Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Με θετικό πρόσημο και αυξητικούς ρυθμούς συνεχίζουν να κινούνται τα μεγέθη του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού και στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μέση ημερήσια κυκλοφορία στο πρώτο «μισό» του 2024 ενισχύθηκε κατά περίπου 5,5% έναντι αυτής στο πρώτο εξάμηνο του 2023, φτάνοντας στην περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου πάνω από 270 χιλιάδες διελεύσεις, κατά μέσο όρο. Αναφορικά με τα προ ΦΠΑ έσοδα, στο ίδιο διάστημα, πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, ξεπέρασαν τα 113 εκατ. ευρώ, δηλαδή καταγράφηκε άνοδος περίπου 9% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο 2023. Σημειώνεται πως με τη νέα παραχώρηση τα διόδια για τα ΙΧ θα μειωθούν στα 2,5 ευρώ, από 2,8 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα έγινε ένα ακόμα βήμα για την ανάθεση της νέας 25ετολυς σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το ΤΑΙΠΕΔ απέστειλε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο τον φάκελο του διαγωνισμού που έχει προηγηθεί και ανέδειξε ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ.
Βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας το προαναφερόμενο τίμημα θα καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης και η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τραπεζικού δανεισμού. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τόσο του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργου Περιστέρη, όσο και της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, η Αττική Οδός θα παραδοθεί στον κατασκευαστικό όμιλο, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025.
Η σε ισχύ σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, με παραχωρησιούχο την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, λήγει στις αρχές Οκτωβρίου και όπως έχει ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση δεν θα παραταθεί. Θα μεσολαβήσει δηλαδή ένα διάστημα κατά το οποίο ο αυτοκινητόδρομος θα περάσει στο δημόσιο χωρίς να υπάρχει παραχωρησιούχος. Πιθανότατα η κοινοπραξία που λειτουργεί σήμερα τον οδικό άξονα να συνεχίσει να το πράττει έναντι κάποιου αντιτίμου μέχρι την παράδοσή του στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.