Της Τέτης Ηγουμενίδη
Με την ψήφιση από τη Βουλή χθες του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών που τροποποιεί τους όρους της Σύμβασης Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί) προχωρά η αναχρηματοδότηση των δανείων της εταιρίας παραχώρησης και ανοίγει ο δρόμος για επιστροφή κεφαλαίου ύψους περίπου 267 εκατ. στις εταιρίες μέλη της.
Στη σύμβαση παραχώρησης Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου συμμετέχουν η Hochtief με 38,89%, η Άβαξ με 23,61%, η Άκτωρ Παραχωρήσεις (θυγατρική της Ελλάκτωρ) με 22,22% και η γαλλική Vinci Concessions με 15,28%. Το προαναφερόμενο ποσό θα επιστρέψει στα ταμεία τους αναλογικά (για την Hochtief περί τα 105 εκατ., την Άβαξ 63 εκατ., την Άκτωρ Παραχωρήσεις 59 εκατ. και την Vinci 40 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα πρόκειται για μια άτυπη επιστροφή κεφαλαίου στους τέσσερις μετόχους της παραχώρησης, οι οποίοι έχουν εκδώσει ομόλογο μειωμένης εξασφάλισης προκειμένου να χρηματοδοτήσουν αρχικά την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, με το ομόλογο αυτό να αποπληρώνεται στο πλαίσιο της συνολικής αναδιάρθρωσης του δανεισμού της παραχωρησιούχου.
Σύμφωνα με όσα είπε χθες στη βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στόχος της τροποποίησης της σύμβασης είναι να προβλεφθούν οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να αναχρηματοδοτηθεί και ταυτόχρονα να εξασφαλιστεί ότι το Δημόσιο θα εισπράττει κάθε φορά μέρος της ωφέλειας από την αναχρηματοδότηση αυτή.
Όπως εξήγησε έπειτα από διαπραγμάτευση το υπουργείο Υποδομών πέτυχε ο παραχωρησιούχος, προκειμένου να λάβει την έγκριση για την αναχρηματοδότηση, να μοιραστεί με το ελληνικό Δημόσιο το όφελος από τη χρηματοοικονομική συναλλαγή το οποίο ανέρχεται – με τωρινούς υπολογισμούς – σε περίπου 14 εκατ. ευρώ.
Με νομοθετική ρύθμιση, που άμεσα θα εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή, θα προβλεφθεί ότι τα 14 εκατ. αφού εγγραφούν ως δημόσιο έσοδο στον κρατικό προϋπολογισμό, θα χρησιμοποιηθούν με επιχορήγηση και εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον προϋπολογισμό του υπουργείου Υποδομών. Με σκοπό να διατεθούν είτε για οριζόντια μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησης του, είτε για στοχευμένη μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών (π.χ. ΑμεΑ, πολύτεκνοι), στο συγκεκριμένο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων.
Η σύμβαση παραχώρησης Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου υπογράφηκε στις 28 Ιουνίου 2007, κυρώθηκε με τον ν. 3605/2007 και λήγει το 2038 έτος κατά το οποίο ο αυτοκινητόδρομος θα επιστρέψει στο δημόσιο.