Μέχρι το τέλος του 2024 θα είναι έτοιμο το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ και η μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα θα ολοκληρωθεί «στα όρια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», από όπου και χρηματοδοτείται το έργο, επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας σε συζήτηση στο πλαίσιο του διήμερου Southeast Europe Connectivity Forum ΙΙ, που ξεκίνησε χθες στη Θεσσαλονίκη, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
«Κάτω από τον νέο ΟΣΕ, θα είναι η ΕΡΓΟΣΕ και τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ που έχει να κάνει με το τροχαίο υλικό και όχι με την ακίνητη περιουσία, αφού αυτό το κομμάτι μπορεί να μείνει στο υπερταμείο», διευκρίνισε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε έναν νέο ενιαίο φορέα, θα βγάλουμε και διαγωνισμό για manager μέσα στον φορέα, οπότε θα είναι και πιο εύκολη η υλοποίηση έργων στον σιδηρόδρομο και θα υπάρχει και η έννοια της λογοδοσίας». Μάλιστα, σχετικά με τη συζήτηση για τον νέο ΟΣΕ ο κ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε πολύ θετικό ότι «εδώ και επτά μήνες που συζητείται το θέμα, μέχρι σήμερα κανένας πολιτικός φορέας δεν έχει φέρει αντίθετη άποψη».
Τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα στη Β. Ελλάδα
Ξεκινώντας από τα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία, όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας, μία από τις προτεραιότητες είναι η δημιουργία μιας νέας οδικής σύνδεσης, που να συνδέει τις δύο χώρες. «Έχουμε προχωρήσει σημαντικά, έχει βοηθήσει ιδιαιτέρως η ελληνική πλευρά στη δρομολόγηση, είμαστε στη διαδικασία που οριστικοποιούμε τις μελέτες για να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης και εκτιμούμε ότι το 2025 θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στην υλοποίηση ενός εμβληματικού έργου σύνδεσης των δύο χωρών», τόνισε.
Αναφερόμενος στον οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού, σημείωσε ότι χρειάζεται να συντηρηθεί και να ενισχυθεί, εκτιμώντας ότι στο επόμενο 4μηνο «θα έχουμε ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες μεταβίβασης του περιουσιακού στοιχείου και υλοποίησης των αναγκαίων παρεμβάσεων και βαριάς συντήρησης».
Σε άλλους οδικούς άξονες, αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση του περιφερειακού δρόμου στην Αλεξανδρούπολη, εκτιμώντας ότι το μισό τμήμα θα παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2024 και το σύνολο του έργου θα ολοκληρωθεί εντός του 2025, «συνδέοντας έτσι τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό».
Σε ό,τι αφορά τα σιδηροδρομικά έργα της Βόρειας Ελλάδας, υποστήριξε ότι υπάρχει στενή συνεργασία με τους ομολόγους του για τους δύο ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς άξονες που διαμορφώνονται στην Ευρώπη, με βάση και τις επιταγές της ΕΕ.
Ο πρώτος σιδηροδρομικός άξονας αφορά τον διάδρομο «Τρεις Θάλασσες» που συνδέει την Αλεξανδρούπολη με Βουλγαρία, Ρουμανία και μπορεί να φτάσει μέχρι την Ουκρανία, ενώ ο δεύτερος αφορά τον διάδρομο «Δυτικά Βαλκάνια-Ανατολική Μεσόγειος» που θα ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη και θα περνά μέσα από τα Σκόπια, το Βελιγράδι και τη Βουδαπέστη.
Για τον διάδρομο Δυτικά Βαλκάνια-Ανατολική Μεσόγειος, σημείωσε ότι το 2026 θα παραδοθεί εκσυγχρονισμένο (τηλεδιοίκηση) και αναβαθμισμένο το τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, 75 χλμ., ενώ όπως γνωστοποίησε η πλευρά της Σερβίας θα εγκαινιάσει την καινούρια σύνδεση με την Ουγγαρία, η οποία θα πρέπει να κινηθεί προς τα κάτω με ευρωπαϊκά κονδύλια. «Είναι σημαντικό και οι τέσσερις χώρες (Ελλάδα, Σερβία, Ουγγαρία και Βόρεια Μακεδονία) να ενισχύσουμε τη χρηματοδότηση του άξονα ώστε να έχουμε πρόσβαση της Θεσσαλονίκης στην Κεντρική Ευρώπη», επισήμανε ο κ. Σταϊκούρας.
Για τον άξονα «Τρεις Θάλασσες»1 εξήγησε ότι η χώρα κατάφερε να αντλήσει σημαντικούς πόρους για την αναβάθμιση του τμήματος Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και ενός τμήματος του Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, όπως και το Πύθιο-Ορμένιο. Εντός του 2025 θα δρομολογηθούν τα έργα προκειμένου να υλοποιηθούν την επόμενη τετραετία.
Για την εκκρεμότητα της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη, ο κ. Σταϊκούρας είπε: «Η μόνη εκκρεμότητα που έχουμε είναι η ενίσχυση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής. Ήδη, γίνονται παρεμβάσεις στη σιδηροδρομική γραμμή από Θεσσαλονίκη-Δράμα, και θα δρομολογηθούν με υψηλότερες ταχύτητες οι παρεμβάσεις από Αλεξανδρούπολη σε Κομοτηνή, εξασφαλίζοντας παραπάνω χρηματοδότηση για να έχουμε ασφαλή σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης», τόνισε.
Υπογραμμίζοντας τη σημασία των λιμένων της χώρας, είτε της Αλεξανδρούπολης, είτε της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε: «Δεν είναι μόνο το ενδιαφέρον για τους ελληνικούς λιμένες, αλλά και το ενδιαφέρον που υπάρχει από άλλες χώρες όπως είναι η Ινδία, για να αξιοποιηθούν οι ελληνικοί λιμένες ώστε να βγαίνουν στα προϊόντα στην Ευρώπη. Και μην προσπερνάμε με ευκολία το γεγονός ότι ήδη υπάρχει συνεργασία με σημαντικούς Ινδούς παίκτες, όπως είναι για παράδειγμα η συμμετοχή τους στη δημιουργία διεθνούς αεροδρομίου στο Ηράκλειο Κρήτης (Καστέλι). Αυτά είναι όλα στοιχεία που θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε επ’ ωφελεία της χώρας και της αξιοποίησης αυτών».
«Ο προγραμματισμός είναι ακριβής και 30/11 παραδίδεται το Μετρό» – Μέχρι το τέλος 2025 η επέκταση στην Καλαμαριά
Στις 30/11 θα παραδοθεί στους πολίτες της Μακεδονίας η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης, οργανώνεται ακόμη καλύτερα ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης, εντός των επόμενων 7-10 ημερών θα ανακοινωθεί η τιμολογιακή πολιτική και έχουν ήδη αποκτηθεί τα εισιτήρια που θα ισχύουν και για τον ΟΑΣΘ, διαβεβαίωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, γνωστοποιώντας ότι έχει ήδη απευθύνει πρόσκληση στους Ευρωπαίους ομολόγους του, προκειμένου να δώσουν το «παρών» στην τελετή εγκαινίων του έργου.
Στη διάρκεια συζήτησης, στο πλαίσιο του διήμερου Southeast Europe Connectivity Forum ΙΙ, ο κ. Σταϊκούρας απαντώντας σε ερώτηση για το εάν παραμένει το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα για τα εγκαίνια της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, είπε χαρακτηριστικά: «Προφανώς και ισχύει, δεν έχει αλλάξει κάτι, έχω ήδη αποστείλει πρόσκληση στους συναδέλφους μου υπουργούς Μεταφορών της ΕΕ για να έρθουν το διήμερο εκείνο της τελετής των εγκαινίων της βασικής γραμμής του μετρό στη Θεσσαλονίκη. Ο προγραμματισμός είναι ακριβής και 30/11 αυτό το περιουσιακό στοιχείο θα παραδοθεί στους πολίτες της Μακεδονίας».
Ταυτόχρονα, όπως πρόσθεσε, σχεδιάζεται και οργανώνεται με μεθοδικότητα ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης στη Θεσσαλονίκη, «έτσι ώστε να υπάρχει συμπληρωματικότητα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς». Μάλιστα, για το θέμα αυτό, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών θα βρίσκεται και πάλι στη Θεσσαλονίκη την ερχόμενη Παρασκευή 25/10, προκειμένου να συμμετάσχει σε σχετική εκδήλωση που έχει προγραμματίσει ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου της πόλης (ΟΣΕΘ).
Επιπλέον, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι «κάνουμε τον σχεδιασμό μας για την τιμολογιακή πολιτική και εκτιμώ ότι στις επόμενες επτά με δέκα ημέρες θα την ανακοινώσουμε, ώστε όλοι να προετοιμαστούν» και πρόσθεσε ότι «έχουμε ήδη προχωρήσει στην προμήθεια των σχετικών εισιτηρίων, τα οποία θα αξιοποιηθούν από τα δύο Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που θα έχει η πόλη της Θεσσαλονίκης». Για την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά με πέντε σταθμούς, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι το έργο θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025, ενώ σημείωσε ότι προχωρούν οι διαβουλεύσεις για τον Προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης, ένα έργο, που ο ίδιος χαρακτήρισε «σημαντικό», καθώς όπως εκτίμησε, «η υλοποίησή του, θα βοηθήσει πάρα πολύ ένα σημαντικό κομμάτι της Δυτικής Θεσσαλονίκης όπου υπάρχει σημαντική αύξηση του ενεργού πληθυσμού».
Η ελληνική κυβέρνηση και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα για τη Θεσσαλονίκη», επισήμανε ο ίδιος, υπενθυμίζοντας ότι στους σχεδόν 16 μήνες που ηγείται του συγκεκριμένου υπουργείου, «έχουν αναληφθεί το ακέραιο οι δεσμεύσεις που αναλάβαμε προς τους συμπατριώτες μας τους Θεσσαλονικείς για χρονοδιαγράμματα υλοποίησης έργων».
Στο πλαίσιο αυτό, διευκρίνισε ότι το 1/3 του στόλου του ΟΑΣΘ έχει ανανεωθεί με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και σημείωσε ότι στη Θεσσαλονίκη, σε αντιδιαστολή με την Αθήνα, έγιναν σημαντικές προσλήψεις οδηγών «για να μπορέσουν να βγαίνουν περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους της πόλης».
Για το FlyOver, αναγνώρισε ότι αποτελεί ένα έργο στο οποίο ο ιδιωτικός τομέας «πράγματι έχει σκύψει με μεγάλη προσοχή, έτσι ώστε να ξεπεράσουμε από κοινού όσο μπορούμε περισσότερα από τα προβλήματα που κάθε φορά αναδεικνύονται στην υλοποίηση δημοσίων έργων».
Σημειώνοντας ότι «είμαστε σε πολύ καλύτερο δρόμο, έναντι αυτού που ήμασταν πριν από λίγους μήνες», ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι αυτό δε σημαίνει ότι «δεν πρέπει να κάνουμε ακόμη περισσότερα και εμείς ως πολιτεία αλλά και όλοι μας για να τρέξουμε με
Ν. Ταχιάος για τις δοκιμαστικές διαδρομές και την ασφάλεια του Μετρό Θεσσαλονίκης
Στο μεταξύ, τη διαβεβαίωση ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα στις 30 Νοεμβρίου, έδωσε και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Νίκος Ταχιάος, υπογραμμίζοντας «ότι δεν υπάρχει παραμικρή σκέψη για μετάθεση της ημερομηνίας αυτής».
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υφυπουργός Υποδομών, μιλώντας χθες στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24, επεσήμανε ότι, παράλληλα με τις δοκιμαστικές διαδρομές (trial run) που ξεκινούν την 1η Νοεμβρίου, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία των πιστοποιήσεων, προκειμένου το Μετρό να παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς απολύτως ασφαλές.
Όσον αφορά στον χρόνο παράδοσής του, ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι: «Λιγότερο από 40 ημέρες έχουν απομείνει για να παραδοθεί Μετρό στους Θεσσαλονικείς. Βαδίζουμε αντίστροφα προς την 30ή Νοεμβρίου και δεν υπάρχει η παραμικρή σκέψη για οποιαδήποτε άλλη ημερομηνία. Άλλωστε, την ημέρα εκείνη λήγει και η σύμβαση του κατασκευαστή του έργου που πρέπει να παραδώσει το τροχαίο υλικό».
Για τις δοκιμές και τη διαδικασία των πιστοποιήσεων που βρίσκεται σε εξέλιξη, ο κ. Ταχιάος διαβεβαίωσε ότι «το μόνο σίγουρο είναι ότι στην περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχει ασφάλεια», διευκρινίζοντας ότι «τούτο δεν οφείλεται μόνο στις διαδικασίες που ακολουθούνται, αλλά και στο ότι τη λειτουργία του ανέλαβε η γαλλο-ιταλική κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ, η οποία λειτουργεί πανομοιότυπο Μετρό στην Κοπεγχάγη, με το ίδιο τροχαίο υλικό, την ίδια τοπολογία σταθμών, με αντίστοιχα συστήματα, αλλά και το Μετρό του Μιλάνο.
Είναι άνθρωποι με εμπειρία και ξέρουν από ασφάλεια, θα παραλάβουν ένα εξαιρετικό έργο, που έχει φτιάξει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Webuild Hitachi, ώστε αυτό να λειτουργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οτιδήποτε άλλο ακούγεται είναι φημολογίες των ημερών. Θα υπάρχει πιστοποίηση για τη λειτουργία του και την κατασκευή του από την TUV Rheinland, μία από τις κορυφαίες παγκοσμίως εταιρείες πιστοποίησης».
Ειδικότερα, για το υψηλό επίπεδο ασφάλειας με το οποίο θα λειτουργεί το Μετρό, ο κ. Ταχιάος εξήγησε ότι: «Θα παραδοθεί ένα Μετρό με επίπεδο ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό. Από το τρένο θα φαίνεται μόνο η σήραγγα, κανένα τηλεχειριστήριο. Το ίδιο σύστημα υπάρχει σε 48 δίκτυα μετρό σε 40 χώρες στον κόσμο, περίπου 1.350 χλμ. τα οποία εξυπηρετούνται με τον ίδιο τρόπο.
Οι πιθανότητες σφάλματος στο λογισμικό (software) -όχι ατυχήματος- είναι 10 -8, άρα ελάχιστες. Πρόκειται για ένα κλειστό δίκτυο 5G, το οποίο έχει αδειοδοτηθεί από την Ελληνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και είναι αυτό που καθοδηγεί τα τρένα. Η επικοινωνία γίνεται μεταξύ των τρένων και του Κέντρου Ελέγχου. Ανά πάσα στιγμή, το κάθε τρένο είναι σε θέση να γνωρίζει το προηγούμενο και το επόμενο και ανάλογα αυτό προγραμματίζεται και μέσω του Κέντρου Λειτουργίας γίνεται η μετακίνηση τους». Μάλιστα με τον ίδιο τρόπο, όπως είπε, θα λειτουργήσει και η γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα.
Συνοψίζοντας, ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι: «Την πρώτη ημέρα που θα μπουν οι Θεσσαλονικείς στους σταθμούς του Μετρό στις 30 Νοεμβρίου, και δεν αναφέρομαι στον Σταθμό Βενιζέλου -ένα μνημειακό σταθμό μοναδικό στον κόσμο- θα καταλάβουν ότι η πόλη έχει αλλάξει επίπεδο. Όταν οι επιβάτες θα κατέβουν στις αποβάθρες θα νομίζουν ότι βρίσκονται σε πολυτελές σαλόνι με γυάλινες όψεις».