κτήριο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Πηγή Εικόνας: Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Της Τέτης Ηγουμενίδη

Από τη διαδικασία σύναψης ασφαλιστηρίου συμβολαίου αυτοκινήτου ξεκινά η  κατάργηση των πιστοποιητικών και η ψηφιακή άντληση και διάθεση των δεδομένων των πολιτών, έπειτα από τη συναίνεση τους, προκειμένου να διεκπεραιώσουν μια διοικητική διαδικασία.

Τη νέα υπηρεσία παρουσίασε χθες ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, τονίζοντας ότι η πρακτική αυτή θα επεκταθεί και σε άλλες συναλλαγές των πολιτών με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς μεταξύ των οποίων η μίσθωση αυτοκινήτων, η σύναψη συμβολαίου με παρόχους ενέργειας και τηλεπικοινωνιών, καθώς και η εγγραφή σε βρεφονηπιακούς σταθμούς.

Όπως εξήγησε η νέα διαδικασία για σύναψη ασφαλιστηρίου συμβολαίου αυτοκινήτου έχει ως εξής:

Αρχικά ο πολίτης θα επικοινωνεί με την ασφαλιστική εταιρία με την οποία επιθυμεί να συνάψει συμβόλαιο ασφάλισης οχήματος.

Η ασφαλιστική, αφού καταγράψει το αίτημα του πολίτη να κάνει χρήση της νέας ψηφιακής υπηρεσίας μέσω του Gov.gr Wallet, ζητάει τα βασικά στοιχεία για να εκκινήσει την διαδικασία. Τα στοιχεία αυτά είναι ο ΑΦΜ, το ονοματεπώνυμο του πολίτη και ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμεί να ασφαλίσει και βρίσκεται στην ιδιοκτησία του.

Στη συνέχεια θα λαμβάνει ειδοποίηση (push notification) στο κινητό του από το Gov.gr Wallet μέσω του οποίου θα ενημερώνεται ότι η συγκεκριμένη εταιρία και για τον συγκεκριμένο σκοπό που έχει αιτηθεί, ζητά τη διάθεση των απαραίτητων στοιχείων του, δηλαδή άδεια οχήματος, άδεια οδήγησης και στοιχεία κατόχου.

Ο πολίτης, αν επιθυμεί να συνεχίσει, θα δίνει αρχικά τη συγκατάθεσή του για την «άντληση και προβολή» των προς διαβίβαση στοιχείων του και ακολούθως θα ελέγχει την ορθότητά τους.

Έπειτα, θα χορηγεί ή όχι τη συγκατάθεση του για τη διαβίβαση αυτών των στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα της ασφαλιστικής εταιρίας. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγονται λάθη και η εργασία διεκπεραιώνεται γρήγορα, χωρίς την προσκόμιση της άδειας αυτοκινήτου, του διπλώματος οδήγησης του κατόχου και της ταυτότητάς του.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών, Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου, κατά την παρουσίαση της νέας υπηρεσίας, δήλωσε ικανοποιημένος καθώς όπως είπε οτιδήποτε διευκολύνει τη διαδικασία της ασφάλισης των αυτοκινήτων βοηθά συνολικά το κοινωνικό σύνολο, κάνοντας μνεία στην εκτίμηση για 500 χιλ. έως 700 χιλ. ανασφάλιστα οχήματα.

Η υπηρεσία υλοποιείται από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ – GRNET), φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ τα απαιτούμενα στοιχεία θα αντλούνται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ο κ. Παπαστεργίου υπογράμμισε σχετικά πως «δεν είναι μόνο η υπηρεσία που παρουσιάσαμε σημαντική αλλά είναι κυρίως το ότι αποτελεί τη βάση για το πώς βλέπουμε την επόμενη μέρα στην επικοινωνία του πολίτη με το κράτος. Στο πως η κατάργηση των πιστοποιητικών, για την οποία ήδη έχουμε μιλήσει και ήδη έχουμε νομοθετήσει, μπορεί τεχνικά να υλοποιηθεί. Η έναρξη γίνεται σήμερα με το consent για τη σύναψη ασφαλιστήριου συμβολαίου μέσω του Gov.gr Wallet. Οι πολίτες κερδίζουν χρόνο, αντίστοιχα τόσο οι ασφαλιστικές εταιρείες όσο και το Ελληνικό Δημόσιο εξοικονομούν πολύτιμους πόρους, ενώ ενισχύεται η διαφάνεια των διαδικασιών. Στη νέα ψηφιακή Ελλάδα περνάμε σε μια νέα εποχή, στην εποχή της διακίνησης δεδομένων και όχι εγγράφων για την ολοκλήρωση διαδικασιών και συναλλαγών, με στόχο να βελτιώνουμε καθημερινά την ζωή των πολιτών και των επιχειρήσεων».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος παραβρέθηκε στην παρουσίαση της νέας υπηρεσίας ανέφερε ότι «ευελπιστούμε ότι η λειτουργία της νέας υπηρεσίας, πέρα από τη διευκόλυνση των πολιτών, να συμβάλλει και στην αύξηση του ποσοστού ασφάλισης των οχημάτων, ένα ζήτημα που ταλανίζει επί μακρόν την ελληνική αγορά, με σοβαρές επιπτώσεις για τους ανθρώπους και τις εταιρείες, ειδικά όταν συμβαίνουν ατυχήματα».