Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Η παρουσία κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχει κορυφαίος εγχώριος επιχειρηματικός όμιλος (ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε.), της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου (ΤΕΜΕΣ, Costa Navarino, Hilton κ.α.), με «έδρα» και ισχυρό αποτύπωμα στην περιοχή, φαίνεται ότι έπαιξε βασικό ρόλο ώστε οι άλλοι 3 υποψήφιοι επενδυτές τελικά να μη δώσουν δεσμευτική οικονομική προσφορά για την παραχώρηση του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας.
Στο διαγωνισμό για την 40ετή σύμβαση παραχώρησης συμμετείχαν μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας και διεθνείς λειτουργοί έργων αεροδρομίων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR Airports, Μυτιληναίος – Corporation America Airports, Egis Airport – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Aéroports de la Côte d’Azur. Οι οποίοι, τελικά, αποφάσισαν να μην δώσουν δεσμευτική προσφορά.
Η αξιολόγηση των προσφοράς θα εκκινήσει άμεσα, ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες, ενώ αναμένεται να γίνουν και έκτακτα Διοικητικά Συμβούλια, με στόχο την ανακήρυξη του Προτιμητέου Επενδυτή μέχρι τα τέλη 2024. Δεν έχει γίνει γνωστή, τουλάχιστον επισήμως, η προσφορά της κοινοπραξίας. Πάντως, πηγές του Υπερταμείο έχουν αναφέρει ότι πέραν του ύψους του τιμήματος, σημαντικό ρόλο, ίσως και μεγαλύτερο, θα παίξουν οι επενδύσεις που θα δεσμευθεί να κάνει ο νέος παραχωρησιούχος, καθώς θα συνδράμουν στην ανάπτυξη του αεροδρομίου με προφανή οφέλη και για την τοπική κοινωνία και οικονομία. Σε κάθε περίπτωση, αναμένεται να υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις για τα οικονομικά δεδομένα, ενώ, σε βάθος χρόνου, θα υπάρχουν και νεότερα για τις επενδύσεις που θα γίνουν, που αποτελεί και κομβικό σημείο για το Υπερταμείο.
Υπενθυμίζεται ότι βασικός στόχος του Υπερταμείου/Growthfund, μέσω της παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας, είναι η υλοποίηση σειράς επενδύσεων ενταγμένων σε ένα ολοκληρωμένο business plan για την επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών του Αεροδρομίου και την εξασφάλιση ενός συνδυασμού υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης υψηλής ποιότητας για τον Αερολιμένα. Παράλληλα το Υπερταμείο/Growthfund θα αποκτήσει ποσοστό 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της Παραχωρησιούχου Εταιρείας με στόχο να διασφαλίσει τη συνέχεια και την ταχεία υλοποίηση του έργου που θα ενισχύσει περαιτέρω το τουριστικό ρεύμα στο νομό Μεσσηνίας και ευρύτερα στη νότια Πελοπόννησο.
Όπως ανέφεραν παλιότερες πληροφορίες, μέσα από επενδύσεις το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορέσει υποδεχθεί ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Ο αυξημένος αυτός αριθμός επιβατών σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και βελτίωση των οδικών υποδομών στο νομό (προχωρά και το ΣΔΙΤ Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος) αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στο νομό Μεσσηνίας αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου. Από το 2010, η επιβατική κίνηση της Καλαμάτας έχει παρουσιάσει αύξηση κατά 250%. Το 2022 ξεπέρασε τους 351.000 επιβάτες. Γενικότερα στο Υπερταμείο προσδοκούν σε αύξηση επιβατικής κίνησης άνω του 40% έως το 2030, σε σημαντικά οικονομικά οφέλη για το δημόσιο, ανάπτυξη τοπικών κοινωνιών και οικονομιών, από την πλάνο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των 22+1 αεροπορικών υποδομών (Καλαμάτα συν τα υπόλοιπα περιφερειακά). Ο διεθνής αερολιμένας Καλαμάτας αποτελεί ένα δυναμικό τουριστικό προορισμό, ο οποίος έχει αυξήσει θεαματικά την επιβατική κίνηση τα τελευταία χρόνια χάρη στον τουριστικό πόλο Costa Navarino.