Αν είμαστε τυχεροί, το 2027 θα έχουμε μια διαφορετική συνέλευση μετόχων, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy Ανδρέας Σιάμισιης αναφερόμενος στις έρευνες για υδρογονάνθρακες που είναι σε εξέλιξη στο Ιόνιο και Δυτικά – Νοτιοδυτικά της Κρήτης.
Ο ίδιος επανέλαβε ωστόσο ότι δεν έχει ληφθεί ακόμη απόφαση για την υλοποίηση ερευνητικών γεωτρήσεων. “Έχουν ολοκληρωθεί οι σεισμικές έρευνες σε όλες τις περιοχές και είναι σε εξέλιξη η ερμηνεία των δεδομένων που προέκυψαν από αυτές, η οποία χρειάζεται 6-12 μήνες ακόμη. Θα δούμε τα τεχνικά, περιβαλλοντικά και πολιτικά θέματα και εντός 12-18 μηνών θα πάρουμε την απόφαση αν θα προχωρήσουμε σε ερευνητική γεώτρηση”, ανέφερε.
Ο κ. Σιάμισιης έκανε εκτενή αναφορά στα θεσμικά ζητήματα της αγοράς καυσίμων με έμφαση στο πλαφόν στα περιθώρια κέρδους – του οποίου ζήτησε την άρση – και την παραβατικότητα. “Υπάρχει κλοπή σε πολύ μεγάλο, διψήφιο ποσοστό πρατηρίων στην Ελλάδα. Προσπαθούμε να λειτουργήσουμε με σωστή ποιότητα και ποσότητα και έχουμε να ανταγωνιστούμε πρατήρια που πουλάνε πιο χαμηλά από ό,τι αγοράζουν από το διυλιστήριο. Μόνο με θαύμα εξηγείται να αγοράζει κανείς 1 κυβικό και να πουλάει 1,5. Οι έλεγχοι έχουν αυξηθεί αλλά το θέμα είναι σοβαρό και επηρεάζει την υγιή επιχειρηματικότητα στον κλάδο που δεν κλέβει τους πελάτες και αποδίδει τους φόρους στο Δημόσιο”, ανέφερε ο κ. Σιάμισιης.
Σε σχέση με τις τιμές επεσήμανε ότι από τα 2 ευρώ περίπου που είναι η τιμή στην αντλία, το 1,2 ευρώ είναι φόροι και από τα υπόλοιπα 80 λεπτά τα 60-65 είναι το κόστος του αργού, “γι’ αυτό είναι περιορισμένες οι δυνατότητες μας να στηρίξουμε τους καταναλωτές”, είπε.
Αναφορικά με την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των διυλιστηρίων ο κ. Σιάμισιης ανέφερε ότι δεν είναι γνωστό ακόμη το ύψος της και ότι δεν θα επηρεάσει το μέρισμα του 2023 αλλά του 2024 και του 2025. Όπως είπε η έκτακτη εισφορά δεν είναι ελληνικό φαινόμενο αλλά ευρωπαϊκή οδηγία, ωστόσο είναι στημένη πάνω σε ένα λάθος, το ότι αναφέρεται σε υπερκέρδη. “Δεν υπάρχουν υπερκέρδη, δεν χρεώνουμε περισσότερο από ό,τι πρέπει. Όταν η βάση σύγκρισης είναι οι χρονιές που είχαμε κορονοϊό, και ένα ευρώ να βγει σήμερα θα φαίνεται σαν υπερκέρδος. Είναι ένα κατασκεύασμα της Ευρώπης”, τόνισε.
Ανέφερε ακόμη ότι το 50% των κερδών του ομίλου προέρχονται από τις εξαγωγές. “Η εταιρεία μας λειτουργεί ήδη ως ενεργειακός κόμβος, επενδύουμε δισεκατομμύρια γι’ αυτό. Το 50% της κερδοφορίας δεν έρχεται από την Ελλάδα. Μαζί με την Motor Oil προσθέτουμε αξία στην ελληνική οικονομία, κέρδη, φόρους, θέσεις εργασίας και επιρροή στην περιοχή. Ο χρονισμός δεν είναι ο καλύτερος, είναι λίγο αιφνιδιαστικό αλλά θα το αντιμετωπίσουμε”, τόνισε.
Σε σχέση με τη ΔΕΠΑ στην οποία η Helleniq διατηρεί συμμετοχή 35% (το 65 % ανήκει στο Δημόσιο) ο κ. Σιάμισιης ανέφερε ότι η πιο ρεαλιστική έκβαση είναι η αποχώρηση από την εταιρεία, η οποία έχει μετασχηματιστεί από εταιρεία φυσικού αερίου σε ενεργειακή εταιρεία που ανταγωνίζεται την Helleniq. Σε εκκρεμότητα είναι επίσης η εξαγορά (ή η αποχώρηση) από την Elpedison στην οποία η Helleniq και η Edison συμμετέχουν με 50% η καθεμιά.
Αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή πολιτική για τη βιομηχανία και την ενέργεια σημείωσε ότι “τα διυλιστήρια θα είναι απαραίτητα τις επόμενες δεκαετίες, πρέπει να τα προσέξουμε γιατί θα το βρούμε μπροστά μας”.
Ο κ. Σιάμισιης έκανε ειδική αναφορά στην συνεχιζόμενη εκκρεμότητα με τη λειτουργία του αγωγού μεταφοράς καυσίμων Θεσσαλονίκης – Σκοπίων, ο οποίος έχει σταματήσει να λειτουργεί από το 2011. “Έχουμε πάρει όλες τις αδειοδοτήσεις για την επαναλειτουργία του αγωγού, πρέπει ωστόσο να ξεκαθαρίσουν και οι τελωνειακές διαδικασίες. Ελπίζω μέχρι το τέλος του χρόνου να ανακοινώσουμε τη λειτουργία του αλλά στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε αν θα λειτουργήσει ποτέ. Δυστυχώς είμαστε μπλεγμένοι σε γεωπολιτική – επιχειρηματική – οικονομική πολυπλοκότητα που μας δημιουργεί πρόβλημα στο να λειτουργήσουμε σωστά για εμάς και για τη χώρα αυτή”, σημείωσε.
Ο τ. πρόεδρος της εταιρείας Γιάννης Παπαθανασίου (η θητεία του έληξε), τόνισε ότι η ΗΕLLENiQ ENERGY συνέχισε τη δυναμική της πορεία για την επίτευξη βιώσιμης και σταθερής ανάπτυξης σε βάθος χρόνου, εν μέσω συνεχών και πρωτόγνωρων προκλήσεων σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον. “Αυτό θα πρέπει να επισημανθεί, γιατί δείχνει πως έχουμε βάσιμους λόγους να είμαστε ακόμη πιο αισιόδοξοι για το μέλλον. Με την συνέχιση της υλοποίησης του πλάνου μετασχηματισμού, ο Όμιλος στοχεύει στη δημιουργία πρόσθετης αξίας για τους μετόχους: αφενός μέσω της ενδυνάμωσης της κερδοφορίας του, αλλά και λόγω της αυξημένης συνεισφοράς δραστηριοτήτων με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και, ταυτόχρονα, με λιγότερο ευμετάβλητο προφίλ κερδοφορίας. Το κόστος των επενδύσεων για τα επόμενα χρόνια θα παραμείνει αυξημένο. Με το μεγαλύτερο μέρος να κατευθύνεται σε έργα ενεργειακής μετάβασης των διυλιστηρίων, στην ενδυνάμωση του κλάδου παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών καυσίμων, στην ενεργειακή αυτονομία και εξοικονόμηση ενέργειας, καθώς και στη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος”, πρόσθεσε.
Η Γενική Συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος συνολικού ύψους 0,9 ευρώ ανά μετοχή από τα οποία 0,3 ευρώ έχουν ήδη καταβληθεί ως προμέρισμα.