Από την 1η Δεκεμβρίου 2024 θα τεθούν σε ισχύ οι αλλαγές που φέρνει ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης που σχεδίασε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και αφορά σε τροποποίηση 11 λεωφορειακών γραμμών, δημιουργία μίας νέας από το Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και αλλαγές στα σημεία τερματισμού κάποιων αστικών οχημάτων, με στόχο να αποσυμφορηθεί το κέντρο της πόλης και να επιτευχθεί η καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών, οι οποίοι πλέον, με τη λειτουργία του μετρό στις 30/11, θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης συνδυασμένων μεταφορών. Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης που σχεδίασε ο ΟΣΕΘ, παρουσιάστηκε σήμερα σε εκδήλωση που έγινε, παρουσία και σύσσωμης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης είναι αποτέλεσμα συστηματικής προσπάθειας που έχει καταβληθεί από πολλούς, από την κοινωνία των πολιτών και από φορείς που εποπτεύει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επισήμανε στο σύντομο χαιρετισμό του ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «αυτό που πετύχαμε συλλογικά δεν είναι αμελητέο». Βέβαια, σημείωσε ότι το σχέδιο που ανακοινώθηκε σήμερα δεν είναι «θέσφατο» και έτσι δεν αποκλείεται να υπάρξουν τροποποιήσεις και αλλαγές, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Στο πλαίσιο αυτό, επισήμανε ότι ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης που ανακοινώθηκε σήμερα θα επαναξιολογηθεί αμέσως μετά τη λειτουργία των δύο μέσω Μαζικής Μεταφοράς-λεωφορείων και μετρό-, αλλά και εντός εξαμήνου από την εφαρμογή του, περίοδο κατά την οποία και θα φανεί η λειτουργικότητά του, προς όφελος των επιβατών, ενσωματώνοντας μάλιστα και την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, με τους πέντε σταθμούς, που αναμένεται μέχρι το τέλος του 2025. Επανέλαβε ότι η τιμολογιακή πολιτική κομίστρου για τις συνδυασμένες μεταφορές θα ανακοινωθεί εντός των επόμενων ημερών.

«Εντείνονται οι προσπάθειες μας για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Εκτός από τις τελευταίες δοκιμές που γίνονται στο Μετρό και την αναβάθμιση του ΟΑΣΘ με νέα λεωφορεία, οφείλουμε να εργαστούμε μεθοδικά για να κάνουμε έναν νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Θεσσαλονίκης, αλλάζοντας την πόλη με σύγχρονα μέσα μεταφοράς, όπως μετρό, ηλεκτρικά λεωφορεία και το Fly Over που θα είναι έτοιμο σε λιγότερο από τρία χρόνια», επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.

Εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι «ο ανασχεδιασμός θα αναδείξει το ρόλο της βιώσιμης κινητικότητας», ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στον ΟΑΣΘ και την ανανέωση του στόλου (με 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, τον διαγωνισμό του ΟΣΕΘ για τις νέες συμβάσεις leasing, την αντικατάσταση 18 πεπαλαιωμένων οχημάτων με ισάριθμα νέα), αλλά και στην ανάγκη για συντήρηση των λωφορείων, όπως και την πρόσληψη 190 οδηγών και 60 ιδιωτών ελεγκτών κομίστρου.

 

Τον Μάιο του ’25 θα ολοκληρωθεί ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης

 

Τη θέση του ότι τα μέσα μεταφοράς της Θεσσαλονίκης έχουν εισέλθει σε νέα εποχή, διατύπωσε ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, επισημαίνοντας στην ομιλία του ότι ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2025. «Μαζί με την παράδοση του μετρό της Θεσσαλονίκης, μπαίνουμε σε μια νέα εποχή και για την αστική συγκοινωνία της πόλης και θα δημιουργήσουμε αντάξιους τερματικούς σταθμούς για τους πολίτες. Δεν γίνεται να έχουμε τέτοια κακή εικόνα στον σταθμό του σιδηροδρόμου. Ο τερματικός σταθμός πρέπει να είναι ένα κόσμημα και θα το κάνουμε», επισήμανε ο ίδιος χαρακτηριστικά και υπογράμμισε κατηγορηματικά ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί στις 30/11 στους πολίτες και θα αφορά σε ένα εντυπωσιακό και ασφαλές έργο. Αναφερόμενος ιδιαίτερα στο θέμα της ασφάλειας του μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Οικονόμου αναφερόμενος στα επαναλαμβανόμενα ερωτήματα που του τίθενται για το συγκεκριμένο θέμα είπε: «Δεν είναι δυνατόν να κάνουμε τέτοιες ερωτήσεις, πυροβολούμε τα πόδια μας». Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «το όραμα μας για τις ανθρώπινες πόλεις δίνει έμφαση στους ποδηλατόδρομους και τους χώρους για μικροκινητικότητα σε συνδυασμό με την ανταπόκριση του μετρό με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία» σημείωσε.

Ως ένα έργο που καταρτίστηκε με σκληρή δουλειά, χαρακτήρισε το σχέδιο για τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη Θεσσαλονίκης η γενική γραμματέας Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως ήταν αντικειμενικά μία πολύ δύσκολη άσκηση.«Αναδιαρθρώνουμε ουσιαστικά τις συγκοινωνίες χωρίς κενές εξαγγελίες, με στενή παρακολούθηση και στοχευμένες παρεμβάσεις με μόνο γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη», σημείωσε η ίδια.

Αναγνωρίζοντας ότι προχωρά με γοργούς ρυθμούς η αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, με αφορμή βέβαια την παράδοση του μετρό της πόλης στους πολίτες, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκη, Στέλιος Αγγελούδης, επισήμανε ότι ο δήμος θα μπορούσε να διαθέσει για την εξυπηρέτηση της μετεπιβίβασης έναν χώρο, στα 300 μέτρα από τον τερματικό σταθμό του Νέου Σιδηροδρομικού σταθμού, όπου σήμερα υπάρχει σχολείο, υπό την προϋπόθεση να εξασφαλιστούν οι πόροι για την ανέγερση νέου σχολείου σε κοντινό οικόπεδο, όπως διευκρίνισε απευθυνόμενος σητν πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο ίδιος, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα πατίνια και λέγοντας ότι ότι ως δήμαρχος θα πράξει ότι είναι εφικτό ώστε να μπουν σε ελεγχόμενη διαδικασία, γνωστοποίησε ότι τον Νοέμβριο αναμένεται να ψηφιστεί μία νέα κανονιστική, με αυστηρή εφαρμογή της. Βέβαια, όπως ξεκαθάρισε, παραμένει στην ατζέντα του η κατάργηση των πατινιών, εφόσον συνεχιστεί η παραβατικότητα.

Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης έχει ξεκάθαρη στόχευση να προωθήσει τη μετεπιβίβαση και τη συνεργασία των μέσων μαζικής μεταφοράς, επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, προσθέτοντας ότι η εφαρμογή του θα συμβάλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών. «Το μετρό θα είναι καταλύτης για την αναβάθμιση της μετακίνησης, καθώς θα απουσιάζουν από την καθημερινή κυκλοφορία 60.000 οχήματα», επισήμανε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι το 2025-2026 η Θεσσαλονίκη θα έχει πολύ καλύτερες συγκοινωνίες από ότι σήμερα.

 

Ποιες γραμμές τροποποιούνται και ποιες αλλαγές δρομολογούνται

 

Από την πλευρά του, ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις προωθούμενες αλλαγές, λέγοντας ότι «επιτέλους αυτή η πόλη βγαίνει από τον συγκοινωνιακό αναλφαβητισμό».

Τις βασικές αλλαγές που προωθούνται με την ισχύ του νέου συγκοινωνιακού χάρτη, παρουσίασε και ανέπτυξες ο διευθυντής συγκοινωνιακού έργου του ΟΣΕΘ, Σαμ Σαλέμ. Αυτές είναι οι εξής:

*Τροποποιούνται έντεκα λεωφορειακές γραμμές.

*Δημιουργείται μια νέα γραμμή Νέα Ελβετία – Αεροδρόμιο- Νέα Ελβετία για τη σύνδεση του αερολιμένα της πόλης με τον σταθμό μετεπιβίβασης της Ν. Ελβετίας, διερχόμενη από πολλαπλές περιοχές των δήμων Θέρμης και Πυλαίας-Χορτιάτη.

*Στον σταθμό μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία, προστίθεται ένα ζεύγος στάσεων προκειμένου να σταματάνε τα λεωφορεία των γραμμών Νο 4 «Καλαμαριά-Χαριλάου», Νο 66 «Χαριλάου-Θέρμη που δεν τροποποιούνται.

*Απομακρύνονται δύο Λεωφορειακές Γραμμές από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό: No 11 «Πυλαία-Ν.Σ.Σ.» και Νο 17 «Τριανδρία-Ν.Σ.Σ.»

*Απομακρύνονται αρχικά δύο Λεωφορειακές Γραμμές από Τ.Σ. Αριστοτέλους (Νο 21 «Εύοσμος-Αριστοτέλους», Νο 57 «Χορτιάτης-Αριστοτέλους)

*Απομακρύνονται επιπλέον δυο Λεωφορειακές Γραμμές από το κέντρο της Θεσσαλονίκης (Νο 20 «Μενεμένη-Ερμού», Νο 58 «Πανόραμα-Βενιζέλου»)

*Θεσπίζεται ξεκάθαρη τροφοδοτική λειτουργία των αστικών/περιαστικών/υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών (Λεωφορειακές γραμμές που διέρχονται από σταθμούς μετεπιβίβασης Ν.Σ.Σ., σταθμό ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΤΣ Σταυρούπολης, Νέας Ελβετίας, Α.Σ.ΙΚΕΑ) προς το ΜΕΤΡΟ

 

Οι τροποποιήσεις των 11 γραμμών

 

*Νο 10 «Χαριλάου-Ν.Σ.Σ.» – προβλέπεται διέλευση της γραμμής από τον άξονα της οδού Τσιμισκή αντί του άξονα της οδού Εγνατία

*Νο 11 «Πυλαία-Ν.Σ.Σ.» – δημιουργείται σύνδεση της γραμμής από το Τ.Σ. Πυλαίας μέχρι το σταθμό Σιντριβάνι του ΜΕΤΡΟ και κατάργηση του τμήματος από το κέντρο της πόλης (Σιντριβάνι) μέχρι τον Ν.Σ.Σ.

*Νο 11Τ «Πυλαία-Χαριλάου» – δομείται επέκταση της διαδρομής της γραμμής μέχρι τον σταθμό της Νέας Ελβετίας (σύνδεση τερματικών σταθμών Πυλαίας, Χαριλάου και Ν. Ελβετίας)

*Νο 17 «Τριανδρία-Ν.Σ.Σ.» – συνδέεται η γραμμή με στάσεις μετρό «Πανεπιστήμιο», «Συντριβάνι», «Αγίας Σοφίας», με παράλληλη κατάργηση του τμήματος της γραμμής μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό

*Νο 20 «Μενεμένη-Αριστοτέλους» – απομακρύνεται από τον κεντρικό χώρο του Τ.Σ. Αριστοτέλους και προβλέπεται διέλευση της γραμμής μέσω των οδών Ίωνος Δραγούμη και Βενιζέλου

*Νο 21 «Εύοσμος-Αριστοτέλους» απομακρύνεται από τον Τ.Σ. Αριστοτέλους και εφαρμόζεται διέλευση της γραμμής μέσω των οδών Ίωνος Δραγούμη και Βενιζέλου

*Νο 30 «Τριανδρία-Αποθήκη» (μια καίρια εγκάρσια γραμμή από βορρά προς νότο) – επεκτείνεται η διαδρομή της μέχρι την Καλαμαριά στο ύψος της οδού Χηλής (Κερασούντος), με επιστροφή μέσω οδών Τάκη Οικονομίδη-Πλούτωνος

*Νο 36 «Βούλγαρη-Ζώνη Καινοτομίας» (μια σπουδαία γραμμή εξυπηρέτησης της ΝΑ ζώνης) -δημιουργείται καίρια σύνδεση της γραμμής με τον σταθμό της Ν. Ελβετίας, για κάθε δυνατότητα μετεπιβιβάσεων

*Νο 45 «ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΚΤΕΛ Χαλκιδικής» – προχωρά η απευθείας σύνδεση της γραμμής με τον σταθμό της Ν. Ελβετίας και, άρα, με το μετρό

*Νο 57 «Χορτιάτης-Αριστοτέλους» – σύνδεση της γραμμής από τον Τ.Σ. Χορτιάτη μέχρι τον Ν.Σ.Σ. με ταυτόχρονη απομάκρυνση της γραμμής από τον Τ.Σ. Αριστοτέλους στο κέντρο της πόλης

*Νο 58 «ΤΣ Χορτιάτη – Πανόραμα-Βενιζέλου» – σύνδεση της γραμμής από τον Τ.Σ. Χορτιάτη μέχρι το σταθμό της Ν. Ελβετίας, με ταυτόχρονη απομάκρυνση της γραμμής από το κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης (οδός Βενιζέλου). Εξετάζεται ως εναλλακτική διαδρομή η διέλευση της γραμμής από την οδό Βούλγαρη και από τις στάσεις ΜΕΤΡΟ «25ης Μαρτίου» και «Βούλγαρη».

Στη σημερινή εκδήλωση το «παρών» έδωσαν βουλευτές και εκπρόσωποι διαφόρων υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης.