Ένα βήμα καινοτομίας στον τομέα των φωτοβολταϊκών κάνει η Ελβετία, μετά την έγκριση για την πιλοτική δοκιμή αφαιρούμενων ηλιακών πάνελ σε σιδηροδρομική γραμμή του Νεσατέλ.
Μπορεί το σύστημα της νεοφυούς επιχείρησης Sun-ways να αφορά μόλις 100 μέτρα μήκος σιδηροδρομικής γραμμής και 18 kW, ωστόσο, μπορεί να αποδειχθεί ένα σημαντικό βήμα για τις ΑΠΕ στη χώρα, καθώς είναι η πρώτη σχετική άδεια που δίνεται και εκτιμάται ότι θα ανοίξει το δρόμο και σε άλλες καινοτόμες λύσεις.
Η Sun-ways σχεδιάζει να ξεκινήσει την ανάπτυξη του συστήματος το 2025 σε τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής 221 που λειτουργεί η εταιρεία δημόσιων συγκοινωνιών transN, στο καντόνι του Νεσατέλ.
Το πιλοτικό σύστημα θα αποτελείται από 48 πάνελ, με ισχύ 380 W το καθένα, συνολικής χωρητικότητας 18 kW. Το έργο, κόστους 621.800 ευρώ, θα τροφοδοτήσει με ηλεκτρική ενέργεια το τοπικό δίκτυο. Η Sun-ways θα συνεργαστεί με τον τοπικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας Viteos και την DG-Rail, ειδικό στις σιδηροδρομικές ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, για την κατασκευή του συστήματος.
Η έγκριση της πιλοτικής εφαρμογής του συστήματος δεν ήταν εύκολη υπόθεση, καθώς το καλοκαίρι του 2023, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Μεταφορών είχε απορρίψει το έργο λόγω έλλειψης τεχνικών αναφορών για την προτεινόμενη τεχνολογία.
Με την υποστήριξη των συνεργατών της από τον τομέα της βιομηχανίας, η Sun-ways επιστράτευσε δύο καθηγητές μηχανικής από το Πανεπιστήμιο Haute Ecole d’Ingénierie (HEIG-VD), οι οποίοι αξιολόγησαν τα ειδικά σχεδιασμένα πρωτότυπα.
Στη συνέχεια, η Geste Engineering, ελβετική εταιρεία που ειδικεύεται σε μεγάλης κλίμακας σιδηροδρομικά έργα, πραγματοποίησε τεχνική ανάλυση και ανάλυση ασφάλειας. Ο στόχος ήταν να επιβεβαιωθεί ότι το σύστημα πληροί στον απόλυτο βαθμό τα πρότυπα ασφαλείας της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Μεταφορών, καθώς η πιλοτική εγκατάσταση θα τοποθετηθεί σε μια ενεργή σιδηροδρομική γραμμή.
Βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=WBOE4S9LLwM
Σύμφωνα με την εταιρεία, καθώς εντείνονται οι συζητήσεις για την εγκατάσταση ηλιακών σταθμών στις Άλπεις, η τεχνολογία της παρουσιάζει μια βιώσιμη λύση αξιοποιώντας αχρησιμοποίητο χώρο χωρίς να διακόπτεται η κυκλοφορία των τρένων και χωρίς να υπάρχει παρέμβαση στις εργασίες συντήρησης και επιθεώρησης στις γραμμές, ενώ υποστηρίζει επίσης την ουσιαστική αύξηση της παραγωγής ηλιακής ενέργειας.
Τα φωτοβολταϊκά πάνελ θα είναι αφαιρούμενα για ευκολότερη συντήρηση
Σύμφωνα με την εταιρεία η εγκατάσταση των πάνελ μπορεί να γίνει είτε χειροκίνητα ή με τη χρήση εξειδικευμένου μηχανήματος που αναπτύχθηκε από τη Scheuchzer SA, εταιρεία με ειδίκευση συντήρηση σιδηροδρόμων, και το οποίο μπορεί να εγκαταστήσει έως και 1.000 m² ηλιακών συλλεκτών την ημέρα. Το σύστημα έχει επίσης σχεδιαστεί για να είναι αφαιρούμενο, επιτρέποντας εργασίες συντήρησης όταν αυτές απαιτούνται.
Η εξουσιοδότηση του Ομοσπονδιακού Γραφείου Μεταφορών περιλαμβάνει αρκετούς τεχνικούς όρους, όπως τη διενέργεια πρόσθετων δοκιμών και μετρήσεων κατά τη λειτουργία του πιλοτικού έργου για να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση στη σιδηροδρομική υποδομή.
Αντίστοιχα, θα διεξαχθούν δοκιμές αφαίρεσης και εγκατάστασης για να αποδειχθεί ότι η πιλοτική εγκατάσταση του συστήματος της Sun-ways είναι πλήρως συμβατή με τις απαιτήσεις λειτουργίας και συντήρησης της σιδηροδρομικής γραμμής. Οι δοκιμές θα επιβλέπονται από την RM voie ferrée, εταιρεία που ειδικεύεται στην ασφάλεια και τις επιθεωρήσεις σιδηροδρόμων.