Στα «χέρια» και στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ειδικότερα της εταιρείας «Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση», περνάει η  εκμετάλλευση και λειτουργία της Αττικής Οδού, μέσω της νέας 25ετούς σύμβασης, για την οποία ο όμιλος κατέβαλε ήδη, ως γνωστόν, ποσό 3,27 δις ευρώ (1,5% του ΑΕΠ περίπου).

Όπως προκύπτει και από τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει την οδική υποδομή σε… ανοδική τάση, τόσο σε επίπεδο κυκλοφορίας, όσο και σε σχέση με τα έσοδα. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, στο σύνολο 9μήνου 2024 η μέση ημερήσια κυκλοφορία ανήλθε σε πάνω από 270 χιλ. διελεύσεις, ενισχυμένη κατά περίπου 5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Σε σχέση με το 2019 (δηλαδή τη χρονιά προ της πανδημίας), η άνοδος φτάνει σε ποσοστό περίπου 16%. Στο σύνολο του 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία προσέγγισε τις 260 χιλ. διελεύσεις, το 2022 σε άνω των 236 χιλ. διελεύσεων και το 2019 σε επίσης 236 χιλ. διελεύσεις. Αναφορικά με τα έσοδα (χωρίς ΦΠΑ), την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024 ανήλθαν σε πάνω από 170 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά σχεδόν 8% έναντι του 9μήνου 2023, πάντα βάσει των ιδίων πληροφοριών. Σε σχέση με το 2019 (περίοδος Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου) τα έσοδα εμφανίζονται ενισχυμένα κατά περίπου 18%. Στο σύνολο του 2023 τα έσοδα (πάντα προ ΦΠΑ) έφτασαν στα 214 εκατ. ευρώ περίπου, το 2022 σε 196,5 εκατ. ευρώ και το 2019 σε 194 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές των διοδίων διαμορφώνονται σε 1,25 ευρώ για τα μοτοποδήλατα, σε 2,5 ευρώ για τα ΙΧ (κατηγορίες 2, 3 και 4), σε 6,25 ευρώ για τα μικρά και μεσαία φορτηγά (κατηγορία 5) και σε 10 ευρώ για τα μεγάλα φορτηγά (κατηγορία 6). Οι συσκευές e-PASS (πομποδέκτες) και οι κάρτες διελεύσεων συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται κανονικά και μετά τις 05.10.2024, με μεταφορά των ποσών που αντιστοιχούν στα χρηματικά υπόλοιπα των συνδρομητικών λογαριασμών προπληρωμής. Επιπλέον, οι συσκευές e-PASS εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους, ενώ αντίστοιχα οι πομποδέκτες άλλων αυτοκινητοδρόμων συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται κανονικά και στην Αττική Οδό.

Επίσης, διασφαλίζεται η απασχόληση των εργαζομένων στον αυτοκινητόδρομο, ενώ προβλέπονται επενδύσεις ύψους 380 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Αττικής Οδού, δηλαδή εργασίες για την ελαφριά και βαριά συντήρηση του οδικού άξονα.

Για πρώτη φορά απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων στην Αττική Οδό επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία και σε αναπήρους πολέμου βαριάς αναπηρίας. Σε συνεννόηση υπουργείου με τον νέο Παραχωρησιούχο, απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων τα ΑμεΑ, ακόμη και αν το όχημα που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά τους δεν ανήκει κατά πλήρη κυριότητα στους ίδιους. Το ίδιο ισχύει και για τα ημιφορτηγά (βανάκια) για τη μεταφορά ΑμεΑ, ανεξάρτητα από το εάν ανήκουν σε ιδρύματα.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και μεταφροών, εκτός από το εφάπαξ τίμημα, ο Παραχωρησιούχος θα αποδίδει Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης, που θα ανέλθει τελικά σε 9,3% των συνολικών πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού. Υπενθυμίζεται ότι στη σύμβαση παραχώρησης προβλεπόταν Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης ύψους 7,5% επί των πάσης φύσεων εσόδων με τη δυνατότητα αναπροσαρμογής ανάλογα με το ύψος των επιτοκίων κατά την ημέρα έναρξης της παραχώρησης. Σε συνέχεια της σημερινής διαδικασίας προσαρμογής της χρηματοδότησης της σύμβασης στις τρέχουσες τιμές επιτοκίων (rebalancing), τελικώς η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης διαμορφώνεται σε 9,3%. Στη νέα σύμβαση, η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης υπολογίζεται επί του κύκλου εργασιών της εταιρείας που θα λειτουργεί την Αττική Οδό και όχι επί των καθαρών κερδών όπως ισχύει στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.