κωνσταντίνο Μπήτρο, ύψους 300 εκατ. ευρώ και άνω. Ειδικότερα, κι ενώ ήδη έχει ολοκληρωθεί το αδειοδοτικό σκέλος και είναι σε εξέλιξη κάποιες πρόδρομες εργασίες, η εκκίνηση των βασικών έργων αναμένεται για τις αρχές του 2025. Η Streem Development, που ανήκει στο αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο, προωθεί την υλοποίηση του μεγάλου πρότυπου κέντρου διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης μέσω τρένου, πλοίου και φορτηγών (trimodal) στον Ασπρόπυργο.

Ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη του έργου αναμένεται να διαδραματίσει η θυγατρική Inventio Edge (Project Management / Construction Project Management) που κατά πάσα πιθανότητα θα αναλάβει το βασικό μέρος της ανάπτυξης. Να σημειωθεί ότι η Inventio Edge διευρύνει τη δραστηριότητά της παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες (end-to-end) ανάπτυξης και διαχείρισης ακινήτων (real-estate development) και προς τρίτους. Ωστόσο, θα χρειαστούν και υποδομές (γέφυρα, λιμενικές κ.α.) που ίσως να απαιτούν τη συνεργασία με κατασκευαστή. Σε κάθε περίπτωση, προσεχώς θα ξεκαθαρίσει το θέμα αυτό.

Εφόσον όλα πάνε βάσει σχεδίων του fund, τότε οι πρώτοι χώροι θα παραδοθούν προς χρήση στο τέλος του 2026 ενώ σταδιακά θα «πιάνουν πόστο» και οι άλλοι μισθωτές μέσα στο 2027, δηλαδή η ολοκλήρωση και παράδοση χώρων θα γίνει τμηματικά.

Όπως πρόσφατα ανέφερε ο κ. Μπήτρος, μιλώντας σε σχετικό συνέδριο για τα logistics, είναι μεγάλη η αναγκαιότητα ύπαρξης υποδομών υποστηρικτικών προς τέτοιες επενδύσεις. Ως μία που μπορεί να βοηθήσει την εν λόγω ανάπτυξη (και πολλές άλλες) είναι για παράδειγμα ο νέος οδικός άξονας που θα συνδέσει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα ο οποίος θα ξεκινά από τον κόμβο 3 της Αττικής Οδού, μια πρόταση που μάλιστα έχει υποβληθεί από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ως Πρότυπη Πρόταση). Παράλληλα ο όμιλος, όπως σημείωσε ο κ. Μπήτρος, έχει ξεκινήσει τις πρώτες end to end μεταφορές από την Ασία στην Ευρώπη. Καθημερινά η εταιρεία κινεί περίπου 160 φορτηγά την ημέρα στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

Το project

Αντικείμενο του επενδυτικού σχεδίου (Hull Logistics City) είναι η κατασκευή και λειτουργία ενιαίας πρότυπης υπερσύγχρονης μονάδας εφοδιαστικής αλυσίδας και συνδυασμένων μεταφορών, χερσαίων-θαλάσσιων-σιδηροδρομικών (tri-modal), στην περιοχή Ασπρόπυργου στη Δυτική Αττική. Βάσει όσων αναφέρονταν σε παλιότερα διαβούλευση, η περιοχή επέμβασης έχει επιφάνεια 291 στρέμματα (περιλαμβάνει τη δημιουργία αποθηκών 180.000 τ.μ. και 20.000τ.μ. συνοδών χώρων, με δυνατότητα μεταποιητικών δράσεων) και βρίσκεται εντός της ΒΙ.ΠΕ. Διυλιστηρίων, στο 17ο χλμ. της Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου.

Η έκταση διαχωρίζεται από την Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου σε δύο τμήματα, τμήμα Α (238 στρέμματα) και τμήμα Β, παραλιακό (53 στρέμματα). Στο τμήμα Α προβλέπονται κτήριο πολλαπλών χρήσεων (εμπορικά, γραφεία, ξενοδοχείο, εστιατόριο κ.α.), αποθήκες, χώρος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, parking. Στο τμήμα Β ανήκει ο λιμένας, χώρος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, σταθμός διακίνησης φορτηγών, αποθήκη σταθμός διακίνησης Ι.Χ.

Ειδικότερα, στους κύριους χώρους (Α+Β τμήμα) προβλέπονται 4 αποθήκες εμβαδού 122,7 χιλ. τ.μ., εμπορικά γραφεία επιφάνειας 14.000 τ.μ., 4 γραφεία αποθηκών έκτασης 10.700 τ.μ., χώροι φιλοξενίας οδηγών (1.400 τ.μ.), χώρος εστιατορίου (1.000 τ.μ.), 2.416 θέσεις στάθμευσης σε έκταση 60,4 χιλ. τ.μ., η εγκατάσταση Φ/Β μονάδων στις οροφές των αποθηκών συνολικής ισχύος 175.200 Mwh και βέβαια ο λιμένας πρόσδεσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Τα δύο τμήματα θα συνδέονται μεταξύ τους με γέφυρα, που θα κατασκευαστεί. Η έκταση έχει μέτωπο στον κόλπο της Ελευσίνας, όπου θα κατασκευαστεί προβλήτας πρόσδεσης πλοίων, με τα αντίστοιχα λιμενικά έργα και τις απαραίτητες υποδομές για την φορτοεκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων μέσω θαλάσσης. Επίσης, στα βόρεια, η έκταση συνορεύει με τη σιδηροδρομική γραμμή Θριάσιο-Νέο Ικόνιο, ήτοι με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω του οποίου θα είναι δυνατή η άμεση μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων σε χώρες της Ευρώπης.

Ο συνδυασμός αυτός, που δίνει στο προτεινόμενο Πάρκο τη δυνατότητα να ενώσει και να εκμεταλλευτεί τα τρία βασικά δίκτυα μεταφορών και περαιτέρω με το αεροδρόμιο, καθιστά εφικτή τη δημιουργία σημαντικών οικονομιών κλίμακας για τις εταιρείες που θα εδράσουν σε αυτό, καθώς και περιβαλλοντικά οφέλη (μείωση εκπομπών CO2, ηχορύπανσης, κατανάλωσης μη-ΑΠΕ, κ.λπ.).