Πηγή Εικόνας: Image by Jens P. Raak from Pixabay

Η Ελλάδα κατέχει τη 19η θέση στην κατάταξη αποτελεσματικότητας στα logistics της Παγκόσμιας Τράπεζας, με τον κλάδο να εισφέρει με 11,5% στο ΑΕΠ με αξία 23,8 δισ. ευρώ και να είναι ο σημαντικότερος μετά τον τουρισμό, ενώ η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου και ο νέος χάρτης αποθηκευτικών χώρων αναμένεται να ανεβάσουν περαιτέρω τον πήχη των προσδοκιών.

Αυτό επισήμανε μεταξύ άλλων ο Βασίλειος Ζεϊμπέκης, Πρόεδρος ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL) κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης του, στο συνέδριο Southeast Europe Connectivity Forum II, που ολοκληρώνεται σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση που δημοσιεύει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στη συζήτηση που συντόνισε ο Φώτης Φωτεινός, δημοσιογράφος, metaforespress.gr τέθηκε επί τάπητος η σημασία των πολυτροπικών μεταφορών και των ωφελειών που μπορούν να προκύψουν για την οικονομία.

Αξίζει να σημειωθεί πως το 67% των μεταφορών των εμπορευμάτων πραγματοποιείται μέσω του οδικού δικτύου, το 33% μέσω θαλάσσης, ενώ η συμμετοχή του σιδηροδρόμου είναι μόλις στο 0,3%.

Για τις νέες συνθήκες που έχουν προκύψει λόγω των πολέμων και τις ανατροπές στις συνδεσιμότητα μίλησε ο Στέφανος Αγιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της DB Schenker υπογραμμίζοντας πως ο κλάδος των μεταφορών ανταποκρίθηκε ουσιαστικά. Σύμφωνα με τον ίδιο ένα μέσο δεν μπορεί να αποτελέσει λύση για την εφοδιαστική αλυσίδα για το λόγο αυτό η συνδεσιμότητα είναι απαραίτητη.

«Η Θεσσαλονίκη, λόγω του γεωπολιτική της θέσης μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Η Θεσσαλονίκη αποτελεί την πρώτη πύλη – είσοδο της χώρας, λόγω του σιδηροδρόμου» ανέφερε ο Στέλιος Αρχοντάκης, Διευθύνων Σύμβουλος VTG Rail Logistics Hellas. «Πρόκειται για μύθο ότι οι οδικές μεταφορές απειλούνται από τις συνδυασμένες μεταφορές» τόνισε η Ηρώ Δουμάνη, Γενική Διευθύντρια της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Οδικών Εμπορευματικών και Επιβατικών Μεταφορών (ΟΦΑΕ) υπογραμμίζοντας πως οι οδικές μεταφορές, λόγω του κορεσμού που υπάρχει στον κλάδο έχουν ανάγκη και από άλλες μεταφορές. Η κα. Δουμάνη αναφέρθηκε στις ελληνικές επιχειρήσεις και στον ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν από επιχειρήσεις του εξωτερικού, ενώ επισήμανε πως στην Ευρώπη υπάρχουν 2 εκατ. κενές θέσεις οδηγών.

«Πάντα οι γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν τις μεταφορές» σημείωσε η κα. Ζωή Κολέτσα, Διευθύντρια του Γραφείου Θεσσαλονίκης της CMA CGM Greece, ωστόσο, όπως είπε, σημασία έχει οι επιχειρήσεις να έχουν plan b προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα που δημιουργούνται.

«Κλειδί» η δημιουργία κέντρων logistics στην διασυνδεσιμότητα της Β. Ελλάδας με τις γειτονικές χώρες

Η ανάπτυξη των logistics είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί για την χώρα μας, καθώς οι εξελίξεις και οι ανάγκες για το διαμετακομιστικό εμπόριο είναι μεγάλες, επεσήμανε ο κ. Ιωάννης Μανώλας, Managing Director της IBLS, τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση.

Ο κ. Μανώλας χαρακτήρισε πολύ σημαντικό το πλεονέκτημα που έχει η Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία κέντρων logistics, που θα βοηθήσουν στη διασυνδεσιμότητα της Βόρειας Ελλάδας με τις γειτονικές χώρες. Όπως, είπε χαρακτηριστικά, η Θεσσαλονίκη λόγω απόστασης λόγω της γεωγραφικής της θέσης -βρίσκεται κοντύτερα από άλλες βαλκανικές πόλεις -πρωτεύουσες σε σχέση σε σχέση με την Αθήνα- την καθιστά ισχυρή και σε πλεονεκτικό ρόλο. Ωστόσο, σημείωσε ότι θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις και σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αλλά και με την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων θα μπορέσουν να την βοηθήσουν να διαδραματίσει το ρόλο που της αξίζει.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Industrial Building & Logistics Solutions SA (BLS) υπογράμμισε πως η απόφαση της πολιτείας για την δημιουργία χώρου logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου θα δώσουν μια άλλη προοπτική στην ανάπτυξη του εμπορίου. Ο ίδιος ωστόσο πρόσθεσε πως γενικότερα δεν υπάρχουν χώροι για τη δημιουργία logistics στην ευρύτερη περιοχή στη Σίνδο και το Καλοχώρι καθώς τα δεδομένα που απαιτούνται αφορούν χώρους με επιφάνειες των 20.000 τετραγωνικών μέτρων και 14 μέτρων ύψους για να υπηρετήσουν τις σύγχρονες ανάγκες και προδιαγραφές. Σε όλα αυτά ωστόσο, ανέφερε ο κ. Μανώλας, θα πρέπει να προσέξουμε και τη διασύνδεση του λιμένα με τον σιδηρόδρομο και την ΠΑΘΕ.

Οι αλλαγές στα τελωνεία, οι μεταφορές και η Τεχνητή Νοημοσύνη

Ο Νικόλαος Μαυρίκος, Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων (Π.Σ.Ε.Π.Ε.) αναφέρθηκε στις μεγάλες αλλαγές που αφορούν τα τελωνεία στην ΕΕ, αλλά και την χώρα μας, καθώς έτσι θα βελτιωθεί η ταχύτερη και ασφαλέστερη μεταφορά των εμπορευμάτων. Πάντως ο κ. Μαυρίκος υπογράμμισε πως οι έλεγχοι πλέον θα γίνονται ταχύτεροι, αφού η διασταύρωση των στοιχείων θα γίνεται αφενός ασφαλέστερα αφετέρου γρηγορότερα, μιας και θα βασίζονται σε μεγάλες βάσεις δεδομένων. Επίσης τόνισε πως αν και έχουν καθυστερήσει όχι μόνον στην Ελλάδα, αλλά γενικότερα στην ΕΕ, πολλές νέες ρυθμίσεις, όπως είναι η αναβαθμισμένη πιστοποίηση των εμπορευμάτων, θα βοηθήσουν στην ταχύτερη μεταφορά των εμπορευμάτων. Επιπρόσθετα, ο κ. Μαυρίκος σημείωσε πως οι νέες έννοιες που αφορούν τον εισαγωγέα, τον εξαγωγέα, αλλά και τον μεταφορέα θα δώσουν νέα ώθηση στο εμπόριο και την διακίνηση των αγαθών.

Ο κ. Δημήτριος Τσιτσάμης, Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για την Διαχείριση της Εφοδιαστικής Αλυσίδας (GASCM), αναφέρθηκε στην ανάγκη να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες και η Τεχνητή Νοημοσύνη που θα βοηθήσουν σημαντικά στην εξοικονόμηση χρόνου, αλλά και πόρων στην διακίνηση των εμπορευμάτων. Σύμφωνα με τον ίδιο, η χώρα μας πρέπει να κάνει σημαντικά βήματα στην αναβάθμιση των τελωνείων, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών που έχουν να κάνουν με την υλικοτεχνική υποδομή, αλλά και τις ελλείψεις σε προσωπικό, κάνουν τις μεταφορές, εν προκειμένω τις οδικές, μη ελκυστικές.

Ο κ. Τσιτσάμης αναφέρθηκε στην αναγκαία βελτίωση των σιδηροδρομικών δικτύων στη χώρα, αφού, όπως επισήμανε, στην ΕΕ από το 97% των μεταφορών που ως επί των πλείστων γίνεται οδικώς, μόνον το 16% γίνεται σιδηροδρομικά, ενώ στην χώρα μας το ποσοστό αυτό μετά βίας ξεπερνά το 2,8%, γεγονός που θα πρέπει να μας προβληματίσει για να πάρουμε τις ενδεδειγμένες αποφάσεις.