Στη σύσταση της εταιρείας «ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.», με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 3 εκατ. ευρώ, προχώρησε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κάνοντας ένα ακόμη βήμα προς την κατεύθυνση της εκπλήρωσης όλων των προαπαιτούμενων από την πλευρά της.
Όπως σημειώνεται, μεταξύ άλλων, στο σχετικό έγγραφο σύστασης της εταιρείας, ο σκοπός της είναι αποκλειστικά η εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων που συμφωνούνται με τη Σύμβαση Παραχώρησης που συνάπτεται μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (ΤΑΙΠΕΔ) και της ίδιας της εταιρείας καθώς και της ιδρύτριας της εταιρείας (η «Αρχική Μέτοχος» – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) ως εκ τρίτου συμβαλλόμενης («Σύμβαση Παραχώρησης»), αναφορικά με το έργο «Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Αττική Οδός». Ειδικότερα, ο σκοπός της εταιρείας «ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ» συνίσταται στην αποκλειστική εκμετάλλευση και υλοποίηση του έργου Παραχώρησης, που περιλαμβάνει την χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού. Αποκλειστικά για τις ανάγκες του εταιρικού της σκοπού, η εταιρεία μπορεί: (α) να συμμετέχει ή να συνεργάζεται με οποιοδήποτε τρόπο με επιχειρήσεις που έχουν τον ίδιο ή συναφή σκοπό, (β) να προβαίνει σε χορήγηση πάσης φύσεως εγγυήσεων, δανείων, πιστώσεων και ασφαλειών υπέρ συνδεδεμένων εταιρειών και επιχειρήσεων ή κοινοπραξιών στις οποίες συμμετέχει ή με τις οποίες συνεργάζεται με οποιοδήποτε τρόπο, (γ) να συνομολογεί συμβάσεις δανείων και να παρέχει τις αναγκαίες εξασφαλίσεις ως προς οποιεσδήποτε υποχρεώσεις απορρέουν εξ αυτών, (δ) να εκτελεί κάθε πράξη, που είναι κατάλληλη ή απαραίτητη, η οποία σχετίζεται με ή προάγει το σκοπό της, (ε) να αναπτύσσει οποιαδήποτε δραστηριότητα επιτρέπεται κατά την κείμενη νομοθεσία στον χώρο εκτέλεσης του έργου, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με την Σύμβαση Παραχώρησης, (στ) να συμβάλλεται και να συνεργάζεται με οποιοδήποτε τρόπο με οποιαδήποτε κατάλληλη επιχείρηση για την εκπλήρωση του εταιρικού της σκοπού.
Όπως έχουμε αναφέρει, η σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο μόλις προ εβδομάδων σε χρόνο – ρεκόρ (είχε σταλεί από το ΤΑΙΠΕΔ στις αρχές Ιουλίου), ενώ υπάρχει η προσδοκία για υπογραφή της σύμβασης τον Σεπτέμβριο και οικονομικό «κλείσιμο» της συναλλαγής στο τέλος του 2024, ή με άλλα λόγια να μπουν στο κρατικό ταμείο περί τα 3,27 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. Μέχρι τότε, ο αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί πρώτα στο δημόσιο από τον σημερινό παραχωρησιούχο (την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ) και στη συνέχεια θα γίνει η μεταβίβασή του στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η σε ισχύ σύμβαση παραχώρησης λήγει τον προσεχή Οκτώβριο και όπως έχει ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση δεν θα παραταθεί.
Θα μεσολαβήσει δηλαδή ένα διάστημα κατά το οποίο ο αυτοκινητόδρομος θα περάσει στο δημόσιο χωρίς να υπάρχει παραχωρησιούχος. Πιθανότατα η κοινοπραξία που λειτουργεί σήμερα τον οδικό άξονα να συνεχίσει να το πράττει έναντι κάποιου αντιτίμου μέχρι την παράδοσή του στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ είναι ανοιχτό το θέμα αν η μετάβαση θα γίνει υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ή του ΤΑΙΠΕΔ .
Σύμφωνα με την εκτίμηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργου Περιστερη, η Αττική Οδός θα περάσει στο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025. Η χρηματοδότηση της εν λόγω παραχώρησης θα προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισμού με τις προσδοκίες για την κερδοφορία να είναι υψηλές. Όπως έχουν εκτιμήσει τα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Αττική Οδός αναμένεται να φέρει στον Όμιλο EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) περί τα 300 εκατ. κατά μέσο όρο ετησίως, λαμβανομένων υπόψη, μεταξύ άλλων, της αύξησης του κυκλοφοριακού φόρτου από τις επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου (προς τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου), καθώς και τις θετικές προβλέψεις για την ελληνική οικονομία. Σημειώνεται ότι με τη νέα παραχώρηση τα διόδια για τα ΙΧ θα μειωθούν στα 2,5 ευρώ, από 2,8 ευρώ.