Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Για πρώτη φορά το σύνολο των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις δεν δεσμεύεται για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, ενώ η χώρα αποκτά ένα σταθερό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ανάπτυξη των λιμανιών. Αυτά προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από το σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση του Υπερταμείου που έφερε πρόσφατα στη Βουλή το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο οποίο περιλαμβάνεται ρύθμιση (to άρθρο 36) για τη διεύρυνση του ρόλου του ΤΑΙΠΕΔ.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η σύσταση ειδικού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος με την ονομασία «Ειδικός Λογαριασμός Ανάπτυξης Λιμενικών Υποδομών» στον οποίο αποδίδεται το 50% από τις συμβάσεις αξιοποίησης λιμένων και λιμενικών υποδομών προκειμένου να χρηματοδοτούνται έργα ανάπτυξης και αναβάθμισης των λιμανιών της χώρας. Η διάταξη, επίσης, σηματοδοτεί διεύρυνση του σκοπού του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έως το τέλος του έτους θα απορροφηθεί μαζί με το ΤΧΣ από το Υπερταμείο.

Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη διότι στο άμεσο μέλλον θα υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι για την ανάπτυξη των λιμανιών υπό δημόσιο έλεγχο, δεδομένου ότι:

– Έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου με τίμημα 80 εκατ. ευρώ.

– Έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής για την αξιοποίηση του εμπορικού λιμένα «Φιλιππος Β» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας έναντι τιμήματος 33,9 εκατ. ευρώ.

– Έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Βόλου έναντι τιμήματος 51 εκατ. ευρώ.

– Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου με έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Κατά συνέπεια, το ήμισυ από αυτά τα ποσά, θα πάει επί της ουσίας σε υποδομές αναβάθμισης λιμένων και όχι στο χρέος, όπου μέχρι πρότινος πήγαινε το σύνολο των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις.

Να θυμίσουμε, επίσης, ότι πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι τέσσερα περιφερειακά λιμάνια που εντάσσονται στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου, εξασφάλισαν χρηματοδότηση ύψους 10 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Connecting Europe Facility (CEF) για την ανάπτυξη υποδομών cold ironing και την εκπόνηση σχετικών μελετών. Οι ευρωπαϊκοί πόροι, που προέρχονται από την τελευταία πρόσκληση του φακέλου Ταμείου Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης II, θα διατεθούν εντός της επόμενης τετραετίας για την κατασκευή τεσσάρων (4) θέσεων ηλεκτροδότησης πλοίων σε τέσσερις (4) θέσεις εξυπηρέτησης ακτοπλοΐας του λιμένα Ραφήνας και την εκπόνηση τεχνικών μελετών για εννέα (9) θέσεις ηλεκτροδότησης στον λιμένα Λαυρίου, 11 θέσεις στον λιμένα Κέρκυρας και εννέα (9) στον λιμένα Καβάλας.

Η εξασφάλιση πόρων από το CEF ενισχύει τον εθνικό στόχο για τον ενεργειακό μετασχηματισμό των ελληνικών λιμένων καθώς η χώρα μας έχει πλέον πρόσβαση σε ένα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο θα συμβάλλει στη συμμόρφωσή της με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της Δέσμης Μέτρων Προσαρμογής 55% (“Fit for 55”) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, οι ευρωπαϊκοί λιμένες είναι υποχρεωμένοι έως το τέλος της δεκαετίας να αναπτύξουν υποδομές παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς στα ελλιμενιζόμενα πλοία.