Της Τέτης Ηγουμενίδη
Το ενδεχόμενο σύναψης πεντάμηνης συμπληρωματικής σύμβασης παραχώρησης με τους σημερινούς παραχωρησιούχους της Αττικής Οδού, την κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ, μέχρι να αναλάβει τον αυτοκινητόδρομο η ΓΕΚ Τέρνα, επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών.
Πρόκειται για ένα από τα σενάρια που εξετάζονται χωρίς να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Ζητούμενο είναι να λειτουργήσει με ασφάλεια ο αυτοκινητόδρομος από τις 5 Οκτωβρίου που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης και μέχρι να τεθεί σε ισχύ η νέα.
Όλες οι πιθανές λύσεις προσκρούουν στην πολυπλοκότητα που διέπει τις συμβάσεις παραχώρησης και στις ευθύνες που συνεπάγεται η λειτουργία ενός αυτοκινητόδρομου όπως η Αττική Οδός.
Υπάρχουν όμως και θέματα οικονομικού αντικειμένου (π.χ. πως θα μοιράζονται τα διόδια κ.λ.π.) ενώ σημαντικό για την κυβέρνηση είναι να γίνει το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης εντός του 2024 με την καταβολή του τιμήματος των 3,270 δισ. ευρώ. Ως εκ τούτου η απόφαση για το τι θα γίνει από τη στιγμή της λήξεως της παλιάς και μέχρι την έναρξη της νέας σύμβασης θα αποφασιστεί από το υπουργείο Υποδομών αλλά και το Οικονομικών.
Στο πλαίσιο αυτό ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ζήτησε και έλαβε από τον αντιπρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου γνωμοδότηση για το εάν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με τη σημερινή παραχωρησιούχο εταιρία.
Η συμπληρωματική σύμβαση, εφόσον τελικά προχωρήσει, θα αφορά πέντε μήνες και ειδικότερα το χρονικό διάστημα από τις 5-10-2024, συμβατική ημερομηνία λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, μέχρι και τις 12-2-2025, οπότε συμπληρώνεται χρονικό διάστημα πέντε μηνών από την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης (στις 12-9-2024). Σκοπός, όπως σημειώνεται από το υπουργείο Υποδομών, είναι «η αδιατάρακτη εξακολούθηση παροχής των υπηρεσιών λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου υπό τους ίδιους ή υπό διαφορετικούς όρους, μέχρι την έναρξη της νέας περιόδου παραχώρησης.»
Πάντως, σε παλαιότερες δηλώσεις του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, είχε αποκλείσει την παράταση της υφιστάμενης σύμβασης για την Αττική Οδό, ενώ πριν λίγες μέρες είχε διατυπωθεί το σενάριο το ΤΑΙΠΕΔ να διενεργήσει ένα σύντομο διαγωνισμό για την επιλογή φορέα που θα λειτουργήσει τον αυτοκινητόδρομο για το μεσοδιάστημα, κάτι που φαίνεται να έχει εγκαταλειφθεί.