Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Ποσό συνολικού ύψους 420 εκατ. ευρώ περιλαμβάνεται στην αναχρηματοδότηση δανεισμού της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (οδική σύμβαση παραχώρησης, τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί). Ως γνωστόν, πρόσφατα «πέρασε» από τη Βουλή νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών που τροποποίησε τους όρους της Σύμβασης Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου με αποτέλεσμα να προχωρά και ολοκληρώνεται η αναχρηματοδότηση των δανείων της εταιρίας παραχώρησης. Στη σύμβαση παραχώρησης Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου συμμετέχουν, ως αρχικοί μέτοχοι, η Hochtief με 38,89%, η ΑΒΑΞ με 23,61%, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (θυγατρική της Ελλάκτωρ) με 22,22% και η γαλλική Vinci Concessions με 15,28%. Η ωρίμανση της οδικής, που μάλιστα ανέκαμψε από την κρίση των προηγούμενων ετών (περίοδος πανδημίας) επέτρεψαν στις δανείστριες τράπεζες αλλά και το δημόσιο, που έσπευσε να εξασφαλίσει ότι όχι μόνο δεν θα υποστεί ζημία, αλλά θα έχει και οφέλη, να «ανάψουν πράσινο φως» στην αναχρηματοδότηση δανεισμού της εταιρείας. Leader στη διαδικασία αυτή είναι η Εθνική Τράπεζα με 40%, ενώ με μερίδιο 20% η κάθε μία συμμετέχουν οι άλλες συστημικές τράπεζες Alpha Bank, Eurobank, Πειραιώς.
Με αυτή τη διαδικασία, όπως έχουμε και πρόσφατα αναφέρει, ανοίγει ο δρόμος για μια άτυπη επιστροφή κεφαλαίου ύψους περίπου 267 εκατ. στις εταιρίες μέλη της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου». Το ποσό που ποσό θα επιστρέψει στα ταμεία τους αναλογικά (για την Hochtief περί τα 105 εκατ., την ΑΒΑΞ 63 εκατ., την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις 59 εκατ. και την Vinci 40 εκατ. ευρώ). Ειδικότερα πρόκειται για μια άτυπη επιστροφή κεφαλαίου στους τέσσερις μετόχους της παραχώρησης, οι οποίοι έχουν εκδώσει ομόλογο μειωμένης εξασφάλισης προκειμένου να χρηματοδοτήσουν αρχικά την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, με το ομόλογο αυτό να αποπληρώνεται στο πλαίσιο της συνολικής αναδιάρθρωσης του δανεισμού της παραχωρησιούχου. Το υπόλοιπο ποσό έως τα 420 εκατ. ευρώ, πέραν του ποσού του παραπάνω ομολογιακού, προφανώς αντιστοιχεί σε άλλα τραπεζικά δάνεια (υπόλοιπο παλιού δανεισμού). Οι νέοι όροι είναι ευνοϊκότεροι από τους προηγούμενους, με αποτέλεσμα να υπάρχουν οφέλη όχι μόνο για τις εταιρείες – μετόχους, αλλά και για το Δημόσιο.
Σύμφωνα δε με όσα πρόσφατα είχε αναφέρει στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στόχος της τροποποίησης της σύμβασης ήταν να προβλεφθούν οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να αναχρηματοδοτηθεί και ταυτόχρονα να εξασφαλιστεί ότι το Δημόσιο θα εισπράττει κάθε φορά μέρος της ωφέλειας από την αναχρηματοδότηση αυτή. Όπως εξήγησε έπειτα από διαπραγμάτευση το υπουργείο Υποδομών πέτυχε ο παραχωρησιούχος, προκειμένου να λάβει την έγκριση για την αναχρηματοδότηση, να μοιραστεί με το ελληνικό Δημόσιο το όφελος από τη χρηματοοικονομική συναλλαγή το οποίο ανέρχεται – με τωρινούς υπολογισμούς – σε περίπου 14 εκατ. ευρώ. Με νομοθετική ρύθμιση θα προβλεφθεί ότι τα 14 εκατ. αφού εγγραφούν ως δημόσιο έσοδο στον κρατικό προϋπολογισμό, θα χρησιμοποιηθούν με επιχορήγηση και εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον προϋπολογισμό του υπουργείου Υποδομών. Με σκοπό να διατεθούν είτε για οριζόντια μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησης του, είτε για στοχευμένη μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών (π.χ. ΑμεΑ, πολύτεκνοι), στο συγκεκριμένο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων.
Η σύμβαση παραχώρησης Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου υπογράφηκε στις 28 Ιουνίου 2007, κυρώθηκε με τον ν. 3605/2007 και λήγει το 2038 έτος κατά το οποίο ο αυτοκινητόδρομος θα επιστρέψει στο δημόσιο.