Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Τα σχέδια 20ετίας για την περίφημη υπογειοποίηση του Ηλεκτρικού στο τμήμα Νέο Φάληρο – Πειραιάς φαίνεται να αναβιώνουν, τουλάχιστον σε επίπεδο προθέσεων όχι μόνο τοπικών (Δήμος Πειραιάς) αλλά και… κυβερνητικών. Το έναυσμα για να «ανέβει» στην επικαιρότητα το εν λόγω θέμα για ακόμη μία φορά, προήλθε από όσα ανέφερε προ ημερών ο Πρωθυπουργός της χώρας, Κ. Μητσοτάκης, στο πλαίσιο των επίσημων εγκαινίων του Πύργου Πειραιά την προηγούμενη Τρίτη. «Η κυβέρνηση βλέπει πολύ θετικά το σχέδιο της υπογειοποίησης του Ηλεκτρικού. Αναμένουμε την τελική μελέτη, τη συνεννόηση με το Υπουργείο Πολιτισμού, την εξεύρεση χρηματοδοτικών πόρων. Αντιλαμβάνομαι, όμως, τη μεγάλη σημασία την οποία το έργο αυτό έχει για την ουσιαστικά ποιοτική ανάπλαση μιας περιοχής του Πειραιά που χρήζει περαιτέρω επεμβάσεων», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Η αναφορά αυτή ήρθε ως απάντηση στα όσα είχε αναδείξει ο Δήμαρχος της πόλης του μεγάλου λιμανιού, Γ. Μώραλης. «Βρίσκεστε σήμερα εδώ και μας τιμάτε σε αυτή την εορταστική για την πόλη μας μέρα και σας ευχαριστούμε θερμά. Από εδώ λοιπόν, ατενίζοντας το μεγάλο λιμάνι της χώρας, σας ζητώ να δει η Κυβέρνηση με θετική διάθεση το ζήτημα της υπογειοποίησης των γραμμών του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου από το Νέο Φάληρο ως το λιμάνι. Δεν πρόκειται για ένα τοπικό ζήτημα, αλλά για ένα μεγάλο έργο υποδομής, καθώς δεν αφορά μόνο τον Δήμο του Πειραιά. Αφορά κυρίως τη λειτουργία του μεγάλου και ταχέως αναπτυσσόμενου λιμανιού της χώρας, από το οποίο διέρχονται πολλά εκατομμύρια άνθρωποι με τα αντίστοιχα οχήματα ετησίως, με την πόλη μας να δέχεται σημαντική επιβάρυνση σε κυκλοφοριακό και περιβαλλοντικό επίπεδο. Είναι λοιπόν ένα έργο εθνικής εμβέλειας και κομβικής σημασίας με άκρως θετικό πρόσημο. Ήδη η εταιρία Dimand έχει αναλάβει να δωρίσει την επικαιροποιημένη μελέτη της υπογειοποίησης. Μένει η απόφαση της Κυβέρνησης για να υλοποιηθεί», σημείωνε ο Δήμαρχος Πειραιά.

Από την πλευρά της, η Δημοτική Αρχή πολλές φορές έχει επισημάνει ότι το εν λόγω «κομμάτι» πρέπει να υπογειοποιηθεί για να μην «κόβει» την πόλη στα δύο, να αποσυμφορήσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, δίνοντας παράλληλα και περαιτέρω αναπτυξιακή διάσταση για τον Πειραιά. «Βάζοντας στο παιχνίδι» και την ειδική στον τομέα αναπλάσεων κτηρίων και ολόκληρων περιοχών, Dimand, που γνωρίζει και τον Πειραιά (Πύργος, ανάπλαση Παπαστράτου – Αγ. Διονυσίου, νέο Δικαστικό Μέγαρο κ.α.). Σε κάθε περίπτωση, η αλήθεια είναι ότι οι μελέτες για την περίφημη υπογειοποίηση του Ηλεκτρικού στο τμήμα Νέο Φάληρο – Πειραιάς χρήζουν επικαιροποίησης. Παλιότερα σχέδια προέβλεπαν βύθιση των γραμμών μετά τον σταθμό του Φαλήρου, οι οποίες θα «ανέβαιναν» προς την επιφάνεια πριν την είσοδο στον τερματικό σταθμό του Πειραιά. Επίσης, στα παλιά σχέδια προβλεπόταν ενδιάμεσος σταθμός στην περιοχή του παλιού εργοστασίου του Κεράνη.

Ωστόσο, μάλλον χρειάζονται πιο σύνθετες μελέτες, που να περιλαμβάνουν και το θέμα του κυκλοφοριακού, της ανάπτυξης του Πειραιά, του πώς θα διαμορφωθούν οι περιοχές πέριξ των γραμμών, αν χρειαστούν παρεμβάσεις στις διπλανές οδούς (στις γραμμές), πώς θα μεγιστοποιηθούν οι χώροι πρασίνου κ.α. Και βέβαια, πέραν αυτών, κορυφαίο ζήτημα παραμένει η εξασφάλιση χρηματοδότησης ίσως και άνω των 100 εκατ. ευρώ, σε μια περίοδο που έχει ανατραπεί το επενδυτικό πλάνο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με νέες προτεραιότητες να έχουν «βγει στην επιφάνεια».