Γιώργος Παπακωνσταντίνου
«Φουλ τις μηχανές» πρέπει να βάλει το Ελληνικό Δημόσιο αν θέλει να επιταχύνει τις εξελίξεις που θα «φέρουν» συνολικά έσοδα περίπου 4,8 δις ευρώ στα ταμεία του σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ο λόγος για δύο οδικές συμβάσεις παραχώρησης, την νέα 25ετή σύμβαση της Αττικής Οδού (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη νέα παραχώρηση της Εγνατίας Οδού (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis), από το οικονομικό κλείσιμο των οποίων θα εισπράξει ποσό 4,8 δις (3,27 δις για την Αττική Οδό και σχεδόν 1,5 δις ευρώ για την Εγνατία), ήτοι ποσοστό άνω του 2% του ΑΕΠ της χώρας και αρκετά πάνω από το 1% του δημόσιου χρέους της Ελλάδας. Αλλωστε, πρόκειται για αποκρατικοποιήσεις (σχετικούς διαγωνισμούς διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ) και τα έσοδα συνδέονται με την εξυπηρέτηση του χρέους. Αυτό που μένει να φανεί είναι πόσο έγκαιρα θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ώστε να καταβληθούν τα ποσά από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με μεγαλύτερες πιθανότητες να διαφαίνονται στην περίπτωση της σύμβασης για την Αττική Οδό. Πάντως, και για τις δύο συμβάσεις ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ολοκληρώσει τα δικά του προαπαιτούμενα και έχει εξασφαλισμένα κεφάλαια.
Από την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ πηγάζει η αισιοδοξία ότι είναι εφικτό να υπογραφεί σύντομα η νέα σύμβαση παραχώρησης για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού και μέχρι το τέλος του χρόνου να επιτευχθεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Να σημειωθεί πάντως ότι ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, στην τελευταία Γ.Σ. του ομίλου εκτιμούσε πως το οικονομικό κλείσιμο θα γίνει εντός του πρώτου τριμήνου του 2025. Ο πρωθυπουργούς, Κυριάκος Μητσοτάκης, σημείωσε ότι από τις 6 Οκτωβρίου (στις 5 λήγει η υφιστάμενη σύμβαση με τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ) η τιμή των διοδίων θα υποχωρήσει στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ τώρα, όπως άλλωστε προβλέπονταν εξαρχής. Προ εβδομάδας έγινε και η σύσταση των εταιρειών αναφορικά με τη «Νέα Αττική Οδό Α.Ε.», με μέτοχο τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας απαιτούνταν η υπογραφή υπουργικών αποφάσεων, η υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης και η κύρωση της νέας σύμβασης από τη Βουλή, ώστε να «πέσουν» τα 3,27 δις ευρώ της προσφοράς στα δημόσια ταμεία. Όπως έχει αναφέρει και ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, δεν εξετάζεται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου. Μένει όμως να φανεί αν ο φορέας που θα αναλάβει αυτόν τον ενδιάμεσο ρόλο θα είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ή το ΤΑΙΠΕΔ, που έχει αρχίσει να αποκτά αυξημένες πιθανότητες.
Σε σχέση με την Εγνατία Οδό, υπάρχουν εκκρεμότητες που σχετίζονται με την καταγραφή της κατάστασης του οδικού άξονα και ειδικά οι πιστοποιήσεις ενός σημαντικού αριθμού γεφυρών και σηράγγων που συνιστούν υποχρέωση υφιστάμενης Εγνατία Οδός Α.Ε., τις χιλιάδες άδειες ελευθέρων διελεύσεων που διαθέτουν σήμερα χρήστες του οδικού άξονα κ.α. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα ανέφερε πρόσφατα στους μετόχους της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κατά την ετήσια γενική συνέλευση, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Γιώργος Περιστέρης, «η Εγνατία Οδός είναι ένας δύσκολος οδικός άξονας και έχει κατασκευαστεί πριν από πολλά χρόνια. Για πρώτη φορά τη διαχείρισή του θα την αναλάβει ιδιωτικός φορέας και έχει πολλές διαδικασίες. Εκτιμούμε ότι η παράδοσή της θα λάβει χώρα το πρώτο εξάμηνο του 2025». Μένει να φανεί αν επιβεβαιωθούν εκτιμήσεις ότι μέσα στο φθινόπωρο, εν προκειμένω εντός Σεπτεμβρίου, η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού κατατεθεί στη Βουλή. Βέβαια, θεωρείται δύσκολο να έχουμε σύντομα το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής.