Πηγή Εικόνας: απε - μπε
Γιώργος Παπακωνσταντίνου

 

Σήμερα το πρωί, αν δεν αλλάξει κάτι στον προγραμματισμό, θα αποκαλυφθούν ίσως νεότερα για τον σχεδιασμό του υπ. Υποδομών και Μεταφορών για την δημιουργία του νέο σιδηροδρομικού φορέα υπό τον ΟΣΕ, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης που προωθεί η κυβέρνηση στον κλάδο. Ειδικότερα, έχει οριστεί ενημέρωση της Διαρκής Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα, σχετικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα, τη δημιουργία της νέας σιδηροδρομικής εταιρείας, καθώς και το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων του ελληνικού σιδηροδρόμου. Προφανώς, η ενημέρωση «απλώνεται» σε πολλά πεδία, πλην όμως, θα είναι μια ευκαιρία να γίνουν πιο γνωστές πτυχές της ενοποίησης αλλά και να τεθούν πιο σαφή χρονοδιαγράμματα στον δρόμο προς τους νέους «Σιδηρόδρομους Ελλάδας».

Βέβαια, στο πρόσφατο συνέδριο υποδομών και μεταφορών, ο ΓΓ Υποδομών, Κ. Μαγουλάς, έδωσε μια γεύση για το πλάνο των ενεργειών ενοποίησης των φορέων του Σιδηρόδρομου, υπό τον ΟΣΕ, που έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης με τελικό ορόσημο το τέλος του 2025, έστω και γενική. Υπενθυμίζεται ότι, όπως ανέφερε, έως το τέλος του 2024 η Ελλάδα έχει την υποχρέωση να καταθέσει το πλάνο υλοποίησης. Προβλέπεται, επίσης, ότι στο τέλος του 2024 θα έχει ψηφιστεί η νομοθεσία που αφορά στο μετασχηματισμό, ενώ αναμένεται η διακήρυξη για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου διοίκησης. Στα μέσα του 2025, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα υποβάλει το νέο στρατηγικό πλάνο της καινούριας εταιρείας, ενώ τότε θα πρέπει να υπογραφεί η νέα σύμβαση με το δημόσιο και το νέο οργανισμό, σχετικά για τις υποχρεώσεις που θα αναλαμβάνει. Μένει να φανεί ποιες λεπτομέρειες για τον πλάνο θα αποκαλύψει ενδεχομένως ο πλέον αρμόδιος, ήτοι ο Χρ. Σταϊκούρας. Πάντως, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει η μεταρρύθμιση για την ενοποίηση των φορέων του κλάδου με στόχο να απαλειφθούν παθογένειες του παρελθόντος που εν πολλοίς οφείλονταν στη διάσπαση σε ξεχωριστούς φορείς, δηλαδή σε ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Για την αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του στην Ελλάδα, η κυβέρνηση προχωρά, σε συνεργασία με την Ε.Ε., σε πλήρη αναδιοργάνωση των εταιρειών που εμπλέκονται στον σχεδιασμό, ανάπτυξη, συντήρηση και διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών και του τροχαίου υλικού της χώρας, προς διασφάλιση ενός σύγχρονου, γρήγορου, άνετου και απολύτως ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα δίκτυα.

Στο σημείο αυτό να θυμίσουμε ότι, βάσει όσων έχουν ήδη παρουσιαστεί, μεταξύ άλλων προβλέπονται τα εξής:

· Δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, με πυρήνα τον ΟΣΕ («Νέος ΟΣΕ»), που αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφονται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται και μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου, της διαχείρισης του τροχαίου υλικού, καθώς και των σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων της ιδιοκτησίας του. Στη νέα εταιρεία εντάσσονται επιπλέον του σημερινού ΟΣΕ : α) η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και β) η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. κατά το μέρος που αφορά στο επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο τμήμα της δραστηριότητάς της (τροχαίο υλικό, ενεργές σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις).

· Ο Νέος ΟΣΕ θα αναλάβει τη συνολική ευθύνη για όλα τα θέματα ασφαλείας και συνεχούς βελτίωσης του σιδηροδρομικού συστήματος, συνεργαζόμενος με τους λοιπούς φορείς του τομέα (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΡΑΣ, Hellenic Train και λοιποί  operators) στο πλαίσιο της εφαρμογής μίας νέας προσέγγισης με συστημική ανάλυση και διαχείριση κινδύνων, σε εφαρμογή των κατευθύνσεων της ΕΕ και του σχετικού Action Plan που εκπονεί η κυβέρνηση.

· Θα δημιουργηθούν εντός του φορέα διακριτοί επιχειρησιακοί τομείς στους οποίους θα ενταχθεί με τις απαραίτητες προσαρμογές το υφιστάμενο επιχειρησιακό έργο των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και οι σχετικές οργανωτικές μονάδες (Γενικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις κλπ μονάδες) που το υλοποιούν. Οι αντίστοιχες υποστηρικτικές (διοικητικές) διευθύνσεις των τριών εταιρειών θα συγχωνευθούν σε έναν ενιαίο διοικητικό τομέα, προς αξιοποίηση των σχετικών οικονομιών κλίμακας.

· Θα προσληφθεί, μετά από διεθνή διαγωνισμό, εταιρεία με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων, ως «τεχνικός σύμβουλος διοίκησης» του Νέου ΟΣΕ. Ο τεχνικός σύμβουλος διοίκησης θα συνεισφέρει με τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη, αναλαμβάνοντας σε καθημερινή βάση, το σύνολο των επιχειρησιακών εργασιών της εταιρείας, καθώς και την ειδικότερη ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων επιχειρησιακών τομέων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών ετών, εφαρμόζοντας αναλογικά διεθνείς εμπειρίες που υιοθετήθηκαν στο παρελθόν από αντίστοιχους σιδηροδρομικούς Οργανισμούς.

· Ο Νέος ΟΣΕ θα καταρτίσει στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο και θα συνάψει σύμβαση απόδοσης με το εποπτεύον υπουργείο μέσω της οποίας θα παρακολουθείται βάσει συμφωνημένων δεικτών απόδοσης και μετρήσιμων στόχων.