Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων (UIC) υπάρχουν πάνω από μισό εκατομμύριο ισόπεδες διαβάσεις στον κόσμο, εκ των οποίων περισσότερες από 100.000 στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πάνω από 200.000 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Αργεντινή διαθέτει επίσης περισσότερες από 13.000 ισόπεδες διαβάσεις σε 23.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής.
Στην ΕΕ, στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου τα θανατηφόρα συμβάντα που αφορούν σε ισόπεδες διαβάσεις αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτο όλων των σιδηροδρομικών συμβάντων. Εάν συμπεριληφθούν τα περιστατικά που αφορούν πεζούς που καταπατούν τις γραμμές, τότε το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε πάνω από 90% όλων των σιδηροδρομικών συμβάντων.
Στην Αργεντινή, σημειώθηκαν 340 συγκρούσεις σε ενεργές ισόπεδες διαβάσεις (που προστατεύονται από μπάρες, φώτα, συναγερμούς κ.λπ.) το 2021 σε σύγκριση με 433 το 2023. Σχεδόν οι μισές από αυτές αφορούσαν ευάλωτα άτομα, στη συντριπτική τους πλειονότητα πεζούς (172), με συνολικά 129 θανάτους το 2021 έναντι 57 το 2023. Τα στοιχεία αυτά δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και η HELLENIC TRAIN Α.Ε. στο πλαίσιο της 16ης Διεθνούς Ημέρας Ευαισθητοποίησης για την ασφάλεια στις ισόπεδες διαβάσεις (6 Ιουνίου).
Σε όλο τον κόσμο, ανεξαρτήτως χώρας ή κουλτούρας, η σιδηροδρομική βιομηχανία αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα στις ισόπεδες διαβάσεις και κοντά στις σιδηροδρομικές γραμμές. Η συντριπτική πλειοψηφία των συγκρούσεων προκαλείται από χρήστες που παίρνουν συνειδητά το ρίσκο ή παίρνουν λανθασμένες αποφάσεις λόγω αβλεψίας, συνήθειας ή λόγω απόσπασης της προσοχής τους.
Οι αξιολογήσεις κινδύνου, οι τεχνικές λύσεις και η καινοτομία χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση των πιο επικίνδυνων ισόπεδων διαβάσεων. Οι ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις συνιστούν έναν ασφαλή τρόπο για τους οδηγούς, τους πεζούς και τους δικυκλιστές που επιχειρούν να διασχίσουν τη σιδηροδρομική γραμμή, εφόσον τηρούνται ορισμένοι βασικοί κανόνες. Όταν οι κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνται, οι χρήστες θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο τον εαυτό τους αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του σιδηροδρόμου.
Τέλος, εκτός από τα μέτρα ασφαλείας, μπορούν να πραγματοποιηθούν πρωτοβουλίες εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης για τη βελτίωση της ασφάλειας στις ισόπεδες διαβάσεις, ενώ στη συνέχεια μπορούν να εφαρμοστούν μέτρα επιβολής της νομοθεσίας για την αντιμετώπιση των ακατάλληλων συμπεριφορών στις ισόπεδες διαβάσεις, καθώς και κοντά στις σιδηροδρομικές γραμμές.