Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Επισήμως, μέσω σχετικής απόφασης του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, προσδιορίστηκε το αντικείμενο των 5 εργολαβιών αποκατάστασης των σιδηροδρομικών ζημιών στη Θεσσαλία (και Στερεά Ελλάδα), που προκλήθηκαν πέρυσι από τις κακοκαιρίες. Πρόκειται για 5 ξεχωριστά έργα συνολικού ύψους 452 εκατ. ευρώ. Τα έργα που θα δημοπρατηθούν είναι τα εξής:

α) Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840) μετά τις θεομηνίες ‘’Daniel’’ και ‘’Elias’’ με Προϋπολογισμό 173.600.000€ (με ΦΠΑ).

β) Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, μετά τις θεομηνίες ‘’Daniel’’ και ‘’Elias’’ με Προϋπολογισμό 57.660.000€ (με ΦΠΑ).

γ) Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου μετά τις θεομηνίες ‘’Daniel’’ και ‘’Elias’’, με Προϋπολογισμό 181.660.000€ (με ΦΠΑ).

δ) Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων (Χ.Θ. 12+500) έως τον Σ.Σ. Μηλεών (Χ.Θ. 28+200) μετά τις θεομηνίες ‘’Daniel’’ και ‘’Elias’’, με Προϋπολογισμό 1.860.000,00€ (με ΦΠΑ).

ε) Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) έως Σ.Σ. Κράννων (ΧΘ 336+330) που καταστράφηκε από την κακοκαιρία ‘’Daniel’’, με Προϋπολογισμό 37.200.000,00€ (με ΦΠΑ).

Σημειώνεται ότι τα παραπάνω έργα κυκλοφορούσαν στην αγορά ως διαρροές και πληροφορίες, ωστόσο, έχουμε πλέον επίσημο προσδιορισμό τους, κάτι που έχει ήδη γίνει προ μηνών στα οδικά. Προ ημερών, αποφασίστηκε από το υπουργείο ο «προσδιορισμός και εξειδίκευση φυσικού αντικειμένου και του καθορισμού των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης βλαβών των σιδηροδρομικών υποδομών σε περιοχές που κηρύχθηκαν ή παρέμειναν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν.4662/2020 (Α΄27), συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων που έλαβαν χώρα στις 4,5,6 και 7 Σεπτεμβρίου 2023 (κακοκαιρία “Daniel”) και στις 25,26,27 και 28 Σεπτεμβρίου 2023 (κακοκαιρία “Elias”), στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας». Πλέον, κι ενώ έχουν γίνει ενέργειες εξασφάλισης πόρων από το ΠΔΕ και αναμένονται νεότερα για τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, η αγορά αναμένει την προκήρυξη των σχετικών διαγωνισμών. Θεωρητικά, πλέον αναμένονται fast – track διαδικασίες, με προσκλήσεις στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους για οδικά και σιδηροδρομικά έργα, ωστόσο, ήδη υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις.