Γιώργος Παπακωνσταντίνου

«Σύννεφα» έχουν μαζευτεί πάνω από τη μεγάλη επένδυση που έχουν αναλάβει να προωθήσουν από κοινού Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ A.E., μέλος του ιταλικού Ομίλου Ferrovie dello Stato Italiane Group – Όμιλος FSI) και DAMCO (ανήκει στον Όμιλο Κοπελούζου), στο Θριάσιο. Ο λόγος για τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής του Θριασίου Πεδίου, μέσω σύμβασης παραχώρησης (30ετούς διάρκειας), εκτιμώμενης αξίας 561 εκατ. ευρώ. Με την Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.) πριν από λίγους μήνες να έχει… «ανοίξει λογαριασμό» με τον ανάδοχο σχήμα, κατά βάση «βάζοντας στο κάδρο» τη Hellenic Train λόγω του υψηλού της μεριδίου και της δεσπόζουσας θέσης (στις μεταφορές, σιδηρόδρομο), η αγορά περίμενε αν η Ε.Α. θα πάει την υπόθεση πιο «βαθιά». Κάτι που συνέβη, καθώς χτες έγινε γνωστό ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει την Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024, για να εξετάσει – κατόπιν σχετικής Εισήγησης – τη γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση κατ’ άρθρο 8 του ν. 3959/2011, που αφορά στη σύσταση κοινής επιχείρησης, από τις εταιρείες «HELLENIC TRAIN» και «DAMCO» για τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής του Θριασίου Πεδίου (Θριάσιο ΙΙ).

Τα προβλήματα και η διέξοδος

Με απλά λόγια, οι υπηρεσίες της Ε.Α. θεωρούν ότι υπάρχει πιθανό θέμα για τη λειτουργία του ανταγωνισμού. Σύμφωνα με την Εισήγηση, η απόκτηση κοινού ελέγχου στο Θριάσιο ΙΙ αναμένεται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού, ιδίως με την ενίσχυση δεσπόζουσας θέσης της Hellenic Train στην αγορά σιδηροδρομικών μεταφορών εμπορευμάτων μέσω πρακτικών αποκλεισμού (foreclosure) των ανταγωνιστών της.  Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι η κοινή επιχείρηση θα έχει την ικανότητα και το κίνητρο να θέσει τους ανταγωνιστές της Hellenic Train στην αγορά σιδηροδρομικής εμπορευματικής μεταφοράς σε μειονεκτική θέση, με δυσμενή αντι- ανταγωνιστικά αποτελέσματα.  Ο αποκλεισμός των ανταγωνιστών εκτιμάται ότι δύναται να λάβει χώρα είτε μέσω δυσχέρανσης της πρόσβασής τους στις υπηρεσίες του Θριασίου ΙΙ (π.χ. με τη μορφή παροχής αυτών των υπηρεσιών με λιγότερο ευνοϊκούς όρους εξυπηρέτησης, υποβάθμισης της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών, καθυστερήσεων) είτε μέσω της προσφοράς ευνοϊκότερων συναλλακτικών όρων (όπως εκπτώσεων ή ταχύτερης εξυπηρέτησης) σε κοινούς πελάτες, ιδίως διαμεταφορείς, οι οποίοι προμηθεύονται τη μεταφορική υπηρεσία από την Ηellenic Τrain.

Επίσης, πιθανολογείται ότι μετά την υλοποίηση της συγκέντρωσης, η Hellenic Train μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση σε εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε επιζήμιες για τον ανταγωνισμό επιπτώσεις στη σχετική αγορά των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Η Ηellenic Τrain σήμερα κατέχει πολύ υψηλό μερίδιο αγοράς στην αγορά παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων και μονοπωλιακή θέση στην αγορά συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού.  Με την υπό κρίση συγκέντρωση, η εταιρεία καθετοποιείται σε μια ακόμη αγορά κομβικής σημασίας στο «οικοσύστημα» μεταφορών, καθώς αποκτά έλεγχο στη μοναδική υποδομή παροχής υπηρεσιών διτροπικών εμπορευματικών τερματικών σταθμών στην ελληνική επικράτεια.

Ως εκ τούτου, προτείνεται η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της υπό κρίση πράξης υπό την προϋπόθεση της ανάληψης κατάλληλης και επαρκούς δέσμης δεσμεύσεων (διορθωτικά μέτρα) που θα προταθούν από τη γνωστοποιούσα επιχείρηση και που θα άρουν τα πιθανολογούμενα προβλήματα ανταγωνισμού που προκύπτουν από την συγκέντρωση.

Ποια είναι η επένδυση

Το Θριάσιο ΙΙ θα αποτελέσει έναν τερματικό σταθμό εμπορευμάτων στην Ελλάδα με μοναδικά χαρακτηριστικά, ο οποίος θα εξυπηρετεί το διτροπικό μοντέλο μεταφοράς (οδική/σιδηροδρομική μεταφορά) εμπορευμάτων και αναμένεται να συμβάλλει στην αύξηση του συνολικού όγκου των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, δεδομένου ότι η ανάπτυξη των διτροπικών μεταφορών και δη εκείνων που περιλαμβάνουν σιδηροδρομική μεταφορά παρουσιάζει έντονα στοιχεία οικονομικής ωφέλειας, αλλά και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, περιλαμβανομένης και της περιόδου εκτέλεσης του τεχνικού έργου, ορίστηκε στα 30 έτη. Η ανάπτυξη προωθείται σε ακίνητο κυριότητας του ΟΣΕ Α.Ε., σε έκταση περίπου 1.450 στρεμμάτων, μία από τις μεγαλύτερες στην Αττική, όπου υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών. Στην έκταση αναμένονταν να υλοποιηθεί μεγάλο logistics center, με σιδηροδρομικές και άλλες υποδομές.