Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Την… επισημοποίηση, μέσω εμφάνισης στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού, ή όχι του αρχικού ενδιαφέροντος που φέρονται να έχουν εκδηλώσει όμιλοι από τους τομείς κρουαζιέρας, διαχείρισης μαρίνων ή ακτοπλοΐας – ναυτιλίας για την απόκτηση του 50% συν μίας μετοχής του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ) αναμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ και στην αγορά. Ως γνωστόν, το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί σχετικό διαγωνισμό, με την φάση της υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος ήδη να έχει λάβει παράταση για σήμερα Πέμπτη 30 Μαΐου (από τα μέσα του μήνα) μετά από σχετικά αιτήματα ενδιαφερόμενων επενδυτών, ενώ μέχρι αργά χτες το απόγευμα δεν είχε γίνει επισήμως γνωστό αν θα έχουμε νέα μετάθεση. Ωστόσο, το αρχικό αυτό ενδιαφέρον, ανεξαρτήτως τελικά του timing, μένει να μετουσιωθεί και σε πράξη, δηλαδή, ποιοι και πόσοι, εντέλει, από τους αρχικώς ενδιαφερόμενους δώσουν το παρών.
Να υπενθυμίσουμε ότι το ΤΑΙΠΕΔ προώθησε τη διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ) με το μοντέλο της πώλησης σε επενδυτή πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΛ Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ΤΑΙΠΕΔ κρατάει αυξημένο ποσοστό, ποντάροντας στη μεγιστοποίηση υπεραξιών μετά την αξιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα.
Ο λιμένας του Λαυρίου, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως τις Κυκλάδες αλλά και το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής. Στο Λιμάνι του Λαυρίου λειτουργεί επίσης μαρίνα γιοτ με εκτιμώμενη χωρητικότητα 160 θέσεων (σήμερα) και επιπλέον 195 θέσεις ελλιμενισμού (με μελλοντική επέκταση). Το λιμάνι θεωρείται λιμάνι «εθνικής σημασίας» και βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας. Η εταιρεία «Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου A.E.» (ΟΛΛ Α.Ε.) έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Λαυρίου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει με το ελληνικό δημόσιο με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της (ισχύει έως το 2062). Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης ενδέχεται να παραταθεί και εφόσον ληφθεί σχετική απόφαση θα ανακοινωθεί στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, πριν από τη δημοσίευση της Πρόσκλησης για την Υποβολή Προσφορών (Request for Binding Offers) από τους επενδυτές που θα προκριθούν στον β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Στη σημερινή εποχή ο συγκεκριμένος λιμένας παρουσιάζει αυξητική τάση στους επιβάτες κρουαζιέρας αλλά και της ακτοπλοΐας ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός των σκαφών αναψυχής που επιλέγουν το συγκεκριμένο λιμάνι για ελλιμενισμό. Το ΤΑΙΠΕΔ «βγάζει» προς αξιοποίηση το εν λόγω asset προβάλλοντας την γεωγραφική θέση του λιμένα για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές, όσο και το πλεονέκτημά του να εξελιχθεί σε home port κρουαζιέρας, καθώς επίσης και ως «πόστο» επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών αναψυχής. Συγχρόνως, ο σχεδιασμός για το λιμάνι του Λαυρίου περιλαμβάνει τον πράσινο μετασχηματισμό του, ώστε να αποτελέσει μοντέλο και για άλλα λιμάνια της χώρας. Ο ΟΛΛ εκτιμάται ότι το 2023 διακίνησε 560 χιλιάδες επιβάτες από 567 χιλ. το 2022 και 415 χιλ. το 2017. Το 2023 τα έσοδα ανήλθαν σε σχεδόν 6,1 εκατ. ευρώ από 4,1 εκατ. το 2022, τα EBITDA το 2023 ανήλθαν σε 2,36 εκατ. από 1,3 εκατ. το 2022.
Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας συνίστανται (α) στην παροχή υπηρεσιών ελλιμενισμού σε εμπορικά πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού, γενικού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, σε πλοία ακτοπλοΐας (Ε/Γ και Ο/Γ-Ε/Γ), κρουαζιερόπλοια καθώς και σε τουριστικά σκάφη, αλιευτικά σκάφη και σκάφη αναψυχής, (β) στην παροχή υπηρεσιών φορτοεκφόρτωσης, αποθήκευσης και διέλευσης χύδην ξηρού και γενικού φορτίου, εμπορευματοκιβωτίων, και τροχοφόρου φορτίου, (γ) στην παροχή υπηρεσιών σε επιβάτες κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας, και (δ) στην παραχώρηση χώρων για την άσκηση επαγγελματικών δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της εναπόθεσης και αποθήκευσης ανεμογεννητριών. Επιπλέον, η Εταιρεία παρέχει βοηθητικές υπηρεσίες σε πλοία και σκάφη (ύδρευση, πετρέλευση, παραλαβή και διαχείριση αποβλήτων, ηλεκτροδότηση) και εκμεταλλεύεται γήπεδα και κτήρια του Λιμένα για πολιτιστικές και άλλες δραστηριότητες. Η Εταιρεία έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των λιμενίσκων Λεγρενών και Βρομοπουσίου, οι οποίοι σήμερα χρησιμοποιούνται για ναυταθλητικό σκοπό.