Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Πραγματικότητα και όχι… αστείο, θα αποτελεί σε περίπου τρεις μήνες από σήμερα το περίφημο έργο της υλοποίησης του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως βέβαια και ο ανάδοχος ΑΚΤΩΡ (όμιλος Intrakat) είχαν προϊδεάσει ότι η εμπορική λειτουργία του μέσου μαζικής μεταφοράς προβλέπονταν για το τέλος Νοεμβρίου, όμως, χτες, ο ίδιος ο πρωθυπουργός «έβαλε την σφραγίδα». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας από το Μέγαρο Μουσικής της Θεσσαλονίκης και την εκδήλωση με θέμα «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη – Παρουσίαση της ψηφιακής πλατφόρμας για τα περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης erga.gov.gr», αποκάλυψε ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί στο κοινό στις 30 Νοεμβρίου.

Το έργο

Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα εμβληματικό έργο, το οποίο, όταν τεθεί σε λειτουργία προσεχώς, όχι μόνο θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη, αλλά και θα αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα έργα μετρό στην Ευρώπη, με αρκετές καινοτόμες προδιαγραφές, όπως η χρήση συρμών χωρίς μηχανοδηγούς (driverless). Η υλοποίηση του έργου σηματοδοτεί μία σημαντική στιγμή στην τεχνική ιστορία της Ελλάδας, καθώς Έλληνες μηχανικοί εργάζονται πυρετωδώς για την αποπεράτωση ενός διόλου αυτονόητου και ίσως του πλέον δύσκολου υπογείου έργου της ελληνικής ιστορίας.

Παράλληλα, το έργο της επέκτασης της γραμμής προς την Καλαμαριά αναμένεται να παραδοθεί στο Ελληνικό Κράτος το καλοκαίρι του 2025 ώστε να λειτουργήσει και να διασυνδεθεί λειτουργικά με την κύρια γραμμή. Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη η σταδιακή κατασκευή των συρμών της επέκτασης της Καλαμαριάς, η παράδοση των οποίων θα έχει ολοκληρωθεί πριν από την παράδοση του έργου.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα της πόλης, καθώς θα προσφέρει ταχύτητα και άνεση στην μετακίνηση. Το μετρό Θεσσαλονίκης θα εξυπηρετεί περίπου 315.000 πολίτες ημερησίως και με τη λειτουργία του υπολογίζεται ότι θα περιορίσει την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 και θα οδηγήσει σε μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους, αντίστοιχα ημερησίως, αλλά και σε σημαντικά οφέλη στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης υγρών καυσίμων.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή) έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας. Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά θα περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς («Νομαρχία», «Καλαμαριά», «Αρετσού», «Νέα Κρήνη» και «Μίκρα») με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.

Το συνολικό κόστος του έργου έχει διαμορφωθεί σε 2,082 δις. ευρώ, 1,496 δις. για τη βασική γραμμή και 586 εκατ. για την επέκταση προς Καλαμαριά (περιλαμβάνει και το τροχαίο υλικό).

Η ΣΔΙΤ συντήρησης / λειτουργίας

Υπενθυμίζεται επίσης ότι η εταιρεία ειδικού σκοπού THEMA Α.Ε. (Thessaloniki Metro Automatic) έχει αναλάβει τη λειτουργία του μέσου για λογαριασμό της σύμπραξης του ιταλικού ATM Group και του γαλλικού EGIS Group, μέσω ΣΔΙΤ. πρόκειται για την πρώτη φορά στη χώρα μας που ανατίθεται μέσω σύμπραξης (ΣΔΙΤ) σε ιδιώτη η λειτουργία συστήματος Μετρό. Με το τίμημα να διαμορφώνεται, σε όρους καθαρής παρούσας αξίας, σε 249,930 εκατ. ευρώ, για διάρκεια 11 ετών.