Γιώργος Παπακωνσταντίνου
«Ανοίγουν το βήμα» στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με την περίφημη μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω της δημιουργίας ενός νέου, ενιαίου, σύγχρονου δημόσιου φορέα, όπως τουλάχιστον σχεδιάζουν στην κυβέρνηση, που ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ αλλά και τη ΓΑΙΑΟΣΕ (θυγατρική τομέα ακινήτων), κατά το μέρος που αφορά στο – επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο – τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού. Μόλις τις προηγούμενες ημέρες, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, «άναψε πράσινο φως» για τη διενέργεια ηλεκτρονικού διεθνούς δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης «Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών οργάνωσης και λειτουργίας της νέας ενοποιημένης εταιρείας σιδηροδρομικών υποδομών («Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.»)», προϋπολογισμού περίπου 4,33 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Επί της ουσίας, επιβεβαιώνεται πρόσφατο δημοσίευμα του Economix.gr περί επικείμενων, και μάλιστα σύντομα, εξελίξεων στο μέτωπο αυτό.
Σύμφωνα με τη σχετική εγκριτική απόφαση, σκοπός της σύμβασης είναι να υποστηριχθεί η νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.» στην ανάπτυξη όλων των απαραίτητων συστημάτων και εργαλείων που συνδέονται με την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία της, και στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της, καθώς και στην αποτελεσματική διαχείριση αλλαγής, προκειμένου αυτή να λειτουργεί αποτελεσματικά και αποδοτικά ανταποκρινόμενη πλήρως στον ρόλο και τις υποχρεώσεις ενός Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εν λόγω σύμβαση έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η οποία χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGeneration EU και αφορά στο θεσμικό και οργανωτικό μετασχηματισμό των σιδηροδρομικών φορέων.
Υπενθυμίζεται ότι στην αρχή της εβδομάδας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ενημέρωσε τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για τις ενέργειες που έχουν αναληφθεί με σκοπό τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα. Όπως είπε, η συνολική αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού τομέα θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2025.Το έργο έχει ήδη ξεκινήσει, και το πρώτο ορόσημο για το 2024, που αφορά την προετοιμασία του σχεδίου υλοποίησης της μεταρρύθμισης, έχει υποβληθεί. Έχουν ήδη ετοιμαστεί και συζητούνται για να οριστικοποιηθούν τόσο το σχέδιο των νομοθετικών ρυθμίσεων που απαιτούνται για τη δημιουργία του νέου ενιαίου φορέα διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής και του τροχαίου υλικού, με την ψήφιση του νομοσχεδίου να αναμένεται εντός του 4ου τριμήνου του 2024, όσο και το σχέδιο διακήρυξης διεθνούς διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου, με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων, ως «Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης» του Νέου ΟΣΕ («Σιδηρόδρομοι Ελλάδας»). Ως προς το τελευταίο, η διακήρυξη θα δημοσιευθεί επίσης εντός του 4ου τριμήνου του 2024.
Από κει και πέρα, για την ικανοποίηση του επομένου οροσήμου, δηλαδή έως τον Ιούνιο του 2025, η νέα εταιρεία θα καταρτίσει σύγχρονο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο, που θα προετοιμαστεί μέσω δωρεάν τεχνικής βοήθειας από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ θα συνάψει τη νέα σύμβαση απόδοσης με το εποπτεύον Υπουργείο, μέσω της οποίας θα παρακολουθείται βάσει συμφωνημένων δεικτών απόδοσης και μετρήσιμων στόχων. Μέχρι την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η νέα εταιρεία θα είναι πλήρως λειτουργική.
Υπενθυμίζεται ότι, ανάμεσα σε άλλα, η νέα εταιρεία αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφονται στο Ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου και τη διαχείριση του τροχαίου υλικού. Η νέα εταιρεία θα καταρτίσει σύγχρονο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο και θα συνάψει σύμβαση απόδοσης με το εποπτεύον Υπουργείο, μέσω της οποίας θα παρακολουθείται βάσει συμφωνημένων δεικτών απόδοσης και μετρήσιμων στόχων.