Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Μετά το καλοκαίρι, και με αρχικό χρονοδιάγραμμα τον Σεπτέμβριο, αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον ανάδοχο, δηλαδή την εταιρεία ΑΒΑΞ, για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου «Επέκταση Ιόνιας Οδού: Τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά», ύψους 310 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ και προαιρέσεις). Αυτό αποτελεί βασική στόχευση του υπουργείου, που βέβαια μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη. Πάντως, πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας στη Βουλή, σημείωσε ότι έχει εκδοθεί η απόφαση έγκρισης των δικαιολογητικών του προσωρινού αναδόχου, έχει προχωρήσει η απόφαση κατακύρωσης και ανάθεσης της υπόψη σύμβασης, έχει ολοκληρωθεί ο προ-συμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έχει ενημερωθεί ήδη η Βουλή των Ελλήνων. Εφόσον τελικά η υπογραφή της σύμβασης γίνει το φθινόπωρο, θα χρειαστεί διάστημα σχεδόν 4,5 ετών (54 μήνες) για την ολοκλήρωση και παράδοση του αυτοκινητόδρομου, εάν δεν προκύψουν απρόοπτα.
Το έργο, μήκους 70 χλμ., αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα. Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Αναμένεται να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
Παράλληλα, το έργο θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς. Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά» περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας.
Το έργο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (και συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (αποτελεί την Προαίρεση 1, μήκους 1,47χλμ.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χλμ., προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.
Ειδικότερα ο αυτοκινητόδρομος έχει σχεδιασθεί με ταχύτητα μελέτης 100 km/h και με διατομή που περιλαμβάνει δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3,50 μ. και 3,75 μ. η κάθε μία και μία (1) λωρίδα έκτακτης ανάγκης πλάτους 2,30 μ. ανά κατεύθυνση. H κεντρική νησίδα έχει συνολικό πλάτος 3,15 μ., συμπεριλαμβανομένων των λωρίδων καθοδήγησης και του αμφίπλευρου στηθαίου ασφαλείας (συνολικό πλάτος του αυτοκινητοδρόμου 22,25 μ.), ενώ προβλέπονταν 5 ανισόπεδοι κόμβοι (Α/Κ Κοσμηράς-Ασβεστοχωρίου, Α/Κ Γραμμενοχωρίων, Α/Κ Πασσαρώνος, Α/Κ Ζίτσας, Α/Κ Καρυών).