Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Ένα ιερό τέρας του γαλλικού, αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου, ένας ενστικτώδης ηθοποιός με φλογερή ομορφιά, αλλά και δηλωμένος αντιδραστικός με υπερτροφικό «εγώ», ο Αλέν Ντελόν έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών.

«Ο Αλέν Φαμπιάν, η Ανούσκα, ο Αντονί, καθώς και ο (σκύλος του) Λούμπο, με απέραντη θλίψη ανακοινώνουν πως έφυγε ο πατέρας τους. Έσβησε ειρηνικά στο σπίτι του στο Ντουσί, έχοντας γύρω του τα τρία παιδιά του και τους δικούς του», ανακοινώνουν με μια φωνή τα παιδιά του, γυρίζοντας την πλάτη σε μήνες ενδοοικογενειακών καβγάδων μέσω των μέσων ενημέρωσης και της δικαιοσύνης για την τύχη του σταρ, που ήταν εξασθενημένος από την ασθένεια.

«Ο ηθοποιός του ‘Γυμνοί στον ήλιο’, της ‘Πισίνας’ και του ‘Δολοφόνου με το αγγελικό πρόσωπο’ απεβίωσε γύρω στις 03:00», διευκρίνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο γιός του, ο Αντονί.

Ο ηθοποιός, με σπάνιες εμφανίσεις στον κινηματογράφο μετά το τέλος των χρόνων του ’90, είχε επιστρέψει στα πρωτοσέλιδα το καλοκαίρι του 2023, όταν τα τρία παιδιά του είχαν προσφύγει στη δικαιοσύνη εναντίον της γυναίκας που τον φρόντιζε και η οποία εμφανιζόταν μερικές φορές ως σύντροφός του, κατηγορώντας την ότι εκμεταλλεύεται την αδυναμία του. Ακολούθησε μια μάχη μεταξύ τους σχετικά με την υγεία του ηθοποιού, που είχε εξασθενήσει το 2019 έπειτα από ένα εγκεφαλικό.

Μερικές ημέρες νωρίτερα, το Μάιο 2019, είχε επιστρέψει στο κόκκινο χαλί των Καννών για να του απονεμηθεί ένας τιμητικός Χρυσός Φοίνικας. «Είναι κατά κάποιο τρόπο μια μεταθανάτια τιμή, που μου γίνεται στη διάρκεια της ζωής μου», είχε δηλώσει ο ηθοποιός.

(Φωτογραφία αρχείου ΑΠΕ-ΜΠΕ/STR-31/05/1998- που εικονίζει τον Αλέν Ντελόν να ποζάρει με φόντο την Ακρόπολη)

«Θα φύγω, αλλά δεν θα φύγω πριν σας ευχαριστήσω», είχε προσθέσει ο Αλέν Ντελόν, ο οποίος έζησε τα τελευταία χρόνια του στην ιδιοκτησία του στο Ντουσί (Λουαρέ), που περιτριγυρίζεται από ψηλούς τοίχους και στην οποία είχε πει από παλιά πως θέλει να ταφεί, όχι μακριά από τα σκυλιά του.

«Ο Αλέν βρίσκεται σε μια βαθιά, επιλεγμένη μοναξιά, σε έναν άλλο κόσμο, στο παρελθόν μαζί με πλάσματα που αγάπησε πολύ (…) Η δυστυχία του ήταν πάντα παρούσα», έλεγε στο Γαλλικό Πρακτορείο το 2015, πριν από τα 80α γενέθλια του σταρ, η πρώην σύντροφός του Μιρέιγ Νταρκ.

«Ο καλύτερος και ο χειρότερος, ταυτόχρονα απρόσιτος και τόσο προσιτός, ψυχρός και καυτός», συνόψιζε η Μπριζίτ Μπαρντό για τα 80 χρόνια του ηθοποιού.

Ο Ντελόν, ένας ιδιοφυής ενστικτώδης ηθοποιός, απείχε πολύ από τους εγκεφαλικούς ηθοποιούς. Περηφανευόταν πως δεν δούλεψε ποτέ την τεχνική του και βασιζόταν στο χάρισμά του, ένα μοναδικό μίγμα φλογερής ομορφιάς και απότομης ψυχρότητας.

«Δεν είναι ένας φυσιολογικός ηθοποιός, ο Αλέν Ντελόν. Είναι ένα αντικείμενο του πόθου. Δεν είναι καν σέξι, ούτε αρρενωπός, ούτε θηλυκός: είναι μια διαβολική ομορφιά», υπογράμμιζε ο ηθοποιός Βενσάν Λεντόν στο ντοκιμαντέρ «Revolvers» το 2012.

«Εγώ μπορώ να κοιτάζω φωτογραφίες του Αλέν Ντελόν για ώρες», είχε προσθέσει. «Είναι ό,τι πιο ωραίο για να βλέπεις στον κόσμο, ο Αλέν Ντελόν. Όλα είναι τέλεια. Είναι πιο ωραίο να τον κοιτάζεις απ’ ό,τι μια ωραία γυναίκα».

Το υλικό αυτό ήταν χρυσάφι για τους σκηνοθέτες και αριθμός ταινιών του είναι μνημεία της Εβδόμης Τέχνης. Μεταξύ αυτών οι ταινίες «Γυμνοί στον ήλιο» του Ρενέ Κλεμάν (1960), που του έδωσε διεθνή αίγλη, «Ο Ρόκο και τα αδέλφια του» (1960) και «Ο Γατόπαρδος» (1963 του Ιταλού Λουκίνο Βισκόντι ή «Η πισίνα» του Ζακ Ντερέ (1969).

Σ’ αυτή την τελευταία ταινία, ο Ντελόν πρωταγωνιστεί δίπλα σε εκείνη με την οποία αποτελούσε πριν από μερικά χρόνια το πιο διάσημο ζευγάρι, την Ρόμι Σνάιντερ.

Ο σημαντικότερος σκηνοθέτης στην καριέρα του ήταν ο Ζαν-Πιέρ Μελβίλ, ο οποίος τον σκηνοθέτησε σε δύο αριστουργήματα, τις ταινίες «Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο» (1967) και «Ο κόκκινος κύκλος» (1970), πριν από την ταινία «Ο μπάτσος» το 1972.

Μολονότι όμως όλοι θαυμάζουν τον ηθοποιό Ντελόν, ως άνθρωπος συχνά επικρινόταν και θεωρούνταν αντιπαθητικός.

Μερικοί τον κατηγόρησαν για τις τοποθετήσεις του υπέρ του φίλου του, του ηγέτη της άκρας δεξιάς Ζαν-Μαρί Λεπέν, υπέρ της θανατικής ποινής ή εναντίον της ομοφυλοφιλίας, την οποία είχε χαρακτηρίσει «αντίθετη στη φύση».

Της επιστροφής του στις Κάννες το Μάιο 2019 είχε εξάλλου προηγηθεί μια πολεμική, καθώς φεμινίστριες είχαν αμφισβητήσει την τιμή που επρόκειτο να του γίνει.

Δηλωμένος δεξιός, νοσταλγός των χρόνων του Ντε Γκωλ, επικρινόταν επίσης για τον εγωισμό του και για τη συνήθειά του να μιλάει για τον εαυτό του στο τρίτο πρόσωπο.

 

Ο «άλλος» Αλέν Ντελόν: Επιχειρηματίας και συλλέκτης έργων τέχνης που άφησε μεγάλη περιουσία

Ο Αλέν Ντελόν, που πέθανε σήμερα σε ηλικία 88 ετών, δεν ήταν μόνο σπουδαίος ηθοποιός αλλά και οξυδερκής επιχειρηματίας ο οποίος κατάφερε να εκμεταλλευτεί την εικόνα του σταρ και να συσσωρεύσει σημαντική περιουσία, το ύψος της οποίας ωστόσο παραμένει επτασφράγιστο μυστικό.

Εδώ και 15 χρόνια ο ηθοποιός πουλούσε τακτικά σε δημοπρασίες τις συλλογές έργων τέχνης, τα αυτοκίνητα και τα παλιά κρασιά του. «Προτιμώ να αφήσω μετρητά στα παιδιά μου», είχε εξηγήσει ο ίδιος το 2017 στο Γαλλικό Πρακτορείο, λέγοντας ότι «σιχαίνεται τις μεταθανάτιες πωλήσεις».

Πόσα χρήματα αφήνει όμως στα τρία παιδιά του ο Αλέν Ντελόν, ο οποίος είχε πολιτογραφηθεί Ελβετός το 2000;

Τον τελευταίο χρόνο της ζωής του «Δολοφόνου με το αγγελικό πρόσωπο», μαινόταν ο πόλεμος χαρακωμάτων μεταξύ των επίδοξων κληρονόμων που μέσω των δικηγόρων τους προσπαθούσαν να αναλάβουν την ιατρική περίθαλψη του πατέρα τους – μια «μάχη» που πήρε μεγάλη δημοσιότητα. Όμως το ύψος της κληρονομιάς παρέμεινε μυστικό.

Κατά τη διάρκεια της επιτυχημένης καριέρας του ο Ντελόν συγκέντρωσε σημαντική περιουσία, καθώς ήταν επίσης ο παραγωγός σε καμιά τριανταριά ταινίες, όπως στις «Κύριος Κλάιν» και «Μπορσαλίνο». Ο «Γατόπαρδος» ήταν επίσης ένας έξυπνος επιχειρηματίας και, μεταξύ άλλων, είχε ιδρύσει έναν στάβλο με άλογα ιπποδρομιών. Πάνω απ’ όλα, εκμεταλλεύτηκε την ίδια την εικόνα του, προωθώντας τη μάρκα Delon.

Η εταιρεία διανομής ειδών πολυτελείας που δημιούργησε το 1978 ήταν πολύ επιτυχημένη, αφού πουλούσε τσιγάρα, αλκοόλ και αρώματα με το όνομά του, ιδίως στην Ασία. Από το 2009 ο οίκος Dior χρησιμοποιούσε φωτογραφίες του από τη δεκαετία του ’60, από την περίοδο της «Πισίνας», για τις διαφημίσεις του αρώματος Eau Sauvage.

Μυστήριο πάντως παραμένει η ακίνητη περιουσία του, πέρα από το κτήμα του Ντουσί, που του ανήκε εδώ και μισό αιώνα, από την εποχή που ήταν ζευγάρι με την ηθοποιό Μιρέιγ Νταρκ. Διατήρησε μόνο τα βοηθητικά κτίρια ενός παλιού, καμένου πύργου, στη θέση του οποίου έφτιαξε μια λίμνη, στη μέση ενός γιγαντιαίου πάρκου πολλών στρεμμάτων, περιτοιχισμένου από ψηλούς τοίχους.

Όταν πήρε την ελβετική υπηκοότητα είχε στην κατοχή του μια ιδιοκτησία κοντά στη Γενεύη.

Ο Ντελόν ήταν λάτρης της τέχνης και συνέλεγε ορειχάλκινα γλυπτά ζώα του Ρέμπραντ Μπουγκάτι. Είχε επίσης συλλογές κρασιών (Château Latour, Cheval Blanc, Château Lafite…) ρολόγια και πολυτελή αυτοκίνητα. Από το 1960 είχε αρχίσει να αγοράζει πίνακες ζωγραφικής.

Οι πωλήσεις που έγιναν πριν από τον θάνατό του δίνουν μια ιδέα του πλούτου του. Η τελευταία μεγάλη δημοπρασία, πέρυσι το καλοκαίρι στο Παρίσι, του απέφερε περισσότερα από οκτώ εκατομμύρια ευρώ – μαζί με τους φόρους. Μεταξύ των έργων που πουλήθηκαν ήταν ένας πίνακας του Ραούλ Ντουφί (έναντι 1.016.400 ευρώ ακριβώς) και ένα έργο του Ευγένιου Ντελακρουά.

Δεκαπέντε χρόνια νωρίτερα, σε μια από τις πρώτες πωλήσεις των πινάκων του (έργα μεταξύ άλλων των Αλεσίνσκι, Ντιμπιφέ, Χάρτουνγκ…) συγκέντρωσε περίπου 9 εκατομμύρια ευρώ.

Ο Ντελόν ήταν επίσης παθιασμένος συλλέκτης όπλων. Όμως ένα μεγάλο μέρος του οπλοστασίου του, συνολικά 72 όπλα κατηγορίας Α (πυροβόλα και πολεμικό υλικό) και κατηγορίας Β (κυρίως για αθλητική σκοποβολή) και περισσότερα από 3.000 πυρομαχικά, τα οποία φυλούσε στο Ντουσί χωρίς να τα δηλώσει, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν από τις αρχές τον περασμένο Φεβρουάριο.

 

Ο καλλιτεχνικός κόσμος αποχαιρετά τον Αλέν Ντελόν

Από την Μπριζίτ Μπαρντό μέχρι την Κλαούντια Καρντινάλε και τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, ο κόσμος της τέχνης αποχαιρέτισε με συγκίνηση τον Αλέν Ντελόν, έναν θρύλο του γαλλικού κινηματογράφου που πέθανε σήμερα σε ηλικία 88 ετών.

Ο χαμός του Ντελόν «αφήνει ένα αβυσσαλέο κενό που τίποτα και κανένας δεν θα μπορέσει να καλύψει», ανέφερε η Μπριζίτ Μπαρντό σε ένα χειρόγραφο μήνυμά της. «Με τον θάνατό του ο Αλέν βάζει τέλος στο μαγευτικό κεφάλαιο μιας περασμένη εποχής, της οποίας υπήρξε το κυρίαρχο μνημείο. Εκπροσώπησε το καλύτερο του “κινηματογραφικού θαύματος” της Γαλλίας. Ένας πρεσβευτής της κομψότητας, του ταλέντου, της ομορφιάς. Χάνω έναν φίλο, ένα άλτερ έγκο, έναν συνεργό. Συμμεριζόμασταν τις ίδιες αξίες, τις ίδιες απογοητεύσεις, την ίδια αγάπη για τα ζώα» πρόσθεσε στο μήνυμά της.

«Ο χορός τελείωσε. Ο Τανκρέντι πήγε να χορέψει στ’ αστέρια…» είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο η συμπρωταγωνίστριά του στον «Γατόπαρδο», Κλαούντια Καρντινάλε. «Μου ζητούν να το πω με λόγια (…) αλλά η θλίψη είναι πολύ μεγάλη. Per sempre tua. (σ.σ. Για πάντα δική σου), Αντζέλικα», ανέφερε στο μήνυμά της, υπογράφοντας με το όνομα της ηρωίδας του «Γατόπαρδου».

Στο Instagram, ο γιος του Ζαν-Πολ Μπελμοντό ανήρτησε μια φωτογραφία του πατέρα του μαζί με τον Ντελόν, συνοδεύοντάς την με ένα σύντομο μήνυμα: «Αλέν, κάποτε μου είπατε ότι ο πατέρας μου σας έλειπε, σήμερα εσείς θα μας λείψετε τρομερά».

«Αντίο, Αλέν Ντελόν. Δεν θα ξεχάσουμε όλο αυτό το ταλέντο, τη χάρη και την ομορφιά που έφερες στον κόσμο. Δεν θα ξεχάσουμε το χάρισμα, αυτή τη φωνή, αυτή τη σιλουέτα, το πρόσωπο και τη μελαγχολία, αυτή τη βαθιά και παράξενη θλίψη που αναδυόταν από σένα (…) Είναι σπάνιο να συναντάς τόση χάρη και τόση θλίψη μαζί στον ίδιο άνθρωπο» έγραψε στο Instagram η τραγουδίστρια Κάρλα Μπρούνι.

«Ο Αλέν Ντελόν τα κατάφερε εκεί όπου οι περισσότεροι συνάδελφοί του απέτυχαν: να θεωρείται ο ωραιότερος άνδρας του κόσμου και ταυτόχρονοα εξαιρετικός ηθοποιός. Σήμερα αφήνει το θνητό σώμα του για να ανέβει στον Όλυμπο των Αθανάτων, τους οποίους δεν θα ξεχάσουμε ποτέ», τόνισε ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Βενετίας.

«Το ωραιότερο πρόσωπο του γαλλικού κινηματογράφου έφυγε για τα αστέρια. Με το μεταλλικό βλέμμα και το γατίσιο χαμόγελο, μάγεψε ολόκληρες γενιές θεατών», ήταν το μήνυμα του πρώην υπουργού Πολιτισμού Ζακ Λανγκ.

«Ο Γατόπαρδος υποκλίθηκε», έγραψε στο Instagram η τραγουδίστρια Μιρέιγ Ματιέ.

 

Μακρόν για θάνατο Αλέν Ντελόν: Ενσάρκωσε μυθικούς ρόλους, ήταν ένα μνημείο της Γαλλίας

Ο Εμανουέλ Μακρόν απέτισε σήμερα φόρο τιμής στο «μνημείο της Γαλλίας» Αλέν Ντελόν, που πέθανε σε ηλικία 88 ετών, χαιρετίζοντας τους «μυθικούς ρόλους» ενός ηθοποιού που «έκανε τον κόσμο να ονειρεύεται».

«Κύριος Κλάιν ή Ρόκο, ο Γατόπαρδος ή ο Δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο, ο Αλέν Ντελόν ενσάρκωσε μυθικούς ρόλους και έκανε τον κόσμο να ονειρεύεται. Δίνοντας το αξέχαστο πρόσωπό του για να αναστατώσει τις ζωές μας», έγραψε στο X o Γάλλος πρόεδρος. «Μελαγχολικός, δημοφιλής, κρυφός, ήταν περισσότερο από ένας σταρ: ένα μνημείο της Γαλλίας», πρόσθεσε.