Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Στη 19η θέση, πιο κάτω και από τα Τίρανα, βρίσκεται η Αθήνα στη κατάταξη 24 ευρωπαϊκών πόλεων, σε ό,τι αφορά τις πράσινες μεταφορές, σύμφωνα με την έρευνα του Smart City Expo World Congress, ενώ η πρωτεύουσα κατατάσσεται 3η μεταξύ των πόλεων με τη μεγαλύτερη ατμοσφαιρική ρύπανση.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε λίγο πριν την διεξαγωγή του παγκόσμιου συνεδρίου Smart Cities 5 έως 7 Νοεμβρίου, και εστιάζει σε 24 ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ενώ για να αναδειχθεί ο νικητής αξιολογήθηκαν στοιχεία όπως ο όγκος των ηλεκτρικών οχημάτων, των ηλεκτρικών λεωφορείων και των σταθμών φόρτισης. Επίσης, η έρευνα εστίασε και στον αριθμό των εταιρειών ενοικίασης ποδηλάτων και στον συνολικό αριθμό χιλιομέτρων ποδηλατοδρόμων σε κάθε πόλη.

Η Αθήνα με σκορ 3,80, κατέλαβε την 19η θέση στη συνολική κατάταξη των πόλεων με τις πιο πράσινες μεταφορές, έναντι 5,87 βαθμών που έλαβε το πρώτο στην κατάταξη, Λονδίνο.

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, στην Αθήνα κυκλοφορούν 2.500 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η πόλη διαθέτει 63 δημόσιους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και 250 ηλεκτρικά λεωφορεία.

Πηγή Εικόνας: https://www.smartcityexpo.com/the-top-european-cities-with-the-greenest-transportation/

Σε ό,τι αφορά την προώθηση της χρήσης ποδηλάτου, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 3 εταιρείες ενοικίασης και ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων μήκους 50χλμ.. Όπως αναφέρεται στην έρευνα, το επίπεδο ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Αθήνα είναι στο 16,70, αντίστοιχο με αυτό στα Τίρανα. Οι δύο πρωτεύουσες βρίσκονται στην 3η χειρότερη θέση, πάνω μόνο από το Σεράγιεβο και τα Σκόπια.

Η πεντάδα των πρώτων

Στην κορυφή της πεντάδας με τις πιο πράσινες μεταφορές βρίσκεται το Λονδίνο. Στην πρωτεύουσα της Βρετανίας κυκλοφορούν 80.000 ηλεκτρικά οχήματα, ενώ προσφέρονται πάνω από 11.000 σταθμοί φόρτισης, εξασφαλίζοντας εύκολη πρόσβαση στους οδηγούς. Το δίκτυο ηλεκτρικών λεωφορείων είναι πολύ προηγμένο, με 1.397 λεωφορεία σε λειτουργία, και η πόλη στοχεύει να μεταβεί σε ένα στόλο λεωφορείων πλήρως μηδενικών εκπομπών έως το 2034. Χάρη σε αυτές τις βιώσιμες επιλογές μεταφοράς, το Λονδίνο διατηρεί ένα μέτριο επίπεδο ρύπανσης 8,40, παρά το γεγονός ότι είναι μια από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης. Αυτό την έχει τοποθετήσει στην κορυφή της κατάταξης των πράσινων μεταφορών με βαθμολογία 5,87.

Ακολουθεί το Άμστερνταμ που έχει περισσότερα ποδήλατα από ό,τι αυτοκίνητα στους δρόμους του, με ένα αξιοσημείωτο μέρος αυτών να είναι ηλεκτρικά – περίπου 15.000. Αυτά τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πρόσβαση σε πάνω από 13.000 σταθμούς φόρτισης σε όλη την πόλη. Οι κάτοικοι του Άμστερνταμ έχουν στη διάθεσή τους περισσότερα από 800 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων και ένα ευρύ φάσμα εταιρειών ενοικίασης ποδηλάτων. Με βαθμολογία 5,71 κατέχει τη δεύτερη θέση της λίστας.

Στην 3η θέση βρίσκεται η Βιέννη, όπου κυκλοφορούν 18.000 ηλεκτρικά οχήματα, αν και ο αριθμός των σταθμών φόρτισης είναι σχετικά χαμηλός, μόλις 1.374. Η δημόσια συγκοινωνία της πόλης αποτελείται από ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μετρό, τραμ και λεωφορείων, με 150 από τα λεωφορεία να είναι ηλεκτρικά. Η Βιέννη διαθέτει επίσης ένα εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, συνολικού μήκους 1.300χλμ., μαζί με πολλές υπηρεσίες ενοικίασης ποδηλάτων.

Το Βερολίνο έρχεται 4ο και κατατάσσεται σε υψηλή θέση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (30.000), στους σταθμούς φόρτισης (3.800) και στα ηλεκτρικά λεωφορεία (230). Συγκεκριμένα, τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία της πόλης κυκλοφόρησαν σχεδόν πριν από μια δεκαετία. Τα ποδήλατα αποτελούν επίσης βασικό μέσο μεταφοράς για τους κατοίκους του Βερολίνου, οι οποίοι επωφελούνται από 1.000 χλμ. ποδηλατοδρόμων σε όλη την πόλη. Χάρη σε αυτή την υποδομή, το Βερολίνο επιτυγχάνει βαθμολογία 5,52.

Την 5άδα συμπληρώνει το Ελσίνκι, το οποίο ξεχωρίζει ως η ευρωπαϊκή πόλη με τα περισσότερα μέτρα ποδηλατοδρόμων ανά κάτοικο: 2,05. Διαθέτει συνολικά 1.301 χλμ. ποδηλατόδρομους, που διασχίζουν πάρκα, βιομηχανικές περιοχές, δρόμους, ακόμη και νησιά. Επιπλέον, το Ελσίνκι έχει πάνω από 25.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 450 ηλεκτρικά λεωφορεία, και ποσοστό ρύπανσης κάτω από το 5.

Σημειώνεται ότι, οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 72% των εκπομπών CO2, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, με τα αυτοκίνητα να ευθύνονται για το 60% από αυτές τις εκπομπές. Στόχος είναι η επίτευξη μηδενικών εκπομπών άνθρακα και για να γίνει αυτό θα πρέπει να μειωθούν κατά 90% οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Μεταξύ των μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν για την επίτευξη του στόχου είναι:

  • Η δημιουργία αποτελεσματικών και διασυνδεδεμένων δικτύων δημόσιων συγκοινωνιών, με την ενσωμάτωση νέων επιλογών μετακίνησης, όπως κοινόχρηστα ποδήλατα, ηλεκτρικά σκούτερ.
  • Η αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά οχήματα.
  • Η χρήση της τεχνολογίας για τη βελτίωση της κυκλοφορίας. Μέσω της ενοποίησης του Διαδικτύου των Πραγμάτων και της Τεχνητής Νοημοσύνης, μπορούν να αναπτυχθούν έξυπνα συστήματα όπως η σύνδεση οχημάτων, φαναριών και οδικών πινακίδων. Αυτή η συνδεσιμότητα βοηθά στην πρόληψη της κυκλοφοριακής συμφόρησης και βελτιώνει την πρόσβαση για οχήματα έκτακτης ανάγκης.

Η έκθεση παρατηρεί ότι, παρά την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τις κυβερνητικές προσπάθειες για την προώθηση των πράσινων «απέχουμε ακόμη πολύ από την επίτευξη των στόχων που απαιτούνται για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κλιματικού κινδύνου».