Της Τέτης Ηγουμενίδη
Ολοκληρώνονται το επόμενο διάστημα και συγκεκριμένα μέχρι αρχές 2026 τρία σημαντικά έργα υποδομών που έχουν απασχολήσει επί πολλά έτη τη χώρα. Πρόκειται για τη βασική γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης η οποία αναμένεται να παραδοθεί στο επιβατικό κοινό μέχρι το τέλος του έτους, τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος και τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος οι οποίοι εκτιμάται ότι θα δοθούν προς χρήση, έπειτα από ένα με ενάμιση χρόνο.
Το μεγαλύτερο οδικό έργο που αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο διάστημα (χωρίς να μπορεί να προσδιοριστεί ο ακριβής χρόνος) είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) και ειδικότερα το τμήμα του Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157,5 χλμ. και προϋπολογισμού 1,8 δις. που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης και ανάδοχο τον Όμιλο ΓΕΚ Τέρνα.
Στα έργα επέκτασης του Μετρό της Αθήνας που θα ξεκινήσουν (άγνωστο πότε) το πιο ώριμο είναι η επέκταση της Γραμμής 2, τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον, προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ. Βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός με τη συμμετοχή των ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ (με Alstom), Intrakat, και Μέτκα.
Στα έργα τα οποία έχουν ανάδοχο και η κατασκευή τους θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα περιλαμβάνονται ο οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα, προϋπολογισμού 285,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), ο οδικός Άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά μήκους 70 χλμ., προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ (με προαίρεση, συν ΦΠΑ) και ο οδικός Άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου / Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, προϋπολογισμού 311,23 εκατ. ευρώ. Τα δύο πρώτα έχουν ανάδοχο την Άβαξ και το τρίτο την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat.
Την ίδια στιγμή μείζον ζήτημα για το υπουργείο Υποδομών αποτελεί η εξασφάλιση χρηματοδότησης προκειμένου να δρομολογηθούν τα οδικά έργα που είναι αναγκαία για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας. Πρόκειται κυρίως για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Το μεγαλύτερο και πιο δαπανηρό έργο αφορά την επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό μέσω της σήραγγας Ηλιουπόλεως, παρέμβαση που θεωρείται κρίσιμη και αναγκαία λόγω και της μεγάλης ανάπτυξης στο πρώην αεροδρόμιο της Αθήνας.
Στο πακέτο αυτών των έργων περιλαμβάνονται επίσης οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα όπως και ο οδικός άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα ο οποίος εκτιμάται ότι θα αποσυμφορήσει τον Κηφισό, αλλά και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έργο «παγωμένο» (εκκρεμεί και συζήτηση προσφυγής του οικείου Δήμου στο Συμβούλιο της Επικρατείας). Για την επέκταση της Κύμης έχει αναδειχθεί και ανάδοχος, ωστόσο, δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου.
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα, δηλαδή την Εθνική Οδό Αθήνας – Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό πλησίον των Γρεβενών και έχει συνολικό μήκος 181,5 χιλιόμετρα.
Είναι έργο συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,397 δισ. ευρώ το οποίο κατασκευάζεται από τη ΓΕΚ Τέρνα εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη. Τον Μάιο του 2024, παραδόθηκε στην κυκλοφορία, ενιαία, το τμήμα του από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, συνολικού μήκους 135 χλμ.
Το υπόλοιπο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό (το βόρειο τμήμα του) μήκους 46 χλμ., θα παραδοθεί στις αρχές του 2026. Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία έχει εκτελεστεί το 56% του βόρειου τμήματος.
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος.
Εντός του 2025 εκτιμάται ότι θα παραδοθεί ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, μήκους 74,8 χλμ., έργο προϋπολογισμού 331 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, βάσει του χρονοδιαγράμματος, το ποσοστό υλοποίησης, μέχρι τέλος του έτους, θα φτάσει το 75%.
Το έργο υλοποιεί η Ολυμπία Οδός με τις κατασκευαστικές εταιρίες, Τέρνα (Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα), Άκτωρ (Όμιλος Intrakat) και Άβαξ.
Μετρό Θεσσαλονίκης.
Έπειτα από περιπέτειες πολλών χρόνων και μεγάλης ταλαιπωρίας των πολιτών η βασική γραμμή του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αναμένεται να παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024. Η επέκταση προς την Καλαμαριά θα παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2025.
Η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε το 2007 με κατασκευαστή την εταιρεία ΑΕΓΕΚ η οποία στην πορεία χρεοκόπησε και το έργο ανέλαβε η Άκτωρ η οποία αρχικά άνηκε στον Όμιλο Ελλάκτωρ και στη συνέχεια στον Όμιλο της Intrakat.
Το συνολικό κόστος του έργου έχει διαμορφωθεί σε 2,082 δις. ευρώ, 1,496 δις. για τη βασική γραμμή και 586 εκατ. για την επέκταση προς Καλαμαριά (περιλαμβάνει και το τροχαίο υλικό).
Για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, ΓΕΚ Τέρνα, Intrakat, Άβαξ και Μέτκα, η συγκυρία είναι ευνοϊκή για την περαιτέρω ανάπτυξη τους καθώς εκτός από τα έργα υποδομών σε εξέλιξη βρίσκονται πολλά ιδιωτικά με βασικότερο την ανάπτυξη του Ελληνικού. Διαθέτουν υψηλό ανεκτέλεστο υπόλοιπο, συνολικά 14,3 δις. ευρώ, έχοντας αφήσει πίσω τους τη περίοδο της οικονομικής κρίσης κατά την οποία τα έργα ήταν ελάχιστα.