Ολοένα και περισσότερο οι νέες τεχνολογίες διεισδύουν στον κλάδο των κατασκευών, όχι μόνο σε σχεδιαστικό και οργανωτικό επίπεδο, αλλά και στο πεδίο. Μετά το ρομπότ – χτίστη, οι …μηχανές αναλαμβάνουν την ασφαλτόστρωση αυτοκινητοδρόμων, ενώ κλείνουν και λακκούβες.
Η εταιρεία Strabag στην Αυστρία έκανε δοκιμές με αυτοματοποιημένο σύστημα για την ασφαλτόστρωση τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α9 μεταξύ Γκρατζ και Σλοβενίας.
Οι μονάδες χρησιμοποιούν δορυφορική πλοήγηση και είναι σε θέση να αναγνωρίζουν κοντινά αντικείμενα ενώ στέλνουν πίσω πληροφορίες σχετικά με τη θερμοκρασία της επιφάνειας της ασφάλτου. Τα ρομπότ εγκαθιστούν επίσης δομοστοιχεία από σκυρόδεμα όπως φράγμα πρόσκρουσης, υδρορροή, κράσπεδο και κανάλι βροχής.
Ο ανάδοχος του έργου εκτιμά ότι στο μέλλον, το προσωπικό των οδοστρωμάτων θα εργάζεται ως ελεγκτές μηχανών, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα εκτίθενται στους κινδύνους της κυκλοφορίας, των εξατμίσεων και των σωματιδίων αερολύματος.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, εκτός από το σύστημα της ασφαλτόστρωσης υπήρχαν και άλλα ρομπότ που τοποθετούσαν κώνους και ζωγράφιζαν οδικές σημάνσεις. Η ομάδα που ανέπτυξε το συγκεκριμένο ρομποτικό σύστημα έχει επίσης σχεδιάσει ένα ρομπότ με κεφαλή εκτύπωσης που μπορεί να επισκευάσει λακκούβες και ρωγμές με ένα κρύο ασφαλτικό μείγμα.
Η Kristina Wittmann, από την αυστριακή εταιρεία διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων Asfinag, δήλωσε, σε σχετική ανακοίνωση, ότι: «Η σημασία και το μέλλον της τεχνολογίας αυτοματισμού είναι τεράστια από την σκοπιά του χρήστη. Αυτές οι τεχνολογίες όχι μόνο μειώνουν τη φυσική καταπόνηση των εργαζομένων, αλλά επίσης καταγράφουν συνεχώς σημαντικές παραμέτρους για τη διασφάλιση της ποιότητας που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους φορείς λειτουργίας των δρόμων».
Τα τελευταία τρία χρόνια, 15 εταιρείες και ερευνητές έχουν εργαστεί σε πέντε έργα για το πανευρωπαϊκό ερευνητικό έργο InfraROB υπό την καθοδήγηση του Πανεπιστημίου του Vigo στην Ισπανία. Το ρομποτικό σύστημα ασφαλτόστρωσης περιλαμβάνεται στο συγκεκριμένο ερευνητικό πρότζεκτ.